آموزش صفر تا صد مدیریت شبکه‌های اجتماعی

امروزه کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از شبکه‌های اجتماعی غافل باشد. بطور میانگین، از هر 10 ایرانی 7 نفر آنان حداقل از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند؛ همین امر باعث شده تا نیاز به یک مدیر شبکه اجتماعی روز به روز افزایش یابد. دراین مقاله قصد داریم به آموزش صفر تا صد مدیریت شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

مدیر شبکه‌های اجتماعی یا ادمین شبکه‌های اجتماعی کسی است که وظیفه اصلی آن تولید محتوای جذاب و متناسب با میل مخاطب، همچنین جذب مخاطب است. مدیر شبکه باید موضوعات مورد علاقه مخاطب خود را بررسی کرده و متناسب با آن محتوا تولید کند.

طبق نظرسنجی‌ها، بیش از 47 میلیون ایرانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همین آمار موجب نیاز هرچه بیشتر کسب و کارها به یک ادمین شبکه اجتماعی شده است؛ تا بتوانند این افراد را جذب کسب و کار خود کنند و درآمد خود را از طریق آن افزایش دهند.

قدم اول: رسانه اجتماعی مناسبی را برای خود انتخاب کنید

اولین قدم برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، انتخاب رسانه اجتماعی مناسب برای فعالیت درآن است. با بررسی شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانید رسانه مناسب برای خود را پیدا کنید.

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ایرانی است. طبق آمار، بیش از 44 میلیون ایرانی از اینستاگرام استفاده می‌کنند. این رسانه بهترین انتخاب برای کسانی است که محتوای تصویری مثل عکس یا ویدئو تولید می‌کنند. بیشتر مخاطبان اینستاگرام جوانان هستند و زنان بیشتر از مردان درآن فعالیت می‌کنند؛ بنابراین اگر در حوزه فروش محصولات، مد و فشن، هنر یا صنایع فعالیت می‌کنید، اینستاگرام یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

یوتیوب

یوتیوب هم یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست. اگر در زمینه آموزش یا تولید محتوای ویدئویی فعالیت می‌کنید، قطعا یوتیوب بهترین گزینه برای شماست. شما می‌توانید علاوه بر اشتراک گذاری محتوا در یوتیوب، از آن کسب درآمد هم بکنید؛ به این صورت که به ازای بازدیدهای ویدئوهایتان یا تبلیغاتی که بین ویدئوهای خود به نمایش می‌گذارید، کسب درآمد می‌کنید.

توییتر

توییتر با بیش از 320 میلیون کاربر فعال یکی دیگر از رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار است. این رسانه بهترین انتخاب برای کسانی است که علاقمند به اخبار و بحث‌های روز هستند. توییتر گزینه مناسبی برای ترند کردن یک عنوان یا خبر به صورت گسترده است. همچنین تعداد کاربران توییتر در ایران بیش از دو میلیون نفر است.

تلگرام

با اینکه تلگرام یکی از رسانه‎‌های فیلترشده در ایران است، ولی با این حال بیش از 47 میلیون نفر در آن فعالیت می‌کنند. تلگرام گزینه بسیار مناسبی برای فروش محصولات، آموزش‌، اخبار و بحث‌‌های روز است.

فیسبوک

تعداد کاربران فعال فیسبوک در یک ماه بیش از 2.7 میلیارد نفر است. اگر کسب و کاری دارید و می‌خواهید آن‌ را تا سطح جهانی گسترش دهید، فیسبوک بهترین گزینه برای شماست. همچنین بیش از 2.4 میلیون کاربر ایرانی در فیسبوک فعالیت می‌کنند.

پینترست

پینترست با بیش از 450 میلیون کاربر فعال ماهانه یکی دیگر از رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار این لیست است. تمرکز این رسانه روی اشتراک‌گذاری تصاویر جذاب است. درواقع هدف بوجود آمدن پینترست به اشتراک‌گذاری عکس‌های جذاب است. اگر در زمینه آشپزی، طراحی، مد و فشن یا عکاسی فعالیت می‌کنید، پینترست یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود.

قدم دوم: برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید

ایجاد تقویم محتوا یک راهکار عالی برای داشتن ثبات در مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. تنها کاری که لازم است انجام دهید، درج تاریخ ارسال و زمان‌بندی محتوا است. مطمئن باشید این کار کمک بزرگی به رشد و بهبود رسانه شما خواهد کرد. پس از زمان‌بندی محتوا، نوبت به طرح یک استراتژی شبکه‌های اجتماعی می‌رسد. باید محتواهای مختلف تولید کنید تا بتوانید هر مخاطبی را به سمت خود جذب کنید. برای مثال بهتر است برای رسانه خود محتواهای طنز، اینوگرافیک، اسلاید و پادکست تولید کنید تا بتوانید مطالب خود را در ذهن مخاطب حک کنید.

قدم سوم: با مخاطبان خود در ارتباط باشید

قدم سوم، تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان است. پاسخگویی به طرفداران و مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. وقتی یک فرد در مورد محصول یا مطلب شما سؤالی را می‌پرسد، شما یک فرصت عالی برای تبلیغ کار خود پیدا می‌کنید؛ ضمن اینکه وقتی مخاطبان متوجه پاسخگویی محترمانه و دقیق شما می‌شوند، افراد جدیدی را نیز به رسانه شما دعوت می‌کنند. اگر نتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و پاسخ سؤالات آنان را دهید، مانند خیلی از کسب و کارهایی خواهید شد که همه مردم از آن‌ها شکایت دارند.

قدم چهارم: با دیگر برندها همکاری کنید

تعامل با کاربران رسانه‌های اجتماعی بسیار گسترده‌تر از پاسخ دادن به سؤالات یا مشکلات کسانی است که در صفحه کسب و کار شما هستند. درواقع شما باید با دیگر برندها همکاری کنید و سؤالات و مشکلاتی که مخاطبان آن‌ها دارند را نیز بررسی کنید. شاید فکر کنید که این یک کار بیهوده بوده و فقط وقت را از دست می‌دهید؛ ولی درحقیقت شما با این کار برای رسانه خود مخاطب جذب می‌کنید. این دسته از مخاطبان از مشتریان فعال شما خواهند بود، چراکه از همان ابتدا شکل خوبی از کسب و کار شما در ذهنشان نقش بسته است. درواقع ایجاد روابط تأثیرگذار می‌تواند کمک بزرگی به برند شما در طول زمان کند.

بنابراین اگر افراد یا شرکت‌هایی را می‌شناسید که در حوزه شما فعالیت می‌کنند، ارتباط و همکاری شما با آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای کسب وکارتان باشد.

قدم پنجم: کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید

قدم خیلی مهم دیگر برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی،‌ ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی است. درواقع شما برای موفقیت باید محتوایی که تولید می‌کنید را به افراد زیادی نمایش دهید. با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند، به راحتی می‌توانید مطالب خود را به هزاران نفر نمایش دهید. با کمک هوش‌مصنوعی تبلیغات بسیار اثربخش‌تر شده و طیف وسیع‌تری از افراد را دربرمی‌گیرند. برای مثال، اگر کسب وکاری که شما مدیریت شبکه‌های اجتماعی آن را برعهده دارید، یک تولیدکننده محصولات آرایشی باشد، مخاطبان شما بیشتر زنان جوان هستند. با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید محتوای خود را فقط برای افراد خاصی از جامعه ارسال کنید.

یکی از مزیت‌های کمپین تبلیغاتی، جذب مشتری وفادار است؛ زیرا کاملا با خصوصیاتی که یک فرد به دنبال آن است، همخوانی داشته و از حوزه‌‌های مورد علاقه اوست.

قدم ششم: مسابقات و جشنواره‌های جذاب به پا کنید

در آخرین قدم، برای اینکه بتوانید افراد را به رسانه خود علاقمند کنید، می‌توانید از مسابقه و جشنواره استفاده کنید. برگزاری جشنواره و مسابقه، همچنین اهدای جوایز به مخاطبان می‌تواند افراد را به کسب و کار شما علاقمند کند. البته لازم نیست که خیلی هزینه کنید؛ می‌توانید با روش‌های هوشمندانه خود، از مخاطبانتان مبلغی را دریافت کنید تا در ازای آن در قرعه‌‌کشی شما شرکت کنند. درواقع شما بااین کار، مبلغی بسیار بیشتر از آن‌چیزی را که برای قرعه‌کشی خود هزینه کردید، دریافت می‌کنید و مهم‌تر از آن، مخاطبان زیادی نیز جذب رسانه شما خواهند شد.

می‌توانید یک نظرسنجی برای رسانه خود در نظرگرفته و برای آن جوایزی را تأیین کنید. سعی کنید هرچند وقت یکبار برای رسانه خود اینکار را انجام دهید؛ زیرا کمک شایانی به رشد کسب وکار شما می‌کند.

ابزارهای طلایی برای مدیریت شبکه اجتماعی

Hootsuite

یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی Hootsuite است. یکی از دلایل برتری این ابزار نسبت به رقبای آن، گزینه‌های متنوع برای کسب و کارهای مختلف است.

کتابخانه این پلتفرم برای مدیریت محتوا بسیار کاربردی است و در برخی موارد خیلی به کارتان می‌آید. می‌توانید به سادگی هرچه تمام‌تر محتوای خود را روی دراپ باکس یا گوگل درایو ذخیره کرده و به سرعت آن‌را منتشر کنید.

Mention

یکی از مشکل‌هایی که ادمین‌های شبکه اجتماعی با آن دست و چنجه نرم می‌کنند، پاسخگویی به تمام منشن‌های رسانه است. درواقع شما نمی‌توانید تمام روز خود را برای پاسخ به منشن‌ها صرف کنید. نرم افزار Mention اینجاست تا به شما کمک کند راحت‌تر به منشن‌های خود پاسخ دهید.

نحوه کار این پلتفرم نیز بسیار آسان است. درواقع ذکر می‌کنید که با منشن شدن اکانتتان این ابزار چه واکنشی نشان دهد. برای مثال متنی را برای واکنش‌های منفی افراد در نظر می‌گیرید و این پلتفرم آن متن را ارسال می‌کند.

MeetEdgar

یکی دیگر از ابزارهای فوق‌العاده برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، MeetEdgar است. اگر ایده‌ای برای تهیه یک مطلب جدید ندارید، می‌توانید از پست‌های قدیمی خود استفاده کرده و به آن‌ها شکل و شمایل تازه‌ای دهید. البته شاید فکر کنید که از حالا به بعد دیگر لازم نیست مطلبی را بنویسید و این پلتفرم خودش همه کارها را انجام خواهد داد، ولی شما نباید در این مورد زیاده‌روی کنید؛ زیرا با طولانی شدن این روند مخاطبان قدیمی خود را از دست می‌دهید.

این ابزار بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که شما وقت نوشتن مطلب را ندارید ویا حتی ایده‌ای برای تهیه آن به ذهنتان نمی‌رسد. اما به صورت کلی، این پلتفرم نیز دست کمک خوبی برای شما خواهد بود.

Buffer

و اما آخرین ابزار Buffer نام دارد. این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا پست‌ها و مطالب خود را زمان‌بندی کرده و آن‌ها را در تاریخ معینی منتشر کنید. از دیگر امکانات این پلتفرم می‌توان به مقایسه عملکرد شما در مطالبتان اشاره کرد؛ درواقع با این ابزار می‌توانید بفهمید که کدام پست‌ها عملکرد بهتری داشته و برای مخاطبان جذاب‌تر بوده اند. همچنین این پلتفرم سرویس ویژه‌ای را برای ویرایش ویدئو و تصاویر به کاربران خود ارائه می‌دهد.

سخن آخر

دراین مقاله به آموزش صفر تا صد مدیریت شبکه‌های اجتماعی به صورت قدم به قدم و دقیق پرداختیم. نکته‌ای که خیلی از ادمین‌ها در شبکه‌های اجتماعی باید بدانند، جذب مخاطب و اعضای واقعی است. احتمالاً تا حالا اسم نرم‌افزارهای فالوور رایگان و البته غیرواقعی به گوشتان خورده باشد. درواقع شما با خرید اعضای غیرواقعی اعتبار رسانه خود را زیرسوال برده و باعث جذب کمتر مخاطب واقعی می‌شوید، که ما به هیچ عنوان این مورد را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

نکته دیگر این است که فقط به فکر انجام یک کار و تمام کردن سریع آن نباشید. بهتر است تا جایی که می‌توانید با مخاطبان خود در ارتباط باشید و آن‌ها را راهنمایی کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، دیگر نیازی به تبلیغ کردن خود ندارید؛ چراکه کاربرانتان برای شما تبلیغ خواهند کرد و مشتری جذب می‌کنند.

امیدواریم با رعایت این موارد و استفاده درست و هوشمندانه از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی، بتوانید به یک غول دنیای مجازی تبدیل شده و از طریق آن پول پارو کنید.

برای یادگیری روش‌های نوین کسب درآمد و سرمایه‌گذاری، با سودپلاس همراه باشید…

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *