سرمایه در گردش چیست؟ working captial

سرمایه در گردش (working captial) چیست؟

به مجموعه دارایی که قابلیت گردش یا همان نقد شوندگی را دارا باشد سرمایه در گردش (working captial) می گویند. سرمایه درگردش از شاخص‌های مالی است که با کسر کردن بدهی‌های جاری یک شرکت از دارایی‌های جاری محاسبه می‌شود و اغلب نقدینگی عملیاتی را در اختیار شرکت‌ها، سازمان‌ها یا نهادهای دولتی قرار می‌دهد. برای نشان دادن میزان کارآمدی یک شرکت و سلامت مالی آن در کوتاه مدّت ازمعیار سرمایه در گردش استفاده می‌کنند.

نسبت سرمایه در گردش مشخص می‌کند که آیا شرکت، دارایی های جاری و نقد شونده کافی برای پوشش بدهی های کوتاه مدّتش دارد یا خیر. اگر نسبت سرمایه در گردش کمتر از یک باشد، نشان‌دهنده این است که سرمایه در گردش خالص منفی است و میزان بدهی های جاری شرکت بیشتر از داشته‌های آن است و سرمایه گذاری در این شرکت ممکن است پرخطر باشد. از سوی دیگر نسبت سـرمایه در گردش بیش‌تر از دو به این معنی است که شرکت دارایی های جاری مازاد زیادی دارد که آن‌ها را در دارایی هایی با بازده بالاتر سرمایه گذاری نمی‌کند.

محاسبه سرمایه در گردش

بدهی های جاری – دارایی های جاری = سرمایه در گردش خالص

  • دارایی های جاری یکی از دسته‌های اصلی حساب‌ها در ترازنامه است که نماینده ی ارزش کل همهٔ دارایی‌هایی است که می‌توان انتظار داشت در مدت کمتر از یک سال تبدیل به وجه نقد می‌شوند. دارایی‌های جاری شامل پول نقد و سایر حساب‌های با نقدشوندگی سریع هستند. حساب‌های دریافتنی، موجودی کالا، سهام و سایر اوراق بهاداری که در بازار خرید و فروش می‌شوند جزو دارایی‌های جاری به‌حساب می‌آیند.
  • به بدهی‌های که موعد پرداختش یک سال یا کمتر باشد و از محل دارایی‌های جاری قابل پرداخت باشد بدهی جاری گفته می‌شود. از متداول‌ترین بدهی‌های جاری، اسناد پرداختنی و حساب‌های پرداختنی را می‌توان نام برد

مدیریت سرمایه در گردش

به تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه در گردش، به نحوی که ثروت سهام‌داران افزایش یابد مدیریت سرمایه‌در‌گردش می‌گویند.
شرکت‌ها می‌توانند با به‌کارگیری استراتژی‌های گوناگون، در رابطه با مدیریت سرمایه‌در‌گردش، میزان نقدینگی شرکت را تحت تاثیر قرار دهند و این استراتژی‌ها را میزان ریسک و بازده آنها، مشخص می‌کند.

کسب‌وکارهایی که به سرمایه در گردشِ زیاد نیاز دارند

کسب‌وکارهایی که به‌طور فصلی یا زنجیره‌ای به هم وابسته‌اند، اصولا نسبت ‌‌به کسب‌وکارهای سالانه، به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارند. این موضوع شاید به‌خاطر نیاز آنها به پرداخت بدهی‌ها باشد، حتی بدهی‌های مربوط به مواقعی که شرکت کار نمی‌کند. به همین منظور باید وجه نقد بیشتری برای این مواقع نزد بانک داشته باشند. به طور مثال، فروشگاهی به فروش کولرهای آبی می‌پردازد، در فصل تابستان فروش بسیار خوبی دارد. درنتیجه، صاحب این فروشگاه برای ادامه‌ی کسب‌وکار خود در فصول سرد که تمایل به خرید کولر کمتر است، باید از سرمایه در گردش بیشتری استفاده کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4.5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *