وام دهی ارزدیجیتال وام گیری Lending crypto

بهترین پروژه های وام دهی ارز دیجیتال

آخرین بروزرسانی:11 اردیبهشت 1401

وام ارز دیجیتال اساساً روشی برای وام دادن دارایی‌های کریپتو یا ارز فیات به وام گیرندگان مطابق با نرخ بهره خاص است. بنابراین، وام‌دهی کریپتو کم و بیش شبیه فرآیند وام دهی در سیستم‌های بانکداری سنتی است. 

وام‌دهی ارز دیجیتال مانند سایر خدمات وام‌دهی همتا به همتا عمل می‌کند، زیرا از طریق یک پلتفرم آنلاین، وام‌گیرندگان را با وام‌دهندگان مرتبط می‌کند. در هسته خود، وام‌دهی کریپتو به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق وثیقه مبتنی بر رمزارز، استیبل کوین‌ها یا پول فیات را قرض کنند . عکس آن نیز صادق است زیرا وام گیرندگان می توانند از استیبل کوین یا فیات برای قرض گرفتن دارایی های کریپتو استفاده کنند .

انواع پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال

اکنون که پاسخ « پروژه وام چیست؟» را می‌دانید؟ شما باید انواع پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال را شناسایی کنید. اساساً، می‌توانید دو دسته مجزا از پلتفرم‌ها را برای وام دادن ارزهای دیجیتال پیدا کنید، مانند پلتفرم‌های CeFi و DeFi. 

  • پلتفرم های Cefi 

CeFi یا پلتفرم های مالی متمرکز به طور کلی به عنوان واسطه برای اجرای فرآیند وام رمزنگاری عمل می کنند. یک پلتفرم متمرکز وام دهی ارز دیجیتال کنترل دارایی های وام دهندگان و وثیقه وام گیرندگان را برای دوره وام در اختیار خواهد گرفت. علاوه بر این، یک پلتفرم متمرکز وام دهی کریپتو نیز به یک فرآیند KYC نیاز دارد، بنابراین ناشناس ماندن را حذف می کند. 

  • پلتفرم های Defi

از سوی دیگر، دیفای یا پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز، رویکردی غیرمتمرکز برای وام‌دهی ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. پلتفرم های DeFi از قراردادهای هوشمند برای اجرای رویه های وام استفاده می کنند. از همه مهمتر، پلتفرم‌های وام دهی DeFi می توانند اتوماسیون فرآیند کامل وام دهی را در کنار اجرای قرارداد در صورت تحقق شرایط خاص تضمین کنند. 

چگونه پلتفرم‌های وام‌دهی را انتخاب کنیم؟

آخرین جنبه ای که باید قبل از بررسی لیست پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال پوشش دهید، انتخاب طرح کلی عوامل مهم می‌باشد. در اینجا برخی از عوامل کلیدی وجود دارد که باید قبل از انتخاب یک پلتفرم وام رمزنگاری در نظر بگیرید. 

  • نرخ بهره

مهمترین عامل در انتخاب یک پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال به نرخ بهره ارائه شده توسط پلتفرم اشاره دارد. پلتفرم وام‌دهی‌ای را انتخاب کنید که نرخ بهره مطلوبی را برای دارایی های رمزنگاری در اختیار شما ارائه می دهد.

  • هزینه

فاکتور بعدی برای انتخاب بهترین پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال هزینه می‌باشد که به هزینه های مرتبط با دارایی های ارز دیجیتال متفاوت در پلتفرم های مختلف اشاره می کند. 

  • ریسک های پلتفرم

قبل از انتخاب پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال، باید ریسک‌های پلتفرم را نیز در نظر بگیرید. 

  • مدت وام

همچنین هنگام تلاش برای کشف امن ترین پلتفرم وام دهی رمزنگاری ، توجه به مدت وام دهی بسیار مهم است . بررسی کنید که آیا مدت وام دهی ثابت است یا انعطاف پذیر است و با توجه به نیاز خود تصمیم بگیرید. 

  • مبلغ وثیقه

یکی دیگر از عوامل مهم برای انتخاب یک پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال به وثیقه مورد نیاز شما برای وام گرفتن مقداری خاص اشاره دارد. 

  • حداقل حد سپرده

جنبه نهایی در انتخاب برترین پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال برای نیازهای شما به سقف سپرده اشاره دارد. باید بررسی کنید که آیا پلتفرم دارای شرایط خاصی برای حداقل مبلغ سپرده است یا خیر. 

بهترین پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال

1. آوه (Aave)

آوه (Aave) متنوع‌ترین خدمات را در میان پروتکل‌های وام دهی موجود در بازار ارائه می‌دهد و وام‌های بدون وثیقه و فوری از مهم‌ترین خدمات دیفای، در آوه قابل دسترس هستند.

آوه یک پلتفرم غیر متمرکز وام دهی ارز دیجیتال شناخته شده در دیفای است، که توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی ‌می‌شود؛ یعنی پروتکل Aave روی شبکه اتریوم سوار است و قراردهای هوشمند در آن به این شبکه وابسته‌‌اند.

به عنوان یک بازار مالی غیر متمرکز و همتا به همتا، این امکان در آوه برای وام گیرندگان و وام دهندگان مهیاست که در مورد شرایط و ضوابط وام توافق کنند. پس از انجام توافق، وام‌ها از طریق پروتکل قراردادهای هوشمند نهایی ‌می‌شوند.

2. کامپاند (Compound)

Compound یک پروتکل الگوریتمی بازار پول در اتریوم است که به کاربران اجازه می دهد سود کسب کنند یا دارایی‌های خود را در مقابل وثیقه قرض کنند. در حال حاضر، 9 دارایی فهرست شده در پلتفرم ترکیبی برای وام دادن و استقراض وجود دارد که رقبای مستقیم از نظر ارزش کل قفل شده و تعداد دارایی های فهرست شده در رقابت پیشرو هستند. 

Compound که در سال 2017 راه اندازی شد، یکی از اولین پروژه های DeFi بود که توجه گسترده ای را در چرخه DeFi فعلی به خود جلب کرد. در نتیجه، COMP توکن بومی Compound قبل از تصحیح به سطوح فعلی، ارزش آن به شدت افزایش یافت.

Compound به عنوان یک پروتکل وام مالی غیرمتمرکز ساخته شده بر روی اتریوم عمل می کند که به کاربران امکان می دهد از مجموعه ای از دارایی ها وام بگیرند یا وام دهند. با Compound، کاربران می‌توانند سود دارایی‌های خود، دارایی‌های کوتاهی که معتقدند بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌اند، کسب کنند و دارایی‌های مورد نیاز خود را بدون خرید آن‌ها به دست آورند . 

از همه مهم‌تر این است که Compound از چندین دارایی دیجیتال از جمله یو اس دی سی (USDC)، اتریوم (ETH) و دای (DAI) و غیره برای ارائه وام ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم به طرفداران ارزهای دیجیتال مختلف اجازه ‌می‌دهند تا انواع ارزهای دیجیتال را برای ترید در آن سپرده گذاری کنند. با دسترسی کاربران به استخر نقدینگی (یا لیکوییدیتی پول)، هولدرهای رمز ارزهای مختلف به راحتی بر اساس دارایی دیجیتالی که دارند، سود کسب ‌می‌کنند. کامپاند در واقع به کاربران خود امکان ‌می‌دهد تا در هر زمان و هر مکان، بدون دردسر به لیکوییدیتی پول‌های این پلتفرم دسترسی داشته باشند.

3. میکر دائو (MakerDAO)

MakerDAO یک سیستم استیبل کوین شفاف ارائه می دهد که هر کسی می تواند آن را در بلاک چین اتریوم بررسی کند و به کاربران اجازه می‌داد تا از دارایی‌های دیجیتال خود به عنوان وثیقه برای تولید یک ارز دیجیتال (استیبل کوین DAI) استفاده کنند و در واقع اولین پلتفرم وام دهی دیفای بود.

MakerDAO برای اولین بار در سال 2015 تشکیل شد، اما آنها تا سال 2017 استیبل کوین خود را راه اندازی نکردند. این پلتفرم بر روی شبکه اتریوم به عنوان یک سازمان غیرمتمرکز ساخته شده است که امکان وام دادن و استقراض ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به واسطه فراهم می کند.

این پلتفرم می‌تواند از طریق قراردادهای هوشمندی که وام‌گیری و وام‌دهی را همراه با دو ارز دیجیتال DAI و MKR مدیریت می‌کند، به این شکل عمل کند. DAI و MKR برای تنظیم ارزش وام ها استفاده می شود.

MakerDAO یکی از ورودی های برتر به عنوان بزرگترین پلت فرم وام دهی رمزنگاری با توکن بومی خود، DAI است که می تواند بدون هیچ محدودیتی مورد استفاده قرار گیرد. کاربران می توانند بیش از 25 دارایی رمزنگاری را به صورت وثیقه در خزانه MakerDAO سپرده گذاری کنند. می‌توانید DAI را از سهم خود در پلتفرم وام بگیرید یا وثیقه اضافی برای افزایش قرار گرفتن در معرض دریافت کنید. فقط کیف پول رمزنگاری خود را به MakerDAO وصل کنید و یک پلت فرم وام دهی ارز دیجیتال انعطاف پذیر خواهید داشت.

بهره وام در میکردائو با توجه به میزان بدهی به صورت رمز ارز دای دریافت می‌شود و در زمان باز پس دادن وام، از مقدار وثیقه کم ‌می‌شود. این فرآیند برای هر کسی این امکان را به وجود آورده تا بدون وابستگی به نهادهای متمرکز وام دریافت کند.

4. یونی سواپ (Uniswap)

صرافی یونی سواپ (uniswap) در اصل صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال است که بر بستر شبکه اتریوم کار ‌می‌کند و در سال ۲۰۱۸ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. در یونی سواپ کاربران قادرند دارایی خود را به‌ طور امن و بدون زحمت مدیریت کرده و مبادله کنند و البته از مزایای استخرهای نقدینگی در این پلتفرم هم استفاده کنند. کاربران با ارائه هر میزان دارایی به لیکوییدیتی پول‌ها در یونی سواپ، سود هم دریافت ‌می‌کنند و در این پلتفرم خدمات وام دهی دیفای هم ارائه می‌شود.

5. بایننس (Bainance)

بایننس پیشروترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است که در هر ثانیه بیش از 1,400,000 تراکنش انجام می‌شود. بایننس به غیر از اینکه صرافی ارزهای دیجیتال پیشرو است، اکوسیستم خود را ساخته است. بایننس همچنین یک سکه به نام “BNB” راه اندازی کرده است.

هدف اصلی بایننس افزایش سطح مالی غیرمتمرکز در سراسر جهان است. در حال حاضر، ارائه دهندگان خدمات زیادی را ارائه می‌دهند که برنامه های بلاک چین خود را بر روی اکوسیستم بایننس می سازند.

می توان گفت که بایننس یک راه حل یک مرحله ای برای همه چیز در دنیای بلاک چین است. چه بخواهید دارایی کریپتو خود را بخرید، بفروشید، مبادله کنید یا معامله کنید یا حتی وام بگیرید یا دارایی کریپتو خود را قرض دهید، می توانید این کار را در اینجا انجام دهید. حتی می‌توانید در Binance به یک ارائه‌دهنده نقدینگی تبدیل شوید تا پاداش‌های بسیار بهتری دریافت کنید. علاوه بر این، بایننس بازار NFT خود را نیز ساخته است تا مکانی را ایجاد کند که سازندگان بتوانند NFT های خود را به حراج بگذارند.

بایننس خیلی بیشتر از یک پلتفرم وام دهی و استقراض است. شما می توانید هر کار مرتبط با بلاک چین را در اکوسیستم بایننس انجام دهید.

6. لیکوییتی (Liquity)

لیکوییتی (Liquity) یک پروتکل وام دهی بدون بهره و با وثیقه است که استیبل کوین مخصوص خود (LUSD) را عرضه می‌کند.

به هر پوزیشن بدهی پشتیبانی شده با وثیقه در لیکوییتی Trove ‌می‌گویند که در آن در واقع مقداری ارز دیجیتال ETH به عنوان وثیقه در این پلتفرم وام دهی دیفای قفل ‌می‌شود. همزمان با وثیقه گذاری، مقداری مشخص استیبل کوین LUSD منتشر ‌می‌شود و ‌می‌توان آن‌ها را به استخرهای نقدینگی لیکوییتی واریز کرد.

7. رن وی ام (RenVM)

رن وی ام (RenVM) یک پلتفرم منبع باز است که دسترسی آسان به نقدینگی در بلاک چین را برای اپلیکیشن‌های DeFi فراهم ‌می‌کند. RenVM بسیاری از دارایی‌های دیجیتال از جمله بیت کوین، بیت کوین کش، ZEC و بسیاری دیگر را در اپلیکیشن مبنی بر اتریوم در دسترس قرار ‌می‌دهد.

با استفاده از قراردادهای هوشمند در این پروتکل، کاربران می‌توانند به انواع مختلف توکن‌ها از بلاک چین‌های مختلف دسترسی داشته باشند، بدون اینکه مشکلی در رپ یا آن رپ کردن (unwrapping) توکن‌ها وجود داشته باشد.

8. رپد بیت کوین (WBTC)

رپد بیت کوین (WBTC) یک پروتکل وام دهی ارز دیجیتال مبتنی بر DeFi است که در سال ۲۰۱۹ ایجاد شده است. توکن WBTC یک توکن ERC20 است و ارزش هر واحد از این رمز ارز معادل قیمت یک بیت کوین است.

از سوی دیگر، WBTC با بسیاری از پلتفرم‌های دیگر مانند کیف پول‌های اتریومی، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند سازگار است. از طریق WBTC، کاربران ‌می‌توانند بیت کوین را به رپد بیت کوین (و یا بالعکس) تبدیل کنند.

سخن آخر

اگر در دنیای ارز دیجیتال هستید، پس حتما باید گزینه وام دهی را در نظر بگیرید. شما می توانید با وام دادن به دارایی‌های رمزنگاری خود به پلتفرم‌های مختلف، سود بالایی کسب کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را به اشتراک بگذارید و نقدینگی خود را در پلتفرم‌های مختلف به جای نگه داشتن آنها در کیف پول خود فراهم کنید. این بهترین راه برای کسب درآمد غیرفعال است.

با ما همراه باشید در سودپلاس $

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *