عادات عالی برای افزایش هوش مالی

عادات عالی برای افزایش هوش مالی

اداره کردن پول به روش درست کار ساده ای نیست. پول به این راحتی به دست نمی آید، حداقل اگر آن را به ارث برده باشید، و برای اطمینان از اینکه شخص آن را عاقلانه خرج می کند و در عین حال تصمیمات هوشمندانه ای برای دستیابی به تمام اهداف خود می گیرد، باید بسیار محتاط باشد.

مدیریت هوشمند پول چیزی است که به ضریب هوش مالی فرد کمک می کند، که معمولاً به عنوان IQ مالی از آن یاد می شود. در این مقاله، برخی از عادت‌های عالی را که هر فردی می‌تواند برای بهبود ضریب هوشی مالی خود پرورش دهد، بررسی می‌کنیم، اما ابتدا اجازه دهید معنی این مفهوم را بفهمیم.

درک هوش مالی

خیلی ساده، ضریب هوشی مالی به توانایی رشد پول با خرج کردن عاقلانه، پس انداز و سرمایه گذاری صحیح اشاره دارد. مفهومی که توسط نویسنده پرفروش رابرت کیوساکی در کتاب بسیار محبوب مالی شخصی خود “پدر پولدار، پدر فقیر”، بهره هوشی مالی یا هوش مالی رایج شد، همه چیز در مورد استفاده از اطلاعات و خرد فرد برای انتخاب صحیح در مدیریت پول است. 

در هسته اصلی مفهوم بهره هوشی مالی این درک نهفته است که فرد باید تغییرات پایداری در درک خود از نحوه کارکرد پول ایجاد کند. ما باید درک کنیم که پول به خودی خود چند برابر نمی شود و این ما هستیم که تصمیماتی را می گیریم که تعیین می کند چه اتفاقی برای پول ما می افتد. تصمیمات هوشمندانه در مورد مدیریت پول همان چیزی است که IQ مالی به آن مربوط می شود و تصمیم گیری تنها زمانی بهتر می شود که ما خود را با دانش کافی در مورد کسب درآمد و بودجه بندی توانمند کنیم. 

چرا IQ مالی مهم است؟

ممکن است در ابتدا اینطور به نظر نرسد، اما ضریب هوشی مالی بالا می تواند مزایای زیادی برای یک فرد به همراه داشته باشد. در حالی که هر کس ایده اولیه ای در مورد امور مالی خود و نحوه مدیریت آن دارد، همه در حصول اطمینان از اینکه نه تنها در کسب درآمد، بلکه در پس انداز و چند برابر کردن آن نیز عالی هستند، بسیار موفق نیستند. اینجاست که IQ مالی اهمیت پیدا می کند. 

وضعیت مالی هر کس متفاوت است و زمانی که صحبت از مدیریت صحیح پول به میان می آید، هیچ اندازه ای برای همه وجود ندارد. مطمئناً، ممکن است چیزی از خانواده، دوستان و همسالان خود یاد گرفته باشید، اما وضعیت مالی خاص شما ممکن است با مدلی که در مورد آن آموخته اید، کارساز نباشد. به همین دلیل مهم است که هوش مالی بالایی داشته باشید تا بتوانید پول خود را عاقلانه خرج کنید، به اندازه کافی پس انداز کنید و برای دوران بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید، همه اینها با مجموعه موجودی که باید شروع کنید. 

عادات عالی برای افزایش هوشی مالی

هوش مالی خوب از مدیریت بهتر پول شما ناشی می شود. در اینجا چند عادت وجود دارد که می توانید برای تقویت هوش مالی خود و تلاش برای رسیدن به موفقیت مالی، آنها را پرورش دهید:

  • روی پس انداز تمرکز کنید

نیازی به گفتن نیست که عادت عالی افراد با بهره هوشی مالی بالا صرفه جویی در پول است. مهم نیست درآمد شما چقدر است، عادت کنید هر ماه بخشی از درآمد خود را به صورت پس انداز کنار بگذارید. داشتن پس انداز در هر مرحله از زندگی شما مهم است، زیرا نه تنها باعث تشویق به خرج کردن محتاطانه می شود، بلکه به شما کمک می کند تا برای مواقع اضطراری صندوقی ایجاد کنید. با پس انداز خود، می توانید اهداف خود را در کوتاه مدت و بلندمدت تامین کنید، بدون اینکه بار وام را بر خود تحمیل کنید یا هزینه های معمول خود را کج کنید. 

  • هزینه های خود را ارزیابی کنید

اگر احساس می‌کنید پولتان مانند دانه‌های شن از میان دستانتان می‌لغزد، وقت آن است که نگاهی بیندازید همه پول‌ها کجا می‌رود. تهیه فهرستی از تمام هزینه های خود اولین قدم به سوی یک عادت عالی است و می تواند به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام شود.

این برای کمک به مدیریت بهتر امور مالی به شما کمک می کند تا هزینه های مهم را پیگیری کنید و هزینه هایی را که می توانید بدون آن انجام دهید. همچنین می توانید یک دفتر خاطرات یا دفترچه یادداشت شخصی داشته باشید تا هزینه های روزانه خود را پیگیری کنید، اگر در به خاطر سپردن پول خود مشکل دارید.

  • برای خرید خود برنامه ریزی کنید

هر یک از ما چیزی یا دیگری را در لیست علاقه مندی های خود داریم و برخی از این خریدها گران تر از توان مالی ما هستند. یک ماشین جدید، جواهرات، لوازم الکترونیکی یا حتی آن عطر گران قیمت – هیچ پایانی برای تجملاتی که می توانید بخواهید وجود ندارد. در حالی که ممکن است بخواهید فوراً خرید کنید، یک نشانه عالی از ضریب هوشی مالی بالا، برنامه ریزی برای خرید و انجام آنها پس از پس انداز کافی پول است. این را به یک عادت تبدیل کنید که از خریدهای ناگهانی خودداری کنید و اگر چیزی را که خارج از بودجه شماست دوست دارید، پس انداز کنید و سپس آن را بدون تأثیر بر سلامت مالی خود خریداری کنید. 

  • سرمایه گذاری

پس انداز کردن یک عادت عالی است، اما اگر می خواهید آن را چند برابر کنید، چه برای تحقق اهداف کوتاه مدت و چه برای برنامه ریزی دوران بازنشستگی، سرمایه گذاری پول یک عادت عالی برای پرورش است. گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری پول وجود دارد، مانند بازار سهام، املاک، سپرده‌های ثابت، ارز و غیره. با این حال، وقتی پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی در مورد تمام جوانب مثبت و منفی بازاری که قصد دارید در آن غوطه‌ور شوید تحقیق کنید. بنابراین می توانید بازدهی خوب و ثابتی داشته باشید. 

  • ارزش خالص خود را دنبال کنید

دانستن اینکه چقدر به دست می آورید خوب است، اما کافی نیست. مهم است که ارزش خالص خود را بدانید زیرا فقط پیگیری میزان درآمدتان تصویر واضحی به شما نمی دهد. درآمد شما ممکن است ارزش واقعی شما را نشان ندهد، زیرا به شما نمی گوید که بدهکار هستید یا ثروت شما در حال افزایش است. برای دانستن ارزش خالص خود، باید بدهی های خود را از مجموع کل دارایی های خود کم کنید.

بدهی ها شامل تمام بدهی های شما، از جمله صورتحساب های کارت اعتباری، اقساط وام، و هزینه های شما می شود. اگر این رقم منفی باشد، به این معنی است که شما بدهکار هستید و باید ساختار مالی خود را بازسازی کنید. چک کردن منظم دارایی خالص به شما اطلاع می‌دهد که آیا بدهی‌هایتان در طول زمان تغییر می‌کند و چقدر می‌توانید در بانک یا دارایی نگه دارید.  

  • هزینه های کارت اعتباری خود را محدود کنید

اگر می خواهید امتیاز اعتباری خود را بسازید و بهبود بخشید، داشتن کارت اعتباری یک عادت عالی است. با این حال، وقتی نوبت به بهبود ضریب هوشی مالی شما می‌رسد، توصیه می‌شود که تعداد کارت‌های اعتباری را که دارید و استفاده می‌کنید محدود کنید. اغلب، زمانی که شخصی تعداد زیادی کارت اعتباری دارد، تمایل دارد همه خریدهای انجام شده را از دست بدهد. هنگامی که صورتحساب در پایان چرخه ارائه می شود، این رقم ممکن است کل بودجه شما را از تعادل خارج کند. اگر این عادت را حفظ کنید، در بلندمدت بر ثبات مالی شما نیز تأثیر خواهد گذاشت.  

  • فقط در مواقع ضروری وام بگیرید

در زمان حاضر، خرید حتی کالاهای لوکس و گران قیمت به لطف در دسترس بودن آسان وام ها بسیار آسان شده است. خرید فوری در EMI ممکن است زمانی که نوبت به تامین مالی کالاها یا خدمات رویایی شما می رسد مانند یک رویا به نظر برسد، اما در دراز مدت، به شدت بر سلامت مالی شما تأثیر می گذارد.

تنها در مواقع ضروری و زمانی که فکر می کنید درآمد شما به اندازه کافی می تواند بار اقساط ماهانه را تحمل کند، وام را در نظر بگیرید. اگر به دنبال وام های شخصی کوچک سریع و بدون دردسر با حداقل اسناد و زمان پردازش هستید، برنامه PaySense را دانلود کنید . وام هایی تا سقف 5 میلیون روپیه با EMI های آسان و مقرون به صرفه از PaySense با دوره های منعطف دریافت کنید.  

  • کتاب های مربوط به امور مالی شخصی را بخوانید

یک کتاب خوب می تواند خیلی بیشتر از تجربیات شخصی شما را بعد از اشتباهات بیاموزد. چند کتاب عالی از نویسندگان بزرگ مانند پدر پولدار، پدر فقیر رابرت کیوساکی، بت کوبلینر «یک زندگی مالی»، دیوید باخ «میلیونر خودکار»، دیو رمزی «تبدیل کل پول» و غیره وجود دارد.

این کتاب ها نه تنها ضریب هوشی مالی شما را بهبود می بخشد، بلکه بسیاری از شک و تردیدهای رایج مردم در مورد امور مالی شخصی را نیز روشن می کند. همچنین برای مطالعه مقالات، وبلاگ‌ها و مجلات در مورد امور مالی و بودجه شخصی وقت بگذارید تا نکات و ترفندهای مناسبی را برای مدیریت صحیح امور مالی به طور منظم در اختیار شما قرار دهد.

  • از یک مشاور مالی/برنامه ریز مالیاتی کمک بگیرید

اگر هنوز در مورد نحوه تنظیم امور مالی خود مطمئن نیستید، توصیه می شود با یک مشاور مالی یا یک برنامه ریز مالیاتی ملاقات کنید. آنها با دانش فنی و دانش تخصصی خود از حوزه مالی به طور کلی، می توانند به شما در مدیریت بهتر امور مالی خود کمک کنند. علاوه بر این، جستجوی خدمات یک برنامه ریز مالیاتی نیز به شما کمک می‌کند تا مبلغ صحیحی را که باید پرداخت کنید، محاسبه کنید که در آن می توانید تخفیف دریافت کنید و بدون نقض قانون در مالیات صرفه جویی کنید. 

  • روی خودتان سرمایه گذاری کنید

شاید بخواهید در یک دوره جدید سرمایه گذاری کنید تا مهارت های جدید بیاموزید، یا شاید می خواهید گواهینامه ای داشته باشید که می تواند به دستمزد بالاتر و چشم انداز شغلی بهتر منجر شود. گاهی اوقات، بهترین سرمایه گذاری پولی که هر کسی می تواند انجام دهد، اوراق قرضه یا سهام نیست، بلکه توسعه شخصی است. بالاخره چه ابزاری بهتر از خودتان برای رشد ثروت دارید؟

سخن آخر

وقتی صحبت از پرورش عادات محتاطانه برای داشتن ضریب هوشی مالی بالا می شود، هیچ چیز بهتر از وقت گذاشتن برای یادگیری بیشتر در مورد امور مالی شخصی کار نمی کند. هر فردی، صرف نظر از اینکه چقدر جوان یا پیر است، نیاز دارد که در جریان آخرین اخبار دنیای مالی باشد تا بتواند پول خود را رشد دهد. نیازی نیست که شما یک متخصص مالی باشید، اما آموزش خود در مورد امور مالی شخصی از طریق منابع تأیید شده مختلف و یادگیری مهارت های جدید برای بودجه بندی بهتر می تواند راه طولانی را به سمت افزایش IQ مالی شما انجام دهد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
3/5 - (4 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *