نوسان گیری در بورس چگونه است

نوسان گیری در بورس چگونه است؟

آخرین بروزرسانی:15 شهریور 1400

به تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت نوسان گفته می‌شود. افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌‌مدت، کارکرده و از نوسان قیمت‌ها بهره می‌گیرند، را نوسان‌گیر می‌گویند. نوسان‌گیری در بورس نیازمند دانش و مهارت بالایی در زمینه تابلو خوانی و بازار خوانی است و هر سرمایه‌گذاری قادر به انجام این کار نیست. ممکن است گاهی اوقات بسیاری از سرمایه‌گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه‌‌مدت، به دنبال نوسان‌گیری باشند اما طولی نمی‌کشد که ضرر می‌کنند و بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

برای نوسان گیری چه عواملی می‌تواند کمک‌ کننده باشد؟

نوسان گیری با استفاده از تحلیل تکنیکال

یکی از روش های نوسان گیری در بورس تحلیل تکنیکال می باشد. در این روش سرمایه گذاران با استفاده از نمودارها در بازه های زمانی کوتاه مدت سهمی را خریداری می کنند و پس از چند درصد رشد قیمتی آن را می فروشند. البته بهره‌گیری از برخی نسبت‌ها و اندیکاتورها نظیر ATR و یا اندیکاتور AVERAGE TRUE RANGE نیز کمک‌کننده است.

نوسان گیری با استفاده از اطلاعات نهانی شرکت

بعضی اوقات ممکن است از جانب شخصی اطلاعاتی از وضعیت شرکت به دست شما برسد که این خبر افزایش سود شرکت و یا افزایش سرمایه پیش رو و یا … باشد. در این حالت نیز ممکن است این خبر دست به دست بچرخد و موجب رشد سهام شرکت شود . حال شما ممکن است به محض رسیدن خبر سهم را خریده و در پایان ساعت معاملات نیز با رشد قیمتی سهم آن را بفروشید و نوسان گیری کنید.

نوسان گیری با استفاده از شرایط حاکم بر بازار

گاهی اوقات شرایط مساعد بازار، می‌تواند در دامن زدن به شایعات و رشد قیمتی یک سهم، کمک‌کننده باشد. در این حالت می توان همگام با خبر سهم را خرید و در یک موقعیت مناسب آن را فروخت و شناسایی سود انجام داد.

نوسان گیری با استفاده از مهارت و تجربه

نوسان گیران حرفه‌ای، به مهارت تابلوخوانی تسلط دارند و می‌دانند در چه قیمتی، وارد و چه قیمتی از سهم، خارج شوند. این نوع معاملات ریسک بالایی داشته و رعایت حد ضرر الزامی است. برخی فیلترها نظیر حجم معاملات و کف قیمتی ماهانه می‌تواند به شناسایی سهم‌های مناسب برای نوسان گیری به سهامداران کمک کند. این کار معمولاً در سهم‌های کوچک بازار انجام می‌شود و نوسان گیران، دشواری نوسان از سهم‌های بزرگ و بنیاد محور را به جان نمی‌خرند. سهامداران این شرکت‌ها غالباً به هدف نگهداری، سهم را خریداری کرده و به راحتی سهام خود از دست نمی‌دهند. ‌معمولاً نوسان‌گیران، سهم­‌های فرابورسی را بیشتر برای نوسان گیری انتخاب می‌کنند. زیرا این سهم‌ها برای رشد حداکثری در یک روز، نیاز به پر شدن حجم مبنا ندارند و زودتر از سهم‌هایی با حجم‌مبنای بالا تحت تأثیر جو بازار قرار می‌گیرند. شناوری سهم نیز نکته مهمی است که نوسان گیران آن را مد نظر قرار می‌دهند. هرچه شناوری سهم کمتر باشد، میزان عرضه توسط سهامداران آن کمتر است. بنابراین سهمی را انتخاب می‌کنند که در موقع ورود و خروج کمترین دردسر را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. نوسان گیران مبالغ کم را برای نوسان وارد بازار نمی‌کنند. کسب سود ۵ الی ۱۰ درصدی در صورتی برای نوسان گیر به صرفه است که هزینه کارمزد معاملات برای وی چندان بالا نباشد. بنابراین نوسان گیر، محدودیت سرمایه ندارد و سرمایه‌ی سنگینی وارد سهم کرده و پس از کسب نوسان مد نظر اقدام به خروج می‌کند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با توجه به زمان کوتاه بازگشت سرمایه در استراتژی نوسان گیری، عده‌ای به خرید اعتباری اقدام می‌کنند.

نوسان گیری در کدام حالت بازار بیشتر انجام می‌شود؟

معمولا بازار بورس دارای سه حالت صعودی، نزولی و خنثی می باشد. در بازار صعودی، مناسب‌ترین استراتژی خرید و نگهداری است. در بازار نزولی، بهترین اقدام، نظاره‌گر بودن و ورود در پایان روند نزولی. در بازار خنثی معمولا در کف قیمتی، سهم خریداری و در سقف فروخته می شود که بهترین حالت برای نوسان گیری، بازار خنثی است.

مشکلات نوسان گیری

مهم‌ترین موضوع نوسان گیری که مورد توجه کلیه سهامداران قرار می‌گیرد، ایجاد حباب قیمتی است. هرچند شرکتی به لحاظ عملیاتی، فعالیت مطلوبی نداشته، ولی با شایعه‌ای از سوی نوسان گیران یا بازیگران سهم، مورد اقبال قرارمی گیرند و حباب قیمتی روی سهم شکل می گیرد. پس از خروج نوسان گیران، قیمت سهم دچار ریزش شدید می شود و درواقع شرکت دارای ارزش غیرواقعی می‌گردد. از آنجایی که فرایند نوسان گیری، بازه‌ی زمانی کوتاه دارد معمولاً برای سهامداران جذاب است و عده‌ای به طمع کسب سود وارد این فرآیند می‌شوند که اگر مهارت و تجربه کافی نداشته باشند، نتیجه‌ای جز ضرر برای آن‌ها نخواهد داشت.

مضرات نوسان‌گیری در بورس چیست؟

  1. در کنار وجود مزایای نوسان گیری در بورس مضراتی هم وجود دارد. توجه کنید که افزایش خیلی زیاد نوسان گیری و سفته‌بازی در یک بازار می‌تواند باعث منحرف شدن قیمت‌ها از ارزش واقعی آنها گردد.
    بر همین اساس تناسب نوسانگیری و سهام‌داری در بازارهای مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بر همین اساس ابزارهایی برای مقابله یا حمایت از نوسانگیری طراحی کردند.
    به طور مثال در سال ۹۲ در ایران که بورس به‌ طور مداوم در همه رسانه‌ها تبلیغ می شود افرادی وارد بورس شدند که هیچ شناخت و پیش‌زمینه‌ای از بورس نداشتند و همه به‌دنبال کسب بیشترین بازدهی در کمترین زمان ممکن بودند. افزایش نوسان‌گیری تازه‌ واردان یکی از مهم ترین دلایل رشد قیمت و سپس سقوط بورس اوراق بهادار بود.‌
  2. نوسان‌گیری برای افراد نوسان گیر هزینه‌هایی را به همراه دارد. هزینه هایی مانند کارمزد، مالیات و … درست است که امکان دارد این موضوعات کوچک به نظر برسد، اما با تکرار شدن این روند، تبدیل به مبالغ بسیار زیادی در بلندمدت خواهد شد.‌
    به علاوه نوسان‌گیری اضطراب چند برابری را بر فرد تحمیل مینماید و نیاز است که افراد در فرصتهایی تصمیمات مهمی را به‌سرعت بگیرند که در صورت داشتن برنامه ای دقیق می شود از استرس این تصمیمات کم کرد.‌
  3. همچنین نوسان‌گیری در بورس نیازمند تعهد زمانی می باشد. نوسان‌گیران از زمان شروع معاملات یعنی از ساعت۹ صبح تا پایان روز باید دقیقه‌ به‌ دقیقه آنچه را که در بازار اتفاق می‌افتد را ببینند و بررسی کنند. بنابر ین برای اشخاصی که نمی‌توانند این زمان را در اختیار داشته باشند نوسان‌گیری در بورس کارایی ندارد.
اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4.7/5 - (3 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *