کوین مارکت کپ Coinmarketcap - سودپلاس

آموزش کوین مارکت کپ CoinMarketCap

آخرین بروزرسانی:19 شهریور 1401

وب سایت CoinMarketCap مرجع اصلی رصد و ردیابی قیمت بازار ارزهای دیجیتال است. کوین مارکت کپ وب‌سایتی بسیار مفید برای بررسی معاملات، جزییات ارزها، پروژه‌ها و بسیاری از اطلاعات مورد نیاز برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است. در جهانی که دارایی‌های رمزنگاری شده به سرعت در حال تغییر و رشد است، ماموریت کوین مارکت کپ این است که رمزارزها را در سطح جهانی قابل کشف و کارآمد کند و با توانمندسازی کاربران این حوزه اطلاعات بی‌طرفانه، با کیفیت بالا و دقیق را برای نتیجه‌گیری آگاهانه در اختیار همه قرار دهد.

ما در این مقاله به بررسی ویژگی ها و آموزش بخش های مختلف موجود در کوین مارکت کپ و چگونگی استفاده از امکانات کاربردی این سایت برای اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

تاریخچه کوین مارکت کپ

CoinMarketCap که توسط Brandon Chez در می 2013 تأسیس شد، به سرعت رشد کرد و به معتبرترین منبع توسط کاربران، مؤسسات و رسانه‌ها برای مقایسه هزاران دارایی رمزنگاری شده (ارزدیجیتال) تبدیل شد و معمولاً نام این وب سایت در تحلیل‌هایی که توسط CNBC، بلومبرگ، و سایر رسانه های خبری مهم انجام می‌شود وجود دارد. (حتی دولت ایالات متحده از داده های CoinMarketCap برای تحقیق و گزارش استفاده می‌کند!)

در آوریل 2020، CoinMarketCap توسط Binance Capital Mgmt خریداری شد. بایننس یک شرکت جهانی بلاک چین است که در پشت بزرگترین صرافی دارایی‌های دیجیتالی جهان یعنی صرافی بایننس، از نظر حجم معاملات و کاربران قرار دارد، که دیدگاه مشترکی در مورد دسترسی و مهم کردن کریپتو برای مردم سراسر جهان دارد. بایننس از طریق خرید CoinMarketCap قصد دارد از منابع گسترده شرکت مادر خود برای به دست آوردن داده‌های عمیق‌تر در پروژه‌ها، کاهش عدم تقارن اطلاعات در صنعت کریپتو و ارائه داده‌های با کیفیت بالاتر به صدها میلیون کاربر خود استفاده کند.

CoinMarketCap قاطعانه برای اطلاعات دقیق، به موقع و بی طرفانه ایستاده است و پس از خرید توسط بایننس در اوایل سال 2020 این وب سایت در حال فعالیت مستقل از شرکت بایننس است. 

می 2013CoinMarketCap برای اولین بار راه اندازی شد
می 2016کوین مارکت کپ اولین API عمومی خود را معرفی کرد
می 2018کوین مارکت کپ اولین برنامه iOS خود را راه اندازی کرد
آگوست 2018کوین مارکت کپ API حرفه‌ای خود را راه اندازی کرد
دسامبر 2018CoinMarketCap سال را با 3.6 میلیارد بازدید صفحه به پایان می‌رساند
مارس 2019شاخص های CMC200 و CMC200EX در نزدک، بلومبرگ و رفینیتیو فهرست شدند
آوریل 2019کوین مارکت کپ اولین برنامه اندروید خود را راه اندازی کرد
می 2019کوین مارکت کپ اتحاد DATA را برای ارتقای شفافیت داده‌ها و مسئولیت پذیری در فضای رمزنگاری تشکیل داد
ژوئن 2019CoinMarketCap صاحب هشتگ کاپیتال شد
نوامبر 2019راه اندازی اولین کنفرانس Capital
نوامبر 2019معرفی معیار نقدینگی
آوریل 2020خرید کوین مارکت کپ توسط شرکت مادر بایننس
می/ژوئن 2020ارتقای امتیاز نقدینگی با جزئیات و روش جدید

آموزش استفاده از کوین مارکت کپ

بسیاری از افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند نمی‌دانند که چگونه از coinmarketcap و پتانسیل‌های کامل موجود در آن استفاده کنند و تنها از اطلاعات سطحی این وب سایت استفاده می‌کنند. مطمئنا اطلاع از بخش‌های مختلف وب سایت کوین مارکت کپ می‌تواند اطلاعات شما و در نتیجه سوددهی شما را افزایش دهد. در ادامه به آموزش استفاده از بخش‌های اصلی وب سایت کوین مارکت کپ می‌پردازیم.

نوار اطلاعات بالای سایت (اطلاعات کلی بازار)

در قسمت بالای سایت کوین مارکت کپ، نوار اطلاعاتی وجود دارد که برخی از اطلاعات جهانی بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد (این بخش در همه صفحات سایت موجود است). اگر درک درستی از این اطلاعات داشته باشید، با دیدن این قسمت در یک نگاه می‌توانید به وضعیت بازار دست یابید. این بخش شامل موارد زیر است:

  1. تعداد کل ارزهای دیجیتال موجود در بازار ارزدیجیتال
  2. تعداد کل صرافی‌ها (با کلیک روی آن می‌توانید لیست صرافی‌ها را بر اساس رتبه‌بندی، ارزش معاملات، تعداد ارزهای لیست شده و موارد دیگر مشاهده کنید)
  3. ارزش کل بازار جهانی ارزهای دیجیتال (با کلیک روی این قسمت نمودار کلی بازار را می‌توانید مشاهده کنید)
  4. حجم کل معاملات انجام شده در 24 ساعت
  5. تسلط بیت کوین و اتریوم بر بازار ارزهای دیجیتال که به صورت (سرانه بازار بیت کوین / ارزش کل بازار) محاسبه می شود. اگر این مقادیر کاهش یابند، به این معنی است که سایر ارزهای دیجیتال در مقایسه با بیت کوین یا اتریوم توجه بیشتری را از سوی سرمایه‌گذاران به خود جلب کرده‌اند.
  6. گس شبکه اتریوم (مقدار کارمزدی که کاربر برای تراکنش در شبکه اتریوم باید پرداخت کند)
  7. در این بخش می‌توانید زبان سایت، واحد پولی سایت و ظاهر روز و شب سایت را تغییر دهید. (در قسمت واحد پولی شما می‌توانید واحد قیمت‌های سایت را بر اساس بیت‌کوین، اتریوم، ریال ایران، دلار و هر واحد دیگری انتخاب کنید)
نوار اطلاعاتی بالای کوین مارکت کپ

اطلاعات روز ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار

در صفحه اول سایت، در این قسمت می‌توانید با کلیک بر روی گزینه “Read More” توضیحاتی در مورد میزان معاملات، تغییرات حجم کلی ارزش معاملات، ارزش معاملات انجام شده در پلتفرم‌های غیر متمرکز، ارزش روز معاملات استیبل کوین‌ها، قیمت و دامیننس بیت کوین به دست آورید.

رتبه بندی ارزهای دیجیتال

در صفحه اول کوین مارکت کپ، لیست رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار را می‌توانید مشاهده کنید. (این بخش را می‌توانید از طریق منو Cryptocurrency → Ranking نیز مشاهده کنید). این قسمت در حالت پیش فرض بر اساس رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال تنظیم شده و اطلاعاتی مانند نام ارز، قیمت ارز، تغییر قیمت در بازه‌زمانی مشخص شده، ارزش کل بازار، ارزش معاملات انجام شده در 24 ساعت گذشته، سکه در گردش و نمودار قیمتی 7 روز گذشته تنظیم شده است. شما می‌توانید این موارد را با کلیک بر روی گزینه Customize تغییر دهید.

در بالای این لیست موارد زیر در دسترس شما است که می‌توانید آنها را شخصی سازی کنید و بسته به نیازتان از آنها استفاده کنید.

  1. انتخاب نمایش لیست بر اساس دسته‌بندی، پلتفرم، شبکه و غیر
  2. تعداد نمایش ردیف‌ها در هر صفحه، فیلترها و شخصی‌سازی نمایش اطلاعات (Filter و Customize فقط در لیست ارزهای دیجیتال Cryptocurrencies وجود دارند)
  3. اطلاعات هر ارز دییجیتال – در حالت پیش فرض روی نام و قیمت ارز، تغییر قیمت در بازه‌‌های زمانی ساعتی روزانه و هفتگی، ارزش کل بازار، ارزش معاملات در 24 ساعت گذشته، سکه در گردش و نمودار قیمتی 7 روز گذشته تنظیم شده است (‌می‌توانید این موارد را با کلیک بر روی گزینه Customize تغییر دهید و شخصی سازی کنید). همچنین با کلیک بر روی هر یک از این موارد می‌‌توانید آنها را نسبت به کمترین و بیشترین عدد سورت (Sort) کنید.
  4. Whatchist و Potrfolio برای ارزهای علامت گذاری شده توسط شما و پورتفولیویی که قبلا تنظیم کرده‌اید می‌توانید ارزها را نمایش دهید. (در صورتی که وارد اکانت خود در کوین مارکت‌کپ شده باشید، می‌توانید از این گزینه‌ها استفاده کنید.)

بررسی اطلاعات اختصاصی ارزدیجیتال

اگر روی هر یک از ارزهای دیجیتال کلیک کنید و یا آن را در فرم جستجوی سایت Coinmarketcap جستجو کنید به داشبورد آن ارز منتقل می‌شوید در این صفحه شما می‌توانید هرآنچه که برای بررسی ارزدیجیتال مورد نظر نیاز دارید به دست آورید. در این بخش اطلاعات زیر در دسترس شما قرار دارد:

  1. نام و نماد ارزدیجیتال
  2. قیمت، تغییرات قیمت و ارزش یک عدد بر حسب bitcoin
  3. اطلاعات ارتباطی پروژه شامل وب سایت اصلی و شبکه‌های اجتماعی؛ به همراه سورس کد و Whitepaper پروژه
  4. آدرس یا آدرس‌های قرارداد Contract Adress
  5. اطلاعات معاملات ارز مورد نظر، شامل ارزش کل معاملات، ارزش معاملات 24 ساعت گذشته، سکه در گردش و مقدار کل سکه‌های موجود
  6. اطلاعات مختلف در مورد ارز و پروژه را می‌توانید مشاهده کنید. این موارد شامل بخش‌های مهم Overview (نمودار قیمتی) – Market (لیست صرافی و بازارهای خرید و فروش این ارز) – Wallet (کیف پول‌های پشتیبانی کننده) – Project info (اطلاعات تیم سازنده، سرمایه‌گذاران و آمار اجتماعی) و موارد دیگر مثل تاریخچه قیمت، اخبار و … می‌شود.
  7. در این قسمت که مربوط به Overview است می‌توانید نمودار قیمتی در باز‌های زمانی مختلف را مشاهده کنید. همچنین با کلیک بر روی تب Trading View در این قسمت می‌توانید به تحلیل تکنیکال ارز مورد نظر بپردازید
آموزش صفحه ارزدیجیتال در کوین مارکت کپ

در مورد قسمت Market در بخش 6 تصویر بالا که لیست بازارهای خرید و فروش ارز در آن موجود است این موارد را مد نظر داشته باشید.

  1. در این قسمت تمام صرافی‌ها و جفت‌های معاملاتی که امکان خرید و فروش ارز مورد نظر را دارید مشاهده خواهید کرد
  2. اینها صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکزی هستند که می‌توانید ارز خود را از آنها خریداری کنید یا بفروشید
  3. قیمت ها را بررسی کنید و جالب‌ترین و مناسب‌ترین آن را برای خود انتخاب کنید.
  4. قبل از انتخاب صرافی مطمئن شوید که حجم کافی برای خرید و فروش وجود دارد
  5. از آنجایی که دسترسی کاربران برخی از کشورها مثل ایران به بعضی از صرافی‌ها محدود شده، سعی کنید به صرافی‌های که در آن با کاربران ایرانی مشکل ندارند مثل کوکوین و کوینکس مراجعه کنید یا از صرافی‌های غیرمتمرکز مثل پنکیک سواپ و پوکوین استفاده کنید.

برنده و بازنده (بیشترین سود و بیشترین ضرر)

در کوین مارکت کپ بخشی به نام Gainers & Losers قرارداده شده که شما می‌توانید لیست‌ارزهایی که بیشترین سود و بازدهی در روز را برای سرمایه‌گذاران خود داشتند و یا ارزهایی که بیشترین ضرر را داشتند را مشاهده کنید. برای دسترسی به این قسمت می‌توانید از منو مسیر Cryptocurrency → Gainer and Loser را طی کنید. برای استفاده از این قسمت لازم است موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

  • اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزی را دارید به حجم و قیمت آن توجه کنید.
  • گاهی سود و زیان غیرواقعی مشاهده می‌شود که دلیل آن ایجاد اختلال در ارز مورد نظر، اضافه شدن ارز به شبکه جدید با قیمت جدید، پامپ و دامپ‌های ساختگی و … می‌باشد.
Gainer & loser در کوین مارکت کپ

ارزهای جدید لیست شده در کوین مارکت کپ

در بخشی دیگر از وب سایت CoinmarketCap، بخش دیگری در دسترس کاربران قرار دارد تا بتوانند جدیدترین ارزهای لیست شده در پلتفرم کوین‌مارکت کپ را مشاهده کنند. برای مشاهده این قسمت از منو مسیر Cryptocurrency → Recently Added را طی کنید همچنین می‌توانید از این لینک به این قسمت وارد شوید. در این بخش اطلاعات لازم مانند نام ارز، قیمت، میزان تغییر قیمت در 1 ساعت و 24 ساعت، ارزش کل بازار، ارزش معاملات 24 ساعت گذشته، شبکه بلاکچین و زمان گذشته از لیست شدن ارز در کوین مارکت کپ را مشاهده می‌کنید.

بررسی صرافی‌ها و بازارها

در قسمت Exchange وب سایت کوین مارکت کپ که از منو نیز در دسترس است، می‌توانید رتبه‌بندی صرافی‌های متمرکز، بازارهای مشتقات، صرافی‌های غیرمتمرکز را مشاهده کنید و با کلیک بر روی هر یک از آنها اطلاعات لازم مانند ارزش کل معاملات، وب سایت اصلی و شبکه‌های اجتماعی، توکن‌های لیست شده در صرافی (به همراه قیمت) و موارد دیگر را مشاهده کنید.

بخش Calendars کوین مارکت کپ

در این بخش شما می‌توانید لیست ایردراپ‌های رایگان، پیش‌فروش‌های ارزهای دیجیتال، حراج‌ها و وام‌های شبکه پولکادات و رویدادهای رمزارزها را مشاهده کنید و به کسب درآمد بپردازید.

برای آموزش شرکت کردن و کسب‌درآمد از ایردراپ‌های کوین‌مارکت کپ روی لینک کلیک کنید.

سخن پایانی

کوین‌مارکت کپ وب سایتی مرجع است که باید برای فعالیت در بازار ارزدیجیتال از آن استفاده کرد. از آنجایی که کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال زیاد است، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات درست می‌تواند از ضررهای احتمالی جلوگیری کند. لینک‌ها و اطلاعات موجود در کوین‌مارکت کپ معمولا کامل، درست و همچنین قابل اعتماد است و می‌توان از آنها استفاده کرد.

ما سعی کردیم در این مقاله به بخش‌های مهم و اصلی وب سایت Coinmarketcap بپردازیم، اما اگر بصورت حرفه‌ای و تخصصی در بخش‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، همچنان بخش‌هایی وجود دارد که می‌تواند شما را در رسیدن به بهترین نتیجه و بازدهی کمک کند.

موفق و پرسود باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4.7/5 - (4 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *