انواع بلاک چین

انواع بلاک چین

بلاک چین چیست؟

بلاک‌چین سیستمی است که قابلیت ثبت انواع گزارش‌ها یا اطلاعات را در اختیار دارد اما در این سیستم تمامی اطلاعات با تک تک اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود و بعد از ثبت نمی‌توانید آن‌ها را تغییر داده یا حذف کنید.

هدف بلاک چین

هدف از بلاک چین ساده کردن روال کار تراکنش‌ها که تا آن زمان در انحصار نهاد‌های مرکزی مختلفی مثل بانک‌ها بود و دیگری، امکان محفوظ نگه داشتن مشخصات کاربر که برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی دارد.

بلاک چین از چند بخش تقسیم شده است؟

۱. داده‌ها

انواع اطلاعات و داده‌ها را می‌توان در بلوک‌های بلاک‌چین نگه‌داری کرد. این تنوع داده سبب می‌شود ذهن‌های خلاق از ایجاد ارزهای دیجیتال تا سیستم بیمه بلاک‌چینی یا مبادله انرژی بتوانند از تکنولوژی رمزارزها استفاده کنند.

۲. هش

هش کاراکترها را براساس یک سری تابع‌ خاص ریاضی و نظمی خاص توسط توسعه‌دهندگان می‌چیند. با هر تغییر کوچک، اطلاعات یک بلاک هش هم دگرگون می‌شود.

۳. هش بلوک‌ قبلی

تمام تغییرات بلاک‌ها در هش بلوک قبلی ذخیره می‌شود و هر بلوک علاوه بر در اختیار داشتن اطلاعات هش خود اطلاعات هش قبلی را هم در اختیار دارد. نظم و پیوند بلوک‌ها به شکلی هستند که هر تغییر در یک بلاک سایر بلاک‌ها را هم متحول می‌کند.

موارد استفاده از بلاک چین

  • استفاده از بلاک چین در بازی کامپیوتری
  • استفاده از بلاک چین در انتقال پول بین المللی
  • استفاده از بلاک چین در بانکداری
  • استفاده از بلاک چینن در دولت
  • استفاده از بلاک چین در احراز هویت
  • استفاده از بلاک چین در بهداشت و درمان

کارکردهای فناوری انواع بلاک چین

  1. کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده
  2. یک شبکه توزیع شده با یک دفتر کل مشترک
  3. انگیزه ای برای انجام تراکنش های شبکه ، ثبت ضمانت و امنیت

انواع بلاک چین

بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی یک نوع بلاک چین منبع باز است و به هر کاربری اجازه می‌دهد تا در بلاک چین عضو شود. همه‌ی تراکنش‌هایی که در بلاک چین عمومی انجام می‌شود کاملا شفاف و واضح است و هر عضوی می‌تواند جزئیات تراکنش‌ها را ببیند و اعتبار آن‌ها را بررسی کند. بلاک‌چین بیت کوین و اتریوم مشهورترین انواع بلاک‌چین هستند که به این شکل متولد شده‌اند.

بلاک چین خصوصی

در این بلاک چین افرادی خاص برای تایید فعالیت‌ها انتخاب می‌شود و فقط افرادی خاص امکان مشاهده اطلاعات ثبت شده را دارند. تأیید تراکنش‌ها به شکل اختصاصی و در درون بلاک‌چین انجام می‌شود. 

بلاک چین سازمانی

در این نوع بلاک چین از افراد خاصی برای تایید فعالیت ها استفاده می کنند. این افراد می تواند یک مقام ، کارمند ارشد ، دولت ، موسسه یا اشخاص دیگری باشند. حریم خصوصی و مقیاس پذیری در این سیستم بالا است و در صنعت بانکداری کاربردهای فراوانی دارد. داده ها قابل مشاهده برای عموم هستند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4.5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *