آموزش بازاریابی به زبان ساده

بازاریابی یکی از مهمترین شاخه‌های علم مدیریت است. درواقع مهمترین سوالی که در بازاریابی مطرح می‌شود این است که: “چرا مشتری باید از ما خرید کند؟” در این مقاله قصد داریم به آموزش بازاریابی به زبان ساده به طوری که حتی برای کودکان نیز قابل فهم باشد، بپردازیم.

در ابتدا باید با چهار اصل که هر بازاریابی با آن سروکار دارد، آشنا شویم. این اصول که مهمترین اصول برای یادگیری بازاریابی هستند، با نام چهار P بازاریابی نیز شناخته می‌شوند.

اصول بازاریابی

1.محصول

محصول (Product) تولیدی یکی از مهمترین اصول بازاریابی و فروش است. اگر می خواهید در فروش و بازاریابی موفق باشید، باید محصولی را تولید کنید که پاسخگوی نیاز مشتری باشد. علاوه بر نیاز مشتری، کیفیت نیز اصل بسیار مهمی است؛ زیرا محصولی که از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، پس از مدتی کوتاه از بازار محو می‌شود.

پیش از اینکه محصولتان وارد بازار شود، شرکت باید تصمیم بگیرد که آن محصول به چه سبکی بوده و متناسب با آن، محصول خود را به بهترین شکل ممکن بسته بندی کرده و عرضه نماید. سازمان، بیشترین ورودی مشتری را از طریق همین تصمیم‌گیری بدست می‌آورد.

محصول

2.توسعه

منظور از توسعه (Promotion) در بازاریابی هر کاری است که به گسترش فروش و همچنین معرفی محصول کمک می‌کند. یکی از این موارد تبلیغات است. توسعه معمولا دو هدف را دنبال می‌کند: ایجاد راهی برای انجام اولین خرید و خرید مجدد توسط مشتری.

3.قیمت

شرکت ها باید از کمترین قیمت (Price) ممکن محصول خود برای کسب بیشترین سود استفاده کنند. یکی از روش های تعیین قیمت یک محصول، مقایسه آن با محصولات رقبا و قیمت آن‌ها می باشد؛ در این صورت، احتمالا سازمان علاوه بر این که توان پوشش هزینه‌‌های تولید محصول خود را خواهد داشت، در حد قابل قبولی سود نیز کسب خواهد کرد. با این حال، در صورتی که سازمان بخواهد محصول جدیدی را به بازار عرضه نماید، بایستی مشخص کنند که مشتریان در چه سطح قیمتی حاضر به خرید محصول آن‌ها هستند. با افزایش بی رویه قیمت یک محصول نسبت به ارزش آن، میزان خرید مشتریان به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد.

قیمت گذاری مسئله ای بسیار مهم است و نمی‌توان به سادگی روی محصولی قیمت گذاشت. قیمت گذاری ارتباط مستقیم با استراتژی دارد؛ درواقع استراتژی شماست که قیمت را مشخص می کند. سازمانی که قصد فروش محصولات لوکس را دارد، دیگر نمی تواند به دنبال عرضه محصولات ارزان قیمت باشد.

4.مکان

تصور کنید فردی به خانه سالمندان رفته و در آنجا مشغول فروش چیپس و پفک شود و یا محل برگزاری کلاس‌های کنکور، تبلیغات خود را داخل یک مهد کودک انجام دهد. برای اینکه بتوان بازاریابی و فروش موفقی داشت، باید مکان مناسب برای فروش را شناسایی کرد. این مکان هم مربوط به تبلیغ است و هم مربوط به ارائه محصول.

مکان (Place) در علم بازاریابی به معنای توزیع و پخش است؛ به این معنی که محصول شما در چه زمانی و در چه محلی باید به فروش برسد. در بازارهای صنعتی، فرایند خرید بسیار طولانی و با تصمیم گیرنده‌های فراوانی همراه است. برخی از سازمان ها، محصولات و یا خدمات خود را در سطح منطقه‌‌ای به فروش می رسانند، درحالی که برخی دیگر محصول خود را در تمام سطح کشور و یا حتی به صورت بین المللی عرضه می‌کنند.

چند تکنیک برتر بازاریابی

1.افزایش ارزش محصول

افزایش ارزش یک محصول از مهم‌ترین تکنیک‌های طلایی فروش برای هر محصول یا خدماتی می‌باشد. در نگاه اول، افزودن به ارزش شبیه به ارائه رایگان است اما بعدها باعث رضایت مشتری و جدا شدن شما از سایر رقبایتان خواهد شد.
افزایش ارزش یک محصول می‌تواند شامل تضمین کیفیت، تخفیف بیشتر برای مشتریان همیشگی و کد تخفیف می‌باشد.
علت اصلی که باعث می‌شود یک فرد درمقابل دو مغازه شبیه به هم، مغازه شما را انتخاب کند، تخفیف بیشتر و کیفیت کالای شماست. ممکن است خیلی از مشتری‌ها چیزی درباره محصول شما ندانند، در اینجا شما باید از تکنیک افزایش ارزش محصول در تبلیغات خود نیز استفاده کنید و به مشتری‌هایتان یادآور شوید که شما چیزی بیشتر از سایر رقبایتان به آن‌ها می‌دهید.

2.بازاریابی ارتباطی

با توجه به افزایش آمار استفاده از تلفن‌های هوشمند در سراسر دنیا، بسیاری از شرکت‌ها از همین فرصت برای ارتباط بهتر و وسیع تر با مشتریان خود استفاده می‌کنند.

درواقع هدف از بازاریابی ارتباطی، تمرکز بیشتر بر روی وفاداری مشتری و جذب آن است. این موضوع به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا ارتباطات قوی‌تری با مشتریان خود برقرار کنند و اهداف خود را سریع‌تر و آسان‌تر دنبال کنند.

داده‌ها در انواع مختلفی در اطراف ما وجود دارند. شرکت‌ها برای گسترش ارتباط خود با مشتریان، نیازمند داده‌ها هستند. برای استفاده هدفمند از داده‌ها بر روی مشتریان باید از داده‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود؛ زیرا از سال 2017، بازاریابی مبتنی بر داده بسیار مهم و مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت‌ها از طریق صحبت کردن و برقراری ارتباط می‌توانند در مشتری ایجاد انگیزه کرده و وفاداریشان را نسبت به خود بیشتر نمایند. شرکت‌هایی که از بازاریابی ارتباطی در برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند، روابط قوی و عمیق‌تری با مشتریان خود دارند.

تکنیک بازاریابی ارتباطی، به سرعت در حال گسترش در بین بازاریابان است و این افراد نسبت به روابط خود با مشتریان توجه ویژه ای قائل می‌شوند. تمامی ارتباطات پیام دار با مشتری بر مبنای اعتماد صورت می‌گیرد. شفافیت بین فروشنده و مشتری یکی از اصول مهم این تکنیک است و شرکت‌ها از این ابزار برای اجرای تکنیک‌های بازارایابی خود استفاده می‌کنند.

3.برقرای تماس سرد

این کلمه در بازاریابی بسیار به کار برده می‌شود اصطلاحا به اولین برخوردی گفته می شود که بدون داشتن ارتباط و زمینه قبلی بین فروشنده و مشتری برقرار می‌شود.
در تماس‌های سرد بهتر است که فروشنده در مقابل خودش یک آینه قرار دهد تا بتواند از طریق مشاهده لبخند و زبان بدن خود، لحن مطلوبش را با حس خوبی در مشتری القا کند. تماس سرد باعث می‌شود که شما در مواجه با مشتریانی که برای اولین بار با آن‌ها ارتباط برقرار می‌‌کنید، بتوانید آن‌ها را جذب محصول یا خدمات خود کنید.

4.بازاریابی فصلی

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای جذب افراد بازاریابی فصلی است. همانطور که احتمالا از نام آن حدس زدید، بازاریابی فصلی شامل فروش در مدت زمان کوتاه و تعداد پایین است؛ درواقع فروشنده با این کار از عرضه بیش از حد محصول خود جلوگیری کرده و همین امر موجب هجوم مشتریان در تاریخ عرضه محصول می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از تکنیک بازاریابی فصلی، محصول خود را به قیمت دلخواه خود بفروشید؛ به این معنا که مشتریان حاضرند پول بیشتری برای خرید یک محصول با تعداد عرضه پایین نسبت به همان محصول با تعداد عرضه بالا بپردازند.

5.بازاریابی پنهان

بازاریابی مخفیانه یا پنهان یک تکنیک بازاریابی است که محصولی را بطورغیر مستقیم برای افراد تبلیغ می‌کند؛ این درحالی است که آن‌ها از تبلیغ بودن این موضوع بی‌خبر هستند. درحقیقت با این کار مشتری بطور نامحسوس جذب محصول ویا خدمات شما می‌شود.

بسیاری از مردم بازاریابی پنهان را یک روش غیراخلاقی می‌نامند و معتقدند که با این عمل مردم را فریب داده و به سمت خرید محصولی هول می‌دهند. ولی درحقیقت این تکنیک توسط بسیاری از شرکت‌‌ها که امکان تبلیغات مستقیم را ندارند ویا حتی تمایلی به آن ندارند اجرا می‌شود.

شاید روزانه بسیاری از ما با اینگونه تبلیغات مواجه شویم؛ ولی چون این تکنیک به صورت پنهان است متوجه آن نشده ایم. بسیاری از شرکت‌ها برای استفاده از این تکنیک، تبلیغات خود را از طریق افراد مشهور به مردم نشان می‌دهند.

سخن آخر

بازاریابی یک استراتژی است که توسط یک شرکت برای برقرای ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. شما برای جلب نظر افراد و جذب آن‌ها به محصول خود نیازمند تکنیک‌های بازاریابی هستید. با استفاده از چند تکنیکی که در مقاله بررسی کردیم می‌توانید به راحتی محصول خود را معرفی و آن را به فروش برسانید؛ حتی اگر قصد فروش آن محصول را به دشمن خود داشته باشید!

امیدواریم با استفاده هوشمندانه از این تکنیک‌ها بتوانید به یک بازاریاب حرفه‌ای تبدیل شده و افراد را جذب محصول و خدمات کنید.

برای یادگیری بیشتر و بهتر فروش و بازاریابی موفق با سودپلاس همراه باشید…

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *