هوش مالی چیست و چه نقشی در زندگی مالی ما دارد؟

آخرین بروزرسانی:24 شهریور 1400

امروزه خیلی از افراد را میبینیم که حتی با داشتن حقوق و مزایای کاری مناسب بازهم از وضع بد مالیشان ناله می‌کنند. بیشتر این افراد بر این باورند که با افزایش حقوق می‌توانند زندگی مالی خود را بهتر کنند. شما چطور فکر می‌کنید؟
جالب است بدانید که در بیشتر موارد مشکل هیچ‌کدام از این افراد با افزایش حقوق حل نمی‌شود. تنها علتی که این افراد نمی‌توانند زندگی مالی خود را بهتر کنند، عدم بکارگیری هوش مالیشان است.

در این مقاله قصد داریم شما را با کلمه‌ی هوش مالی و نظریه رابرت کیوساکی آشنا کنیم.

هوش مالی چیست؟

هوش مالی یا اقتصادی، توانایی بهبود و حل مسائل مالی است.

رابرت کیوساکی، هوش مالی را در پنج اصل بیان می‌کند:

1.کسب پول بیشتر

هر چقدر درآمد شما بیشتر باشد، ضریب هوش مالیتان بالاتر است؛ در واقع یعنی فردی که سالیانه 500 میلیون تومان درآمد دارد، ضریب هوش مالیش نسبت به فردی که در سال 100 میلیون تومان درآمد دارد، بالاتر است.

رابرت کیوساکی می‌گوید خیلی از افراد در کسب و کارشان ناموفق‌اند؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند بدون کار‌کردن، پول وارد حساب بانکیشان شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند چیزی که آن‌ها را ثروتمند می‌کند، کسب درآمد است نه فقط پول! در واقع یادگیری نحوه کسب درآمد برای شما پول می‌سازد. خیلی از افراد را می‌بینیم که شبانه روز مشغول سخت کار کردن هستند ولی پولی که نصیبشان می‌شود بسیار ناچیز است. خب مشکل از کجاست؟ آن‌ها درست متوجه کسب درآمد نشده اند؛ در واقع آن‌ها فقط برای پول کار می‌کنند. برای ثروتمند شدن باید یاد بگیرید احساسات‌ خود را کنترل کنید؛ زیرا هوش مالی یک نوع هوش هیجانی است. باید به یاد داشته باشید که مهم‌ترین عامل برای درآمدزایی این است که شما بتوانید مشکلات مالی خود را حل کنید.

2.حفاظت از پول

زمانی که پولی به دست می‌آورید، باید بتوانید از آن محافظت کنید و به راحتی آن را از دست ندهید. شاید خیلی از افراد با خواندن این جمله فکر کنند منظور ما این است که باید خرج و مخارج خود را کمتر کنند، ولی در واقع شما فقط باید بیشتر پولی را که در می‌آورید نگه دارید و بیاموزید که چطور کمتر مالیات بدهید و گرفتار وام‌های بانکی نشوید. البته باید بدانید که ما دو نوع بدهی داریم: 1-بدهی خوب که شما با استفاده از پولی که وام گرفته یا قرض کرده اید بتوانید چند برابر آن‌را در بیاورید و تسویه آن برایتان کار راحتی باشد. شاید پیش خود فکر کنید که این حتما کار بسیار دشواری است، اما باید بدانید که چطور تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید. در ایران قیمت ماشین و ملک و املاک و کالا هر سال نسبت به سال قبل رو به افزایش است. حالا ما با داشتن هوش مالی باید بتوانیم از این‌ها به نفع خودمان استفاده کرده و پول بیشتری به جیب بزنیم. برای مثال خیلی اوقات شما با گرفتن یک وام یکساله و خرید یک خانه با پول آن، نه تنها آن وام را تسویه نمی‌کنید بلکه سود زیادی نیز نصیبتان می‌شود. این یک بدهی خوب به حساب می‌آید. 2-بدهی بد که کمر شما را می‌شکند و زمینتان می‌زند. خیلی از افراد با این سودهای بالای بانکی هنگامی که وامی می‌گیرند شروع به خرج کردن آن کرده و با آن بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنند. خب چیزی که اینجا معلومه این است که فرد بدهی‌های خود را با پول آن وام تسویه می‌کند و بعد به یاد تسویه کردن وام می‌افتد. این بدهی یک بدهی بد به حساب می‌آید و فقط پولتان را از جیبتان خارج می‌کند. کسی که یک مبلغ ناچیز در سال درآمد دارد ولی با استفاده از هوش مالی خود، مالیات اندکی پرداخت می‌کند، ضریب هوش مالی‌اش در حفاظت از پول، نسبت به فردی که با همان درآمد مالیات بیشتری پرداخت می‌کند، بالاتر است. بانک‌ نسبت به افرادی که در آن‌جا پول پس انداز می‌کنند هوش بالاتری دارند، زیرا درصد کمی از سودی را که از طریق پول شما به دست می‌آورند، به شما می‌پردازند. بنابر این باید بیاموزید که افراد پول شما را غارت نکنند و آن را از چنگتان در نیاورند.

3.بودجه‌‌بندی پول

بودجه‌بندی پول، به ضریب هوش مالی بالاتری نسبت به سایر اصل‌ها نیاز دارد. شما باید بیاموزید که پول خود را کجا و چگونه خرج کنید.

بودجه‌بندی نوعی برنامه‌ریزی برای دخل و خرج شماست. شما می‌توانید با بودجه‌بندی پول خود را افزایش دهید. بیشتر افراد فقط برای این از بودجه‌بندی استفاده می‌کنند که با کسری بودجه مواجه نشوند. آن‌ها از این اصل مهم برای افزایش پول‌هایشان استفاده نمی‌کنند. کسری بودجه زمانی اتفاق می‌افتد که میزان هزینه‌‌ها از درآمد بیشتر باشد. اگر شما نتوانید بودجه‌بندی را یاد بگیرید و بیاموزید که چطور هزینه‌ها را کمتر از درآمدتان درنظر بگیرید، مطمئن باشید که با افزایش حقوق نیز نمی‌توانید هزینه‌های خود را کنترل کنید. زمانی که یک کسب ‌و کار هزینه‌هایش از درآمدش بیشتر می‌شود، تلاش می‌کند هزینه‌ها را کم کرده و چون از یادگیری هوش مالی غافل شده، هزینه‌های اصلی کسب و کارش را نیز کم ‌می‌کند و همین امر موجب کاهش فروش خواهد شد. رابرت کیوساکی مدت‌ زیادی در یک شرکت زیراکس مشغول فروشندگی بود تا مهارت فروش را آموزش ببیند. او پس از مدتی با پورشه‌ای به شرکت آمد و موجب شد تا هوش از سر همکارانش بپرد. همکاران رابرت پس از سال‌ها کارکردن بازهم نمی‌توانستند چنین ماشین گران قیمتی را بخرند. اما پس چطور او این کار را کرد؟ جواب بسیار ساده است؛ او از هوش مالی خود استفاده کرد و پول خودش را بودجه‌بندی کرد. بر خلاف سایر همکارانش که فقط مشغول خرج حقوقشان می‌شدند، او تصمیم گرفت پولش را صرف ستون دارایی‌های خود کند. بنابراین یادگیری مهارت باعث افزایش درآمد خواهد شد.

شما باید همیشه مقداری از پول خود را پس‌انداز کرده و فکر کنید که نمی‌توانید روی آن پول برای خرج کردن حساب کنید. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بودجه‌بندی خوبی کنید این است که درصد نسبتا بالایی از پول خود را سرمایه‌گذاری کنید. درصدی از پولتان را همیشه نگه دارید و مبلغی را نیز برای کمک به نیازمندان در نظر بگیرید. با این کار در صورتی که کل سرمایه خود را نیز از دست بدهید، باز هم خیالتان راحت است؛ زیرا مبلغی را برای خود پس انداز کرده اید که می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. برای افزایش دارایی‌تان باید اولویت اولتان را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بخشی از درآمد در نظر بگیرید و در اولویت‌های بعدی، به پرداخت بدهی‌ها خرج و مخارج بپردازید.

اگر بخواهیم درباره این موضوع مثالی بزنیم، می‌توانیم نگاهی به افرادی که در قرعه‌کشی لاتاری برنده می‌شوند بیندازیم. جالب است بدانید که بیشتر آن‌ها بعد از حداکثر چند سال به زندگی قبلی خود بازگشته اند تمام آن‌ پول‌ها را خرج کرده اند. به نظر شما علت چیست؟ شاید پیش خود بگویید که اگر من چندین میلیون دلار پول داشته باشم حتما خود را از نظر مالی تامیین خواهم کرد. اما باید بدانید که بدون هوش مالی هیچکس نمی‌تواند نمودار کسب درآمدش را صعودی کند. بسیاری از فوتبالیست‌های بزرگ دنیا وقتی که بازنشسته می‌شوند پولی برای گذران زندگی ندارند؛ بنابر این آن موقع ب فکر کار کردن می‌افتند. اکثر افراد سطح متوسط جامعه نیز از بودجه‌بندی غافل اند. آن‌ها در بهترین حالت می‌توانند نمودار کسب و کارشان را با یک خط صاف جلو ببرند. بنابر این اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، بودجه‌بندی را بیاموزید.

4.اهرم کردن پول

پس از این که فردی درآمد مازاد خود را بودجه‌بندی کند، مرحله بعدی این است که آن درآمد مازاد خودش را سرمایه‌گذاری نماید.

اهرم‌کردن پول یعنی شما بتوانید با پول کم، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر انجام دهید؛ برای مثال بتوانید با 500 میلیون تومان در یک پروژه چنین ‌میلیاردی سرمایه‌گذاری کنید. افراد دارای هوش مالی بالا برای اهرم کردن پول خود به سراغ بدهی‌های خوب می‌روند. برای مثال، اگر برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای به 100 میلیون تومان پول نیاز دارند، 40 میلیون را خودشان تأمین می‌کنند و 60 میلیون را از بانک وام گرفته یا از جایی قرض می‌کنند. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، وقتی شما می‌توانید پولی را که قرض گرفته اید چند برابر کنید، یک قرض یا بدهی خوب به حساب می‌آید.

بیشتر مردم درآمد مازاد خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ البته تعجبی هم ندارد که بیشتر افراد مشکلات مالی دارند. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، هوش مالی بانک‌ها از افرادی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند بیشتر است.

زمانی که تورم پایین‌تر از نرخ سود بانکی باشد، سرمایه‌گذاری در بانک کار هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود. اما بیشتر اوقات تورم بسیار بالاتر از سود بانکی است. برای اینکه بهتر موضوع را درک کنید در نظر بگیرید که نرخ تورم سالیانه 48 درصد و همینوطور سود بانکی هم 30 درصد است. در صورتی که شما پولتان را در بانک سرمایه‌گذاری کنید، درست است که پولتان 30 درصد بیشتر شده، اما ارزش پولتان کمتر شده است. درواقع شما با این کار 18 درصد از ارزش پول خود را از دست می‌دهید. افراد باهوش، پول خود را در جاهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهند. اما طبقه متوسط، تمام پول خود را در یک جا سرمایه‌گذاری می‌کنند. شاید هنگامی که برای مثال شما مطمئنید که قیمت یک سهم تا یک ماه آینده دو برابر می‌شود، کاری عاقلانه باشد، اما برای کسی که حتی کوچکترین اطلاعی نیز از آن ندارد، یک قمار محسوب می‌شود.

5.ارتقاء دانش مالی

شاید خیلی از افراد فکر کنندذ که بازار املاک و ارزهای دیجیتال و بورس می‌توانند ثروتمندشان کنند. اما باید بدانید که آن چیزی که شما را ثروتمند می‌کند فقط و فقط دانش شماست. شما با داشتن آگاهی و دانش بالا می‌توانید از فرصت‌هایی که پیش رویتان قرار می‌گیرند به خوبی استفاده کنید و ثروتمند شوید. باید بیاموزید که مانند اکثر افراد جامعه برای پول کار نکنید و کاری کنید که دانشتان برای شما پول جذب کند.

درصورتی که دانش مالی بالایی داشته باشید، ارتقاء هوش مالی برایتان راحت خواهد بود؛ اما در صورتی که ضریب هوش مالیتان ضعیف باشد، افزایش دانش مالی می‌تواند برایتان بی‌مفهوم کم ارزش باشد.

سخن آخر

یادگیری هوش مالی برای همه افراد ضروری است. شما با داشتن هوش مالی می‌توانید با کمترین حقوق، بیشترین بهره را ببرید. باید به خاطر داشته باشید که هوش مالی از طریق مطالعه و تجربه به دست می‌آید.

بیشتر افراد در زندگی خود آرزوها و خواسته‌هایی را دنبال می‌کنند. خیلی از آن‌ها در وسط راه جا می‌زنند و عده‌ای دیگر حاضرند برای رسیدن به آن‌ها هرکاری کنند. همه افراد برای ثروتمند شدن نیازمند یادگیری هوش مالی هستند. شاید خیلی‌ها پیش خود بگویند که عده‌ای ثروتمند اند ولی از هوش مالی بی اطلاع اند. خیلی از افرادی که در خیابان سوار پورشه شده و به بقیه پز می‌دهند، پولی به آن‌ها رسیده و خودشان از صفر به آن نرسیده اند. مانند خیلی از افراد که پولی زیادی به دست می‌آورند و پس از مدت کوتاهی همه آن را از دست می‌دهند.

بنابر این سعی کنید یادگیری هوش مالی را جدی بگیرید تا در آینده با مشکلات مالی دست و پنجه نرم نکنید.
برای یادگیری بیشتر با سودپلاس همراه باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *