تفاوت ارز دیجیتال با ارز رمزنگاری شده

تفاوت ارز دیجیتال با ارزهای رمزنگاری شده

آخرین بروزرسانی:21 مرداد 1400

ارز دیجیتال یک فرم از پول الکترونیکی است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شده اند. در حالی که ارز رمزنگاری شده یکی از زیرمجموعه‌های ارز دیجیتالی می باشد و هدف اصلی در آن افزایش حریم خصوصی است. ارز رمزها توسط هیچ مرکز و سازمانی کنترل نمی‌شوند. رایج‌ترین نمونه‌های ارزرمزنگاری شده، بیت کوین، اتریوم، لایت کوین هستند.

تفاوت بین ارز دیجیتال و ارز رمزنگاری شده

غیرمتمرکز در مقابل متمرکز

اکثر ارزهای دیجیتال، توسط سازمان‌های نظارتی یا دیگر صندوق‌های دولتی تعیین‌شده، تنظیم می‌شوند. به عبارت دیگر معاملات به‌طور مداوم نظارت می‌شوند و ارزش آن‌ها توسط این سازمان‌های نظارتی تعیین می‌شود. از سوی دیگر، ارز رمزنگاری شده کاملاً به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند و قوانین تعیین‌شده مربوط به هر یک از این ارزها، توسط جامعه‌ای تعیین می‌شود که از آن استفاده می‌کنند.

حریم خصوصی

یکی از مباحث مهمی که در تفاوت ارز دیجیتال و ارز رمزنگاری شده بسیار مهم است مخفی ماندن اطلاعات حساب کاربری می‌باشد. حفظ حریم شخصی و مخفی ماندن اطلاعات تراکنش‌های مالی با استفاده از ارزهای دیجیتال غیرممکن است، چونکه برای استفاده از آن‌ها باید حساب کاربری ایجاد کنید که نیاز به ارسال عکس، تکمیل اطلاعات شخصی و … می‌باشد. پس با توجه به داده‌هایی که شما در اختیار سیستم‌ها قرار می‌دهید، امکان ردیابی را در اختیارشان قرار می‌دهید.
از طرفی دیگر، هنگام استفاده از یک کیف پول برای معامله مخفی و رمزنگاری شده، لزوماً نیازی به افشای اطلاعات شخصی خود ندارید. درحقیقت، سکه‌هایی مانند Dash برای ارائه ناشناس بودن کامل در اختیار شما قرار می‌گیرند و این یکی از دلایلی است که چرا رمزنگاری در وب پنهان و مخفی به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

شفافیت

اگر در یک تراکنش شما به‌صورت مستقیم نقشی نداشته باشید، نمی‌توانید به اطلاعات تراکنش نیز دسترسی داشته باشید.

چارچوب حقوقی

بیشتر ارزهای دیجیتال توسط یک مقام مرکزی به رسمیت شناخته‌شده است. حمایت قانونی از سوی دولت و موسسه مالی، استفاده و پذیرش عمومی آن‌ها را تائید می‌کند. درحالی‌که ارزهای رمزنگاری شده توسط هیچ سازمانی به رسمیت شناخته‌نشده و تائید نمی‌گردند.

نفوذ و تسلط در بازار

به دلیل حمایت‌هایی که از ارز دیجیتال در سراسر جهان صورت می‌گیرد، ارزهای دیجیتال در جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. به همین دلیل انجام معاملات با ارز دیجیتالی محدود به مرزهای جغرافیایی، نژادها و حتی سیستم‌های اعتقادی نیست. باوجود اینکه بسیاری از تحلیل گران اقتصادی معتقد هستند که به زودی شرایط ارز رمزنگاری شده تغییر پیدا می‌کند و توسط بسیاری به رسمیت شناخته می‌شود، اما فعلاً توسط گروه‌های کوچکی به رسمیت شناخته می‌شود.

سیستم انجام تراکنش مالی

با توجه به این که معاملات با استفاده از ارزهای دیجیتال توسط مراکز امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرند، در صورتی که تراکنش مشکوک باشد و یا توسط صاحب حساب تائید نگردند، قابل برگشت هستند. درحالی‌که در ارزهای رمزنگاری شده همه‌چیز در بلاک چین انجام شده و درنتیجه غیر قابل بازیابی است. به همین دلیل است که اگر حساب شما هک شود، موجودی آن قابل بازیابی نیست و یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در رابطه با تفاوت ارز رمزنگاری شده و ارز دیجیتال مد نظر قرار گرفته شده است.

با ما همراه باشید در سودپلاس …

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *