انواع ارز دیجیتال

معرفی محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال

آخرین بروزرسانی:07 شهریور 1400

ارزهای دیجیتال بسیاری در حال حاضر در سطح جهان وجود دارند، اما برخی از آن‌ها هستند که به نسبت سایر ارزها از شهرت و محبوبیت بیش‌تری برخوردار اند. در واقع اگر وارد دنیای ارز دیجیتال شوید، بیش از سایر ارزها نام این ارزهای مشهور را می‌شنوید. این موارد عبارت اند از:

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین اولین و محبوب ترین ارزدیجیتال است. بیت کوین توسط فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. ارزش کل بازار بیت کوین اکنون بیش از ۷۰ میلیارد دلار است. از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوئینها بپردازد، نیست. برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است. در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام “زنجیره بلاک” را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنش هایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید.
اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت می شود و به همه کاربران اجازه میدهد تا بر ارسال بیت کوین ها از آدرسهای بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند.

انواع ارز دیجیتال

اتریوم (Etherium)

اتریوم دومین ارز دیجیتال پلتفرم بزرگ بازار با هدف هوشمند سازی فرایندها و فضایی برای اجرا برنامه های غیرمتمرکز و خودکار، رسما در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ به سرپرستی جوان ۲۳ ساله روسی، ویتالیک بوترین معرفی شد. اتریوم بلاک چین مخصوص خود را دارد به همین دلیل به آن بلاک چین دوم هم گفته می شود. اتریوم فقط یک روش پرداخت نیست. روی بلاک چین اتریوم، قرارداد های هوشمند غیرمتمرکز اجرا می شود. بیش از ۹۰ درصد توکن های موجود روی پلتفرم اتریوم فعالیت می کنند.

 زدکش (Zcash)

Zcash سومین ارز دیجیتالی است که در این نوشتار در ارتباط با پرسش ارز دیجیتال چیست به معرفی مختصر آن می‌پردازیم. این ارز دیجیتالِ غیر متمرکز و اوپن سورس در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد. این ارز دیجیتال نیز مانند دو ارز دیجیتال پیشین بر پایه‌ی بلاک چین طراحی شده و عمدتاً آن را بر اساس امنیت بسیار بالا در تراکنش‌ها می‌شناسند.

ریپل (Ripple)

ریپل یکی دیگر از پلتفرم های غیرمتمرکز مشهور است. ریپل در سال ۲۰۱۲ با هدف ایجاد ظرفیت تراکنش های بالا عرضه شد. در وب‌سایت ریپل آمده است که هدف ریپل این است که مردم بتوانند از «باغ‌های محصور» شبکه‌های مالی خلاصی پیدا کنند. باغ‌های محصور همان کارت‌های اعتباری، بانک‌ها، پرداخت‌های اینترنتی و سایر ابزارهای مالی هستند که دسترسی‌ها را محدود می‌کنند، برای تبادل پول کارمزد می‌گیرند و تأخیرهایی را در هنگام تراکنش بر مردم تحمیل می‌کنند.

انواع ارز دیجیتال

لایت کوین (Litecoin)

این ارز با تغییراتی در بیت کوین مانند انجام سریع تر تراکنش ها و استخراج راحت تر، در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. البته لایت کوین هنوز به شهرت و قدرت بیت کوین نرسیده‌ است. این ارزهای جایگزین مسیر خودشان را در مبادلات مالی طی می‌کنند. حتی در یک ماه اخیر بازی به نام CryptoKitties که از اتریوم استفاده می‌کند بسیار طرفدار پیدا کرد و کاربران اینترنت، لایت کوین را به خاطر ویژگی‌های متفاوتش به یک میم اینترنتی تبدیل کردند، کاربران تفاوت بیت کوین و لایت کوین را به شخصیت‌های اصلی انیمه دراگون بال زد (Dragon Ball ) تشبیه می‌کنند.

استلار(Stellar)

ارز استلار در سال ۲۰۱۴ و با ماهیتی تقریبا مشابه با ریپل متولد شد. جالب است بدانید که استلار را در واقع می توان شاخه یا فورک ریپل دانست . جد مک کالب، بنیانگذار ارشد ریپل با چند نفر از توسعه دهندگان بر سر مسائلی اختلاف نظر داشت و باعث شد تا توسعه دهندگان مخالف استلار را به وجود بیاورند. در حالی که ریپل به ارائه راه حل برای انتقال بین بانک های سراسر جهان متمرکز است، استلار قصد تسهیل پرداخت های بین افراد را در سراسر جهان دارد. اما تقریبا شیوه کار هر دو یکی است.

انواع ارز دیجیتال

دش (DASH)

دش نسخه‌ی پنهانی‌تری از بیت‌ کوین است. این ارز ازآنجاکه روی شبکه‌ی مسترکد غیرمتمرکزی کار می‌کند که ردیابی تراکنش‌ها را تقریبا غیرممکن می‌سازد، امنیت بالاتر و قابلیت ناشناخته‌ماندن بیشتری نسبت‌به بیت‌ کوین دارد. Dash که در سال ۲۰۱۴، راه‌اندازی شده است طی مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد. ایوان دافیلد (Evan Duffield) این ارز دیجیتال را ساخت و می‌توان آن را با استفاده از یک CPU یا GPU کاوید. در مارس ۲۰۱۵، دارک‌ کوین به دش تغییر نام داد؛ Dash مخفف Digital Cash یا پول دیجیتال با نماد – DASH است. تغییر نام این ارز دیجیتال از دارک‌ کوین به دش هیچ‌یک از ویژگی‌های فنی آن نظیر Darksend و InstantX را تغییر نداد.
در سال 2014 که این ارز رمزنگاری شده معرفی شد، خیلی سریع توجه بسیاری را به خود جلب نمود. این ارز دیجیتال که توسط Evan Duffield توسعه داده شده است، با استفاده از  CPU یا GPU قابل استخراج است. در سال 2018 ارزش هر توکن این ارز دیجیتال 181.42 دلار بوده است.

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

اتریوم کلاسیک نیز مشابه با بیت کوین کش است. یعنی این ارز نیز از شبکه اصلی اتریوم جدا شده و شروع به فعالیت پیدا کرده است. دلیل این جداسازی اختلافاتی است که در رابطه با نسخه اولیه بلاک چین این ارز وجود داشته است. برخلاف بیت کوین کش که بعد از جداسازی توانست روند رشد خود را طی کند، اتریوم کلاسیک برای معرفی خود چندان موفق عمل نکرد. چرا که همچنان ضعف‌های زیادی در نحوه عملکرد آن وجود دارد.

بیت کوین کش Bitcoin Cash

بیت کوین کش فعالیت خود را به عنوان ارز دیجیتال از سال 2017 آغاز کرده است که ثمره‌ای از هارد فورک است. به عبارت دیگر در این ارز دیجیتال برخی از استخراج‌کنندگان قوانین جدیدی را تعیین کردند، که با به کارگیری آن‌ها از بلوک‌های سنتی بیت کوین خارج شده و ساختار جدیدی را شکل دادند.

مونرو (Monero)

مونرو یک ارز امن، خصوصی و غیرقابل شناسایی است. این ارز متن باز که از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده است، خیلی زود توجه جوامعی که در حوزه ارز رمزنگاری شده فعالیت می کنند را به خود جلب کرده است. به گونه ای که در سال 2018 ارزش هر توکن آن، 142.21 دلار بوده است.

انواع ارزهای دیجیتال

کاردانو (Cardano)

چارلز هاکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در ماه سپتامبر سال 2017 این ارز دیجیتال را معرفی کرد. این ارز توجه بسیاری را به خود جلب کرد چرا که قابلیت های ارز دیجیتال اتریوم و سایر ارزها را دارا می باشد. با وجود قابلیت های جدیدی که در این ارز رمزنگاری شده در نظر گرفته شده است، انجام پرداخت های بین المللی در چند ثانیه قابل انجام است. در سال 2018 ارزش این ارز 0.081 دلار است.

دوج کوین (Dogecoin)

ارز دوج کوین، یک ارز دیجیتال همتا به همتای متن باز است. این آلتکوین ابتدا به عنوان یک جوک ایجاد شد که به شوخی اینترنتی درباره سگ شیبااینو اشاره داشت و سپس در سطح اینترنت محبوبیت زیادی کسب کرد.
در عین حال، از زمان ایجاد دوج کوین، محبوبیت و ارزش آن رشد چشمگیری داشته است. طی چند سال، یک جامعه آنلاین بسیار عظیم نیز با وجود بسیاری از طرفداران وفادار این کوین توسعه یافته است. این جامعه کارهای شگفت انگیزی با دوج کوین انجام داده است.

نکات مهم در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

برای اینکه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید و بدرستی بتوانید از آن استفاده و از رشد ارزهای مختلف بهره مند شوید، توجه به چند نکته اهمیت بسیار بالایی دارد. این نکات به شرح زیر هستند:

1. احتیاط

به جهت نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال به هنگام سرمایه گذاری می بایست نهایت دقت را مبذول نموده و هیچگاه نباید وجهی را برای سرمایه گذاری در آن وارد نمایید که موجب نوسانات بازار، خدای ناخواسته موجب اختلال در زندگی و کسب و کار شما گردد.

2. امنیت

در دنیای دیجیتال توجه به نکات امنیتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و در خصوص ارز های دیجیتال این مهم یک ضرورت همیشگی است. چراکه عدم توجه به این نکات می تواند ضررهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

3. اصل بازگشت ناپذیری

همه چیز در دنیای ارز های دیجیتال بازگشت ناپذیر است، پس باید قبل از هر اقدامی به نکات مختلف توجه داشت. برای جلوگیری از بروز اشتباهات و خسارات، آموزش امری ضروری در این حوزه نوین می باشد و از همین رو ماناپال تمام تلاش خود را دارد تا از طریق  افزایش سطح آگاهی عمومی، شرایط را برای حصول حداکثر اطمینان فراهم نماید. در بخش وبلاگ ماناپال  مقالات گوناگون آموزشی تالیف و منتشر می شود که از شما درخواست می شود برای کسب اطلاع از آخرین تغییرات در دنیای ارزهای دیجیتال وبلاگ ماناپال را مطالعه نموده و یا اخبار منتشره را در کانال تلگرام ماناپال دنبال نمائید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *