چرا بیت کوین با ارزش و مهم است؟

چرا بیت کوین باارزش و مهم است؟

آخرین بروزرسانی:01 اردیبهشت 1399

کمیاب

یکی از دلایل با ارزش بودن بیت کوین کمیاب بودن آن است و شباهت زیادی به طلا دارد و استخراج آن مشکل است. طلای جدید (بیت کوین) نمی تواند ساخته شود. باید معادن آن پیدا شود و با تلاش و کوشش فراوان آن را استخراج کرد. از آنجا که دولت ها و کارخانجات نمی توانند بیت کوین را تولید کنند و تعداد آن، محدود و کمیاب است، درنتیجه این کمیاب بودن و تقاضا، ارزش را به همراه می آورد.

اعتبار

یکی دیگر از ویژگی های بیت کوین، که برای هر فروشگاه و هر ارز بسیار مهم است: اصالت و اعتبار.
شاید بگویید که بیت کوین پدیده ی جدیدی است و اعتبار طلا را ندارد و آن را نامعتبر بدانید. اما در جهانی که به سرعت در حال حرکت از آنالوگ به دیجیتال است، حتی یک فناوری جدید مانند بیت کوین می تواند اصیل و معتبر باشد. هنگامی که پول هم از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود، بیت کوین قطعا مناسب این حوزه است. از هزاران واحد پولی مختلف که خود را “ارز دیجیتال” نامگذاری می کنند، بیت کوین اولین است. بیت کوین یک مدعی بزرگ و معتبر است.

اثر شبکه

وقتی تمام افراد پذیرفتند که کالای موردنظر باارزش است، آن کالا خود به خود با ارزش می شود. این موضوع هنگامی قوت بخشیده شد که دولت ها به تدریج ارزهای خود را تصویب کردند.
این باور عمومی همان دلیلی است که تلفن ها و حساب های توییتر را سودمند می‌کند. یک ارز فقط هنگامی ارزش دارد که بسیاری از افرادی که با آن ها تراکنش و تعامل مالی دارید تمایل به پذیرش آن ارز به عنوان یک سیستم پرداختی داشته باشند.
هرچه افراد بیشتری از یک ارز استفاده کنند، ارزش آن بیشتر می‌شود. از طرف دیگر هرچه افراد کمتری از یک ارز استفاده کنند، آن ارز کم ارزش تر می‌شود. دقیقا همانند دستگاه های فکس که پس از ظهور اینترنت، ارزش خود را از دست داد.

قابلیت تعویض

تعویض به قابلیت تقسیم پذیری و ترکیب مجدد گفته می‌شود. برای مثال یک اونس طلای خالص معادل یک اونس طلای خالص می‌باشد و یک دلار نیز برابر با یک دلار است. از آنجایی که واحدهای پول، قابل تعویض و جایگزینی می‌باشند، تمام پرداخت ها برابر است. هیچ‌ پرداختی نمی‌تواند بر حسب شرایط گذشته دچار مشکل شود. هر استفاده ای که از آن شده باشد باز هم نماد ارزش باقی می‌ماند.

کمیابی

کمیاب بودن هر چیزی باعث افزایش ارزش آن می‌شود و اگر این کمیابی مصنوعی و ساختگی نباشد، افزایش ارزش آن بیشتر هم می‌شود. اگر هرکسی می‌توانست ارز تولید کند، ارزش آن ارز از بین می‌رفت. همانند طلا، کمیابی بیت کوین به دلیل محیط و ساختار آن می‌باشد. کمیاب بودن نکته مثبتی است زیرا ماهیت انسان به گونه ای است که برای هر چیزی که کمیاب تر باشد اشتیاق بیشتری دارد.
در مورد بیت کوین، سقف ظرفیت آن، تعداد ۲۱ میلیون کوین می‌باشد. حدود ۸۰ درصد این ارز دیجیتال استخراج شده است. بیت کوین نیز همانند طلا، به مرور دشوارتر استخراج می شود اما بر خلاف طلا، موجودی بیت کوین ثابت است و احتمال کشف خزانه ای از بیت کوین وجود ندارد.

قابلیت جعل نشدن

ارزی را که بتوان کپی یا آن را جعل کرد، ارزشی که از کمیاب بودن آن به وجود آمده است از بین می‌رود. پول جعلی، افزایش مصنوعی و غیرمجاز در موجودی کل آن پول ایجاد می‌کند. این امر باعث تورم و کاهش ارزش ارز مورد نظر می‌شود. بیت کوین طوری طراحی شده است تا از مشکل دوبار خرج کردن و استفاده دوباره جلوگیری به عمل آید.

عرضه و تقاضا

یکی دیگر ازعوامل موثر در تعیین قیمت هر نوع ارز دیجیتال، عرضه و تقاضا می باشد. وقتی یک ارز دیجیتال به شکل گسترده عرضه شود ولی تقاضای چندانی برایش وجود نداشته باشد، قیمت بالایی نیز نخواهد داشت. در مقابل، وقتی عرضه یک ارز دیجیتال بسیار محدود و اندک باشد ولی تقاضای زیادی در بازار برایش وجود داشته باشد، قیمتش افزایش می‌یابد. اصلی‌ترین عامل افزایش شدید قیمت بیت کوین را می‌توان در همین بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه آن دانست.

کاربردپذیری

هر قدر یک ارز دیجیتال، بیشتر کاربردی باشد و سود بیشتری به همراه داشته باشد، استقبال بیشتری از آن می‌شود، زیرا کاربران، آن را باارزش‌تر می‌دانند. برای نمونه، اتریوم را در نظر بگیرید. اتریوم یک پلتفرم متن باز است که به کاربران امکان تعریف و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) ویژه خود را می‌دهد. اتریوم از نظر بسیاری از افراد سودمند است، زیرا برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی بر اساس آن ایجاد شده است که می‌کوشد مشکلی خاص را برطرف کند.

هیجان در بازار

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده افزایش یا کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، اخبار مثبت و منفی و موج احساسی می باشد. دلیل بروز این مساله این است که احساسات می‌توانند ارزش ادراکی یک ارز دیجیتال را در ذهن مخاطب تغییر دهد.

دشواری استخراج (ماینینگ)

دشواری استخراج یکی از عوامل تعیین کننده قیمت است. اگر استخراج یک ارز دیجیتال دشوار نباشد، عرضه آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه قیمت آن نیز پایین‌تر است. اما دشواری بیشتر استخراج یک ارز دیجیتال به این معناست که در صورت افزایش تقاضا امکان افزایش عرضه وجود ندارد و همین امر به افزایش قیمت آن می‌انجامد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *