مزایای ارز دیجیتال

مزایای و معایب استفاده از ارزهای دیجیتال

آخرین بروزرسانی:29 فروردین 1399

مزایای ارزهای دیجیتالی

1. انتقال مستقیم شخص به شخص و بدون واسطه:

پول ‏های دیجیتال اصطلاحا، روش پرداخت رمزدار و غیرمتمرکز دارند، به این معنی که سیستم انتقال وجه از یک شخص به شخص یا شرکت دیگر، بدون نیاز به بانک و واسط مشابه و پرداخت کارمزد و در نتیجه هزینه پایین‏تر صورت می‏ گیرد. هیچ بانک یا دولت مرکزی این پول‏ ها را منتشر یا کنترل نمی ‏کند بلکه توسط کاربران آن کنترل و امنیت داده می‏ شوند.

2. هزینه های معاملاتی کم:

یکی از مزایای ارز رمزی این است که هزینه های معاملاتی بسیار کمی را برای کاربرانش دارد. این یعنی در مقایسه با بقیه ارزهای دیجیتالی و سیستم های الکترونیکی، دارای هزینه انتقال، دریافت و نگه داری بسیار کمتری را دارا می باشد.
این موضوع به خودی خود نیز حائز اهمیت است زیرا در زمان خرید، می توان با قیمت های پایین تر اجناس یا خدمات را خریداری کرد. حتی برای کسانی که می خواهند به کشور های دیگر مهاجرت کنند می تواند کمک هزینه ای خوب برای افراد باشد.

3. کمک به مبارزه با فقر و سرکوب:

در بعضی کشور ها، فقر و سرکوب عامل پسرفت اقتصادی مردم شده است و این موضوع باعث شده که افراد زیادی رو به ارز رمزی بیاورند. طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۱، ۶۵% مردم بخاطر وضعیت بد ارز داخلی یا وضعیت نابسامان بازار، خیلی از دارایی هایشان را از دست داده اند.
اما به دلیل آنکه ارز رمزی وابسته به کشور یا بانک ها نیست، می تواند راهی عالی برای فرار از این وضعیت بد باشد. هر فردی که به اینترنت وصل باشد می تواند از این خدمات (ارز رمزی) استفاده نماید.

4. راهی جدید برای نوآوری های اقتصادی:

ارز رمزی یا دیجیتالی مقوله ای کاملا جدید می باشد و چیزی که در اقتصاد و امور مالی جدید باشد می تواند راهی جدید برای نوآوری باشد. این نوآوری ها بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا می تواند جایگزین تراکنش ها و معاملات سنتی باشد. برای مثال سرعت، ماهیت دیجیتالی بودن آن و هزینه های معاملاتی کم از مواردی است که بسیاری از تجار و کسب و کار ها را به سمت خود جذب کرده است.

5. تعاملات و تراکنش های سریع و دائمی:

به طور کلی تعاملاتی که توسط ارز رمزی صورت می گیرد سریعتر از تعاملات بانکی می باشد. تعاملات ارز رمزی پس از ثبت در بلاک چین صورت می گیرد و دیگر نیاز به کاغذ بازی های حوصله سر بر نیست. این موضوع می تواند حائز اهمیت فروشندگان نیز باشد زیرا دیگر از آنها کلاه برداری نمی شود.

6. عدم تورم ارز دیجیتال:

ارز دیجیتال کاملا فرار هستند و تورم زا نیستند، این یعنی مانند پول های عادی نمی توانند برای افراد یا جامعه مشکل ساز بشوند. تورم زا نبودن ارز دیجیتال بخاطر ۲ دلیل است:
دلیل اول آن این است که تعداد ارز دیجیتال محدود است و برای مثال تعداد بیت کوین به ۲۱ میلیون عدد می رسد و بیشتر از آن نمی توان بیت کوین تولید کرد. دلیل دوم این است که هیچ شرکت یا ارگان نمی تواند به صورت غیر مجاز، ارز دیجیتال تولید کند و یا با سیاست گذاری های مالی بتواند ارزش ارز رمزی را پایین بیاورد. از طرفی، به دلیل محدود و دقیق بودن ارز دیجیتال، می توان به صورت دقیق محاسبه کرد که در آینده چه مقدار ارز دیجیتال تولید خواهد شد و این کار به راحتی برای همه امکان پذیر می باشد.

7. حریم خصوصی:

حریم خصوصی افراد مسئله ای مهم برای هر فردی محسوب می گردد و خیلی از افراد به هیچ عنوان علاقه ای به از بین رفتن حریم خصوصیشان ندارند. این مسئله در مورد مسائل مالی یا اقتصادی افراد نیز کاملا صادق است و خیلی از افراد دوست ندارند تا اطلاعات حیاتی آنها توسط افراد یا دولت ها زیر نظر گرفته بشود.

8. عدم وجود شخص ثالث:

تنها کسی که در کنترل ارز دیجیتال یا ارز رمزی می باشد، خود شما می باشید و در این ما بین، افراد واسطه یا فرد ثالث به طور کامل حذف گردیده است. این موضوع یعنی دیگر بانک ها، موسسات مالی، شرکت ها، دولت یا حکومت ها ارز های دیجیتالی شما را کنترل نمی کنند.
این موضوع می تواند در اطمینان حفظ پول و سرمایه شما بسیار حائز اهمیت باشد زیرا هر زمانی که اراده کنید، می توانید ارز دیجیتال خود را به پول های رسمی تبدیل کرده و از آن استفاده نمایید. البته باید دقت کنید که ارزش ارز دیجیتال همیشه در حال نوسان است و شما می بایست همیشه به روز باشید تا بتوانید بیشترین دریافتی را داشته باشید.

9. سادگی افتتاح حساب، نگهداری پول و فرآیند انتقال:

ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم می‏ آورند که از هر نقطه از دنیا و در هر زمان بتوان به راحتی فرآیند انتقال را انجام داد. انتقال وجوه در همان زمان انجام عملیات و بدون پرداخت ‏های اضافه انجام می ‏پذیرد.

10. فراگیر بودن در جهان و محدود نبودن به یک کشور:

هرچند به علت نوپا بودن این ارزها، بسیاری از افراد در مورد آنها اطلاعاتی ندارند، با این حال پذیرش این ارزها در جهان رو به افزایش بوده و محدود به یک کشور نیست.

11. شفافیت:

شفافیت معاملات با ارزهای مجازی خصوصیتی است که باعث شده در این تبادلات، هر اکانتی به معادلات خود و کل عرضه تبادلات مجازی ناظر باشد.

12. انتقال سریع پول به حساب اشخاص دیگر عضو شبکه:

در سیستم سنتی پول کاغذی، سرعت انتقال وجه پایین است. شمارش پول توسط دست یا حتی دستگاه نیاز به زمان بیشتری نسبت به سیستم پرداخت آنلاین دارد؛ علاوه بر آنکه احتمال خطا نیز در سیستم سنتی بالاتر است.

13. امنیت حساب:

در نظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم یا دستی بودن آن، فقط متصدیان امور بانکی به حساب‌های مشتریان دسترسی دارند. در نظام بانکداری الکترونیکی جدید با کارت‏های شتاب افراد می ‏توانند با به ‏دست آوردن رمز اشخاص از حساب ‏های آنان برداشت کنند یا به طور کلی به حساب‏ های اشخاص حمله یا آنها را از اعتبار ساقط نمایند. یکی از مزایای پول‏ های الکترونیک این است که خریدار به صورت ناشناس باقی می‏ ماند (که هم می‏ تواند مزیت و هم عیب تلقی شود).

معایب ارزهای دیجیتالی

۱. پذیرش:

به دلیل نوپا بودن این ارزها، بسیاری از افراد هنوز از آنها اطلاعاتی ندارند، ولی انتظار می‏ رود که روز‌به‌روز بر تعداد افراد و شرکت‏ های استفاده‌کننده از این ارزها اضافه شود.

۲. نوسان در ارزش پول‏ های مجازی:

ارزش کل معاملات مجازی در چرخش هنوز کم است و این باعث شده معاملات کوچک هنوز بر قیمت این ارزها در بازار تاثیر بگذارد. به دلیل نوسانات بالای ارزش این پول ‏ها ناشی از تغییر نرخ تقاضا، سرمایه‌گذاری در این ارزها ریسک بزرگی است که می‏ تواند به پولدار شدن شما یا ورشکست شدن شما بی انجامد.

۳. لزوم توسعه نرم‌افزارها:

معاملات مجازی هنوز در حال رشد و رسیدن به بلوغ هستند. هرچند مکانیزم این معاملات بر اساس اصول ریاضی و کامپیوتری است، ولی هنوز جا برای پیشرفت و اضافه کردن آپشن‏ ها در آنها وجود دارد.

۴. بازگشت‌پذیر نبودن:

بعد از انتقال پول، راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد. به همان اندازه که نگهداری و انتقال این ارزها آسان است، به همان میزان نیز از دست دادن آنها به راحتی صورت می‏ گیرد که هم می ‏تواند مزیت و هم عیب تلقی شود.

۵. امنیت:

یکی از بزرگ‌ترین معایب ارزهای دیجیتال، موضوع امنیت آن است. صرافی‏ های زیادی تابه‏ حال هک شده ‏اند و میلیون ‏ها دلار دارایی دیجیتال از بین رفته است. کسانی که کوین‏ های خود را در آن صرافی ‏ها نگهداری کرده ‏اند، تقریباً همه چیز خود را از دست داده‏ اند. رمز ارز‏ها هنوز از طرف شرکت بیمه سپرده فدرال بیمه نشده‏ است و بنا بر شواهد، این اتفاق به زودی محقق نمی ‏شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *