گام های سرمایه گذاری در بورس

گام های سرمایه گذاری در بورس

آخرین بروزرسانی:13 مهر 1399

چرا افراد در بورس سرمایه گذاری می کنند؟

سرمایه گذاری در بورس، می تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی برای توسعه فعالیت ها تأمین شده و در نتیجه رونق کسب و کار، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

مهمترین مزایای بورس برای سرمایه گذاری

کسب درآمد

یکی از مهمترین اهداف هر فرد در سرمایه گذاری کسب درآمد و سود از بورس است. سرمایه گذاری در بورس اگر همراه با هوش مالی و به صورت صحیح و آگاهانه باشد، از دو طریق این هدف را تأمین می کند: یکی دریافت سود نقدی(DPS) و دیگری افزایش قیمت سهام. به خصوص روش دوم که افزایش قیمت سهام در عرضه اولیه سهام بیشتر مشهود است.

امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری

اگر به شما بگویند با سرمایه گذاری در کاری یا دارایی ای می توانید سرمایه خود را در یکسال چند برابر کنید ولی شما از جزئیات و کیفیت این سرمایه گذاری مطلع نباشید، مثلا ندانید قرار است پول خود را در چه کاری سرمایه گذاری کنید؟آیا این کار شرعی و قانونی است یا خیر؟ اصلا سرمایه گذاری شما باز خواهد گشت یا امکان کلاهبرداری در آن وجود دارد؟ و هزاران اما و اگر دیگرکه طبیعتاً پاسخ شما به این نوع سرمایه گذاری منفی است. یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در بورس، امنیت در سرمایه گذاری و برخورداری از حمایت قانون و مقررات است. همچنین شرکتهایی که در انها سرمایه گذاری می کنید موظف اند کلیه اطلاعات حائز اهمیت خود اعم از اطلاعات مالی، برنامه ها و … را به بورس اعلام کنند.

حفظ سرمایه در مقابل تورم

ارزش پول در طول زمان خود به خود کاهش می یابد و با توجه به تورم موجود در جامعه در صورتی که افراد پس انداز های خود را در جای مناسبی سرمایه گذاری نکنند ارزش ان کاسته خواهد شد.

گام های سرمایه گذاری در بورس

گام اول:

مطالعه، مشورت و توجه به اصول سرمایه گذاری در بورس گام اول برای سرمایه گذاری در بورس، مطالعه و شناخت کافی درباره این بازار، مشورت با افراد حرفه ای و تعیین هدف از سرمایه گذاری در بورس است. توصیه می کنیم به اصول زیر توجه داشته باشید:

  1. با نگاه بلندمدت سرمایه گذاری کنیـد.
  2. توجه داشته باشید که ذات بورس با نوسان همراه است، بنابراین در مواجهه با افت و خیزهای مقطعـی بازار، هیچگاه بصورت شتابـزده و هیجانی اقدام به خرید یا فروش سهام نکنید.
  3. برای شروع کار، از سرمایه های مازاد خـود استفاده کنید و سرمایه های ضروری خود را وارد بورس نکنید.
  4. حتما برای سرمایه گذاری در بورس، با افراد متخصص مشورت کنید. کارگزاران رسمی بورس که مجوز مشاوره دارند، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای مشورت در سرمایه گذاری هستند.

گام دوم:

دریافت کد معاملاتی حتما شما هم در یک یا چند بانک، دارای حساب بانکـی هستید. همانطـور که برای پس انداز و سرمایه گذاری در بانک، نیازمند دریافت شماره حساب بانکی هستید، برای سرمایه گذاری در بورس هم باید در اولین گام، کد معاملاتی دریافت کنید. برای دریافت کد معاملاتی، می توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی، به یکی از کارگزاران رسمی بورس مراجعه کنید .

گام سوم:

خرید و فروش سهام   برای خرید و فروش سهام، نیازی نیست به تالار بورس مراجعه کنید. خرید و فروش سهام صرفا از طریق شرکت های کارگزاری و به یکی از روش های زیر انجام می گیرد:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش
  • سفارش تلفنـی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام
  • سفارش اینترنتی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام
  • خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد، ازطریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)

توصیه های مهم برای سرمایه گذاری در بورس

  1. همواره سبدی از سهام متنوع تشکیل دهید تا ریسک سرمایه گذاری شما کاهش یابد. با این کار، زیان ناشی از کاهش قیمت یک یا چند سهم، با سود ناشی از افزایش قیمت سایر سهام موجود در سبد سرمایه گذاری شما کاهش خواهد یافت.
  2. حتی الامکان، بجای خرید مستقیم سهام، از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس شوید، چون این صندوق ها، توسط افراد حرفه ای اداره شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند، بنابراین ریسک سرمایه گذاری شما تا حد زیادی کاهش می یابد. جالب است بدانید برخی از صندوق های سرمایه گذاری، پرداخت حداقل سود مشخصی را تضمین می کنند.
  3. به شایعات توجه نکنیـد و همواره براساس اطلاعات واقعی و معتبر تصمیم گیری کنیـد.
  4. همگام با تورم پیش بروید.
  5. با ترکیب صحیحی از سرمایه‌گذاری‌ها، به اهداف مالی خود دست پیدا کنید.
  6. با اتخاذ یک استراتژی درست تخصیص دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهید.
  7. با روی آوردن به یک استراتژی برنامه‌ریزی شده برای خرید و فروش در بورس، ریسک را به حداقل برسانید.
  8. هنگام بالا بودن ارزش سهام، از متوسط هزینه دلاری برای باقی ماندن در بازار استفاده کنید.
  9. معامله‌گران پُرکار نسبت به معامله‌گران معمولی، کمتر از پایین بودن میزان بازگشت سرمایه ضرر می‌کنند.
اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4.5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *