اخبار ارز دیجیتال

شمارش معکوس برای به‌روزرسانی کاردانو؛ منتظر چه تغییراتی باشیم؟

بلاک چین کاردانو سرانجام هاردفورک واسیل (Vasil) را در روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، اجرا خواهد کرد. این به‌روزرسانی با هدف بهبود ظرفیت قراردادهای هوشمند، افزایش توان عملیاتی بلاک چین و کاهش هزینه کارمزدها در شبکه کاردانو انجام خواهد شد.

به گزارش کوین‌ دسک، نسخه دوم پلوتوس (Plutus)، زبان اصلی قرارداد هوشمند کاردانو، با هاردفورک واسیل ارائه خواهد شد. این زبان اسکریپت‌نویسی به‌عنوان لایه‌ای بنیادی در بلاک چین کاردانو، به‌ شکل کارآمدی کدهای اجرای قراردادهای هوشمند را که خارج از شبکه باقی‌ می‌مانند و روی دستگاه کاربر اجرا می‌شوند، از اعتبارسنجی درون‌شبکه‌ای ترکنش‌ها جدا می‌کند. قابلیت‌های جدید پلوتوس ۲.۰ یک دوره یا ایپاک (Epoch) پس از اجرای هاردفورک واسیل، احتمالاً از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر)‌ در دسترس خواهد بود.

کاردانو گاهی اوقات مورد انتقاد قرار می‌گیرد، زیرا قابلیت‌های قرارداد هوشمند آن از اتریوم و سایر بلاک چین‌های لایه یکی عقب افتاده است که اکوسیستم دیفای در حال رشدی دارند. اتریوم از یک مدل مبتنی بر حساب (Account-base)‌ استفاده می‌کند که تا حدودی شبیه به بانک است. برخلاف آن، کاردانو از سیستم خروجی خرج‌نشده تراکنش (UTXO) بیت کوین استفاده می‌کند. این روش با بررسی پول باقی‌مانده پس از خرج کردن کوین‌ها، دارایی‌های موجود در کیف پول کاربران را محاسبه می‌کند.

با به‌روزرسانی واسیل، دفتر کل کاردانو به ورودی و خروجی خرج‌نشده تراکنش‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به پرداخت هزینه کارمزد در اسکریپت‌نویسی قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر، دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده در بلاک چین بدون نیاز به پرداخت ‌هزینه و ایجاد مجدد خروجی خرج‌نشده تراکنش‌ها تسهیل خواهد شد. بهینه‌سازی نحوه مدیریت اسکریپت‌های مرجع باعث کاهش مؤثر حجم تراکنش‌هایی می‌شود که آنها را اجرا می‌کنند، در حالی که این امر قبلاً باعث تأخیر در پردازش تراکنش‌ها می‌شد.

کاردانو در هاردفورک واسیل، روش حسابداری بیت کوین را برای مدیریت قراردادهای هوشمند خود گسترش خواهد داد. این شیوه که به خروجی گسترش‌یافته خرج‌نشده تراکنش‌ (EUTXO) شناخته می‌شود، برای حفظ حداکثر عملکرد بلاک چین کاردانو طراحی شده است؛ یک ویژگی کلیدی که در برخورد با مسئله مقیاس‌پذیری و کاهش دامنه حملات و نقص‌های امنیتی اهمیت دارد.

ماتیاس بنکورت (Matthias Benkort)، مدیر فنی کاردانو، گفته است:

برخی افراد بلاک چین‌ها را به‌عنوان پلتفرم‌های کاملاً قابل‌‌برنامه‌ریزی، موتورهای بازی‌سازی، پایگاه داده و چیزهای دیگر می‌بینند؛ اما بلاک چین‌ها واقعاً این‌گونه نیستند. آنها تنها دفاتر کلی هستند که تراکنش‌ها را پیگیری می‌کنند. 

او گفته است به همین خاطر، به حداقل رساندن فعالیت‌های حیاتی درون شبکه، برای حفظ اهداف امنیتی و حسابرسی بسیار بلاک چین‌ها مهم است.

یکی از پیشرفت‌های کاردانو پس از هاردفورک واسیل با عنوان پراکنش مسیرسازی (Diffusion Pipelining) شناخته می‌شود؛ اگرچه که برای انجام این کار نیازی به هاردفورک نیست. این را‌‌ه‌حل از طریق انتشار بلاک‌ها پیش از اعتبارسنجی کامل، در حالی که هدرها همچنان اعتبارسنجی می‌شوند، بخشی از زمان بیکاری نودها را فشرده می‌کند تا سرعت و مقیاس‌پذیری بالقوه کاردانو را افزایش دهد.

ای‌او‌اچ‌کی (IOHK)، شرکت طراح و توسعه‌‌دهنده کاردانو، در مطلبی گفته است که به‌روزرسانی مقیاس‌پذیری واسیل، با تضمین این‌که بلاک‌ها می‌توانند در عرض پنج ثانیه پس از ایجادشان در سراسر شبکه منتشر شوند، فرایند اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره بلاک‌های تازه ایجاد‌شده را میان شرکت‌کنندگان شبکه ساده‌تر خواهد کرد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *