انواع ترید در بازار

انواع ترید در بازار

معامله‌گران بر اساس باورها و دانش خود از بازارها از تریدهای معاملاتی و سبک‌های معاملاتی مختلفی استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در مورد ترید وجود دارد این است که آنچه برای یک معامله‌گر کار می‌کند ممکن است برای دیگری کارساز نباشد و به همین دلیل است که معامله‌گران مختلف فرآیندهای معاملاتی متفاوتی دارند.

به لطف نوآوری‌های مالی در طول سال‌ها، موارد جدیدی به دنیای ترید اضافه شده است و اکنون معامله‌گران در سراسر جهان فضای بیشتری برای انتخاب سبک‌های معاملاتی خود دارند.

با تلاش برای معرفی انواع رویکردهای معاملاتی، این وبلاگ انواع مختلف معاملات را بر اساس تریدهای معاملاتی، بازه زمانی و مدت زمانی که معامله برای آن باز است، تکنیک تحلیل بر اساس معامله و طبقه دارایی مورد معامله را بررسی می‌‌کند. 

انواع مختلف ترید

1. براساس تریدهای معاملاتی

1-1. معاملات مومنتوم

معاملات مومنتوم تکنیکی است که در آن معامله‌گران با توجه به قدرت روندهای اخیر قیمت خرید و فروش می‌کنند. در اینجا معامله‌گران به دنبال یافتن سهامی هستند که درصد و حجم بالایی در یک دوره زمانی خاص حرکت می‌کنند و به طور قابل توجهی در یک جهت حرکت می‌کنند و سعی می‌کنند با گرفتن موقعیت در چنین سهامی به سود مورد نظر دست یابند. 

تریدهای معاملاتی مومنتوم به دنبال سود بردن از خرید سهامی هستند که در روند صعودی حرکت می‌کنند و فروش سهام در مسیر نزولی. 

2-1. معاملات بر اساس بازگشت میانگین

نقطه مقابل معاملات مومنتوم، معامله بر اساس مفهوم بازگشت میانگین است. این معامله از این مفهوم ناشی می‌شود که سهام‌هایی که از میانگین قیمت تاریخی خود منحرف می‌شوند، در طی یک دوره زمانی به ارزش میانگین خود باز می‌گردند. 

معامله‌گران می‌توانند برای سود بردن از رفتار برگشتی میانگین سهام، پوزیشن‌های لانگ یا کوتاه بگیرند. برخلاف استراتژی‌های پیروی از مومنتوم که بر روی اصل خرید بالا و فروش بالاتر (در روند صعودی) و فروش پایین و خرید پایین (در یک روند نزولی) کار می‌کنند، استراتژی‌های بازگشت میانگین به دنبال سرمایه‌گذاری بر اصل کلاسیک خرید پایین، فروش بالا هستند. 

به طور کلی، معاملات مومنتوم منجر به معاملات با احتمال موفقیت کم اما پتانسیل سود بالا می‌شود و معاملات بر اساس برگشت متوسط ​​منجر به معاملات با احتمال موفقیت بالا اما پتانسیل سود کم می‌شود. 

2. براساس بازه زمانی

1-2. اسکالپینگ

معامله‌ای که در آن معامله‌گر با بهره‌برداری از اسپرد قیمت پیشنهادی با پرتاب به داخل و خارج از سهام یا سایر کلاس‌های دارایی، چندین بار در روز سود ناچیزی از هر معامله به دست می‌آورد تا در هر معامله سود کمی به دست آورد.

2-2. معاملات روزانه

در معاملات روزانه اگر سرمایه‌گذار در همان روز مشخص سهام بخرد و بفروشد، به آن معاملات درون روزی می‌گویند. این به طور مستقیم به این معنی است که اگر یک سرمایه گذار در یک روز مجموعه ای از سهام را خریداری کند، باید آن سهام را تا پایان همان روز، قبل از بسته شدن بازار در روز، بفروشد. این شکل از معاملات به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا از حاشیه سود استفاده کنند، جایی که از اعتبار یک کارگزار بهره می برند.

معاملات روزانه کم ریسک است، زیرا کوتاه مدت است، اما زمانی که معامله‌گر از مارجین پول زیادی استفاده می‌کند، می تواند مخاطره آمیز شود. همچنین، این معامله به سرمایه گذاری نسبتاً کمتری نیاز دارد زیرا به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در قالب حاشیه‌های کوچک پرداخت کنند.

3-2. تجارت نوسانی

معاملات نوسانی بر تغییرات یا نوسانات قیمت سهام یا هر کالای مالی دیگری در بازار در طی چند روز سرمایه گذاری می کند. معامله گران شرکت کننده در معاملات نوسانی قصد دارند سهام را بیش از یک روز نگه دارند و از شتاب افزوده در قیمت سهام بهره مند شوند.

عامل اصلی که معاملات نوسانی را از سایرین متمایز می کند، چارچوب زمانی است. در معاملات نوسانی، سهام برای مدت کوتاهی در اختیار معامله‌گر قرار می گیرد – حداکثر چند هفته.

در این نوع معاملات، برای معامله‌گران بسیار مهم است که بتوانند روند قیمت در بازار را درک کنند. آنها باید روند را درک کنند تا بتوانند سود بالایی ایجاد کنند.

4-2. معاملات موقعیتی

برخلاف معاملات نوسانی، طول معاملات برای معاملات موقعیتی بسیار بزرگتر است. معاملات موقعیتی شامل معاملاتی است که از چند هفته تا چند ماه و گاهی چند سال به طول می انجامد. معاملات موقعیتی به اندازه معاملات به سرمایه گذاری بلند مدت نزدیک است.

به طور کلی، احتمال موفقیت از معاملات روزانه به معاملات موقعیتی افزایش می‌یابد. از آنجایی که ساختار بازار درازمدت برای اکثر بازارها رو به بالا است، معاملات موقعیتی احتمال موفقیت بسیار خوبی دارند. 

3. براساس تکنیک تحلیل

1-3. تجارت فنی

تجارت فنی از طریق تحلیل فنی بازار کارآمد انجام می شود. این نوع تجزیه و تحلیل به معامله گران کمک می کند تا تغییرات قیمت سهام را درک کرده و بر اساس آن تصمیمات معاملاتی را اتخاذ کنند.

یک معامله گر فنی می تواند از طریق توانایی خود در انجام تحقیقات و دانش مورد نیاز در مورد سهام موفق باشد. این شکل از معامله به معامله گر نیاز دارد که بتواند نمودارها و نمودارهای حاوی اطلاعات را به وضوح بخواند. علاوه بر این، ریسک این نوع معاملات نسبتاً زیاد است و ردیابی الگوها بسیار مهم است.

بنابراین، می‌توان گفت که یک معامله‌گر بورس می‌تواند به هر یک از شکل‌های معاملاتی فوق الذکر که به تصمیمات خرید و فروش او و مهمتر از همه دلایلی که این تصمیمات را هدایت می‌کنند، تن دهد.

2-3. تجارت اساسی

این نوع تجارت بر اساس تحلیل بنیادی، مواردی مانند رویدادهای شرکتی (گزارش‌های سود واقعی یا پیش بینی شده، تقسیم سهام، سازماندهی مجدد) و یا خرید را بررسی می‌کند. تحلیل فاندامنتال برای معاملات بلندمدت مناسب‌تر است که از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت یا سر و صدا جلوگیری می‌کند. 

4. براساس کلاس دارایی

1-4. معاملات سهام

معاملات سهام، خرید و فروش سهام یا سهام شرکت، که به عنوان سهام نیز شناخته می شود، در بازار مالی است. بیشتر معاملات سهام به خرید و فروش سهام شرکت‌های سهامی عام از طریق بورس اوراق بهادار یا به عنوان محصولات خارج از بورس اشاره دارد.

2-4. معاملات مشتقه

همانطور که از نام آن مشخص است، مشتقات قراردادهایی هستند که ارزش خود را از یک دارایی پایه به دست می‌آورند. دارایی پایه می‌تواند سهام، ارز، شاخص و غیره باشد. معاملات مشتقه شامل خرید و فروش مشتقات در بازار سهام است. 

ابزارهای مشتقه اساساً معامله‌گر را قادر می‌سازد تا روی حرکت قیمت آتی دارایی‌های پایه شرط‌بندی کند و بسیار نوسانات بیشتری نسبت به دارایی‌های پایه دارد. 

یکی از ویژگی‌های جالب معاملات مشتقه این است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد شرط‌های سفته‌بازی بسیار بزرگ‌تری داشته باشد و بنابراین بسیار ریسک‌تر از معاملات سهام است. دو نوع رایج معاملات مشتقه عبارتند از معاملات آتی و اختیار معامله. 

3-4. تجارت ارز

معاملات ارزی یا معاملات فارکس به فرآیند خرید و فروش جفت ارز اشاره دارد. ارزها معمولاً به صورت جفت معامله می‌شوند، به عنوان مثال: EUR/USD نقدشونده‌ترین جفت ارز است که ارزش نسبی یورو را به دلار آمریکا در هر دوره زمانی خاص ارائه می کند. سایر جفت ارزهای رایج معامله شده عبارتند از USD/JPY، USD/GBP، USD/CHF، USD/CAD، AUD/USD، NZD/USD و USD/INR. 

یک مزیت عظیم تجارت ارز این است که بازارهای فارکس همیشه باز هستند. نقدینگی و اسپرد پیشنهادی مربوطه ممکن است در موارد زمانی مختلف متفاوت باشد. 

4-4. تجارت کالا

مانند سهام و ارز، کالاها دارایی‌های قابل معامله هستند. کالاهایی که معامله می‌شوند معمولاً به چهار دسته کلی تقسیم می شوند: فلز، انرژی، کشاورزی و دام و گوشت. 

  • کالاهای فلزی شامل طلا، نقره، پلاتین و مس است. 
  • کالاهای انرژی شامل نفت خام، نفت گرمایش، گاز طبیعی و بنزین است. 
  • کالاهای کشاورزی شامل ذرت، سویا، گندم، برنج، کاکائو، قهوه، پنبه و شکر است. 
  • کالاهای دام و گوشت شامل گوسفند و … است.
5-4. تجارت رمزنگاری

تجارت کریپتو یا تجارت رمزنگاری به فرآیند حدس و گمان حرکت قیمت ارزهای دیجیتال در آینده در تلاش برای کسب سود اشاره دارد. در مقایسه با سایر کلاس‌های دارایی که در بالا توضیح داده شد، تجارت کریپتو مفهومی نسبتاً جدیدتر است. 

دو راه برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد: حدس و گمان در مورد قیمت آنها با استفاده از CFD یا خرید ارزهای دیجیتال به امید افزایش ارزش. 

سخن آخر

معامله‌گران فعال می‌توانند یک یا بسیاری از استراتژی‌های فوق را به کار گیرند. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری در مورد مشارکت در این استراتژی‌ها، ریسک‌ها و هزینه‌های مرتبط با هر یک باید در نظر گرفته شود. 

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *