اخبار ارزدیجیتال

امکان رهگیری تراکنش‌های زی‌کش و دش برای دولت‌ها فراهم شد.

شرکت چینالایسیس (Chainalysis) به تازگی قابلیت ره‌گیری ارزهای پیگیر گریز نظیر زی‌کش و دش را به پلتفرم خود اضافه کرده است. طبق اعلام این شرکت، استفاده از نام پرایوسی کوین برای ارزی مثل دش اشتباه است.

به گزارش کوین تلگراف، چینالایسیس ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) با اعلام آغاز پشتیبانی از کوین‌های زی‌کش و دش، این امکان را برای مراجع قانونی فراهم کرده است تا بتوانند تراکنش‌های این ارزها را رهگیری کنند.

این شرکت مدعی است که به‌علت استفاده نکردن تعداد زیادی از کاربران دش و زی‌کش از ویژگی‌های تقویت حریم خصوصی، امکان ردیابی بسیاری از تراکنش‌ها در شبکه این ارزهای دیجیتال وجود دارد. چینالایسیس در مورد دش عنوان می‌کند که پیگیر گریز نامیدن این ارز دیجیتال اشتباه است:

در واقع، کیف پول‌های مستقل انواع پیشرفته‌تری از کوین جوین (CoinJoin) را برای ارزهای دیجیتال شاخص ارائه می‌کنند که نام پرایوسی کوین را به خود نسبت نمی‌دهند. بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین از جمله آنها هستند.

رایان تیلور (Ryan Taylor)، مدیرعامل اجرایی دش کور گروپ (Dash Core Group) در مصاحبه‌ای گفت:

دش به‌دلیل اهمیت امنیت کاربر در پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال، امکان انجام تراکنش‌های خصوصی را به کاربرانش ارائه می‌کند و این گزینه برای کاربران نهایی آن‌ که برای این کاربرد اهمیت قائل هستند، فراهم است. شرکت چینالایسیس هم، یکی از برترین ارائه‌دهندگان تحلیل‌های بلاک چین و خدمات پیشرفته مبارزه با پول‌شویی است که برای کسب‌وکارهای خدمات پولی که به‌دنبال ایجاد تعادل بین ملزومات حریم خصوصی و تبعیت از قوانین هستند، ضروری است. نهایتاً هر دوی آنها ضمن ترویج استفاده امن از ارزهای دیجیتال، امکان دسترسی به بازارهای مالی قدیمی را هم تضمین می‌کنند. به همین دلیل من از تصمیم چینالایسیس برای پشتیبانی از دش در پلتفرم آنها بسیار خوشحال هستم.

این میزان ابراز رضایت از سوی مدیرعامل اجرایی سازمانی که کارش فروش حریم خصوصی به کاربرانش است، باعث تعجب است. این مسئله که پیروی بهتر از مسائل قانونی، سرعت پذیرش ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد منطقی است، اما این میزان آمادگی برای پذیرش آنها، می‌تواند باعث از دست رفتن تعداد زیادی از کاربران شود.

ارزهای پیگیر گریز تحت فشار دولت‌ها قرار دارند؛ به‌عبارت دیگر رویکرد دولت‌ها در قبال آنها به نوعی «یا قوانین را بپذیر یا بمیر» است. برای نمونه می‌توان به چندین صرافی اشاره کرد که مونرو را از فهرست کوین‌های خود حذف کرده‌اند. این که دولت‌های سراسر جهان می‌خواهند ارزهای دیجیتالی که می‌توان از آنها برای مقاصد مجرمانه استفاده کرد، شفاف‌تر عمل کنند، منطقی است، اما از سوی دیگر برخی از افراد معتقدند که در مواجه با دسترسی‌های همیشه در حال رشد دولت به حریم خصوصی افراد، نیاز به ابزارهایی که حریم خصوصی را تقویت می‌کنند بیش از همیشه احساس می‌شود. 

به نظر می‌رسد که در حال حاضر دش شباهت اندکی با این ابزارها دارد. زی‌کش هم از روش اثبات «zk-SNARKs» استفاده می‌کند که از لحاظ تئوری باید بتواند حداکثر حریم خصوصی ممکن را برای کاربرانش فراهم کند. بنا بر ادعای چینالایسیس تنها ۰٫۹ درصد از تراکنش‌های زی‌کش تحت محافظت کامل قرار دارند:

پس حتی باوجود قوی‌تر بودن ویِژگی پنهان‌سازی تراکنش‌ها در زی‌کش به‌دلیل استفاده از روش zk-SNARKs، چینالایسیس بازهم می‌تواند ارزش تراکنش و حداقل یک آدرس را در بیش از ۹۹ درصد از فعالیت‌های انجام‌شده در شبکه زی‌کش ردیابی کند.

به تازگی محققان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) هم به این نتیجه رسیدند که ۹۹.۹ درصد از تراکنش‌های زی‌کش (ZEC) و ۳۰ درصد از تراکنش‌های مونرو (XMR) قابل ردگیری هستند. زی‌کش هنوز واکنشی در ارتباط با این خبر نشان نداده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *