اخبار ارزدیجیتال خبر

داده‌های تازه: برای مشخص‌کردن کف قیمت بیت کوین خیلی زود است.

با کاهش شدید قیمت بیت کوین و بازیابی مجدد آن، برخی از معامله‌گران می‌گویند که این ارز دیجیتال به کف قیمتی خود رسیده است. با این حال، برای اطمینان از این موضوع باید همبستگی بین بیت کوین و بازارهای مالی سنتی و نیز تأثیر شرایط سیاسی موجود را هم در نظر بگیریم.

به گزارش کوین تلگراف، هشت‌ روز بعد از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)، یعنی زمانی که بیت کوین نتوانست مقاومت ۴۵,۰۰۰ دلاری خود را بشکند، قیمت این ارز دیجیتال ۲۳ درصد سقوط کرد. در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، درست بعد از تشدید درگیری‌های بین روسیه و اوکراین، قیمت بیت کوین به کف ۳۴,۳۰۰ دلار رسید و ریسک افزایش فشار فروش نیز بیشتر شد.

هم‌زمان با اینکه قیمت بیت کوین به کف سی‌روزه خود رسید، بازارهای سهام آسیا هم با شرایط بدتری مواجه شدند. برای مثال، هنگ سنگ (Hang Seng)، شاخص بازار سهام هنگ کنگ، ۳.۵ درصد کاهش یافت. علاوه بر آن، نیکی (Nikkei)، یکی از شاخص‌های بازار سهام توکیو، هم به کف پانزده‌ماهه خود رسید.

داده‌های تازه: برای مشخص‌کردن کف قیمت بیت کوین خیلی زود است
نمودار قیمت بیت کوین به دلار.

سؤالی که در وهله اول پیش می‌آید، این است که آیا ارزهای دیجیتال نسبت به سایر دارایی‌های پرریسک، بیش از حد واکنش نشان داده‌اند یا نه. بی‌شک نوسان بیت کوین بسیار بیشتر از بازارهای سنتی است و نوسان سالانه این ارز دیجیتال به سالانه ۶۲ درصد می‌رسد.

در مقایسه با بیت کوین، نوسان سالیانه شاخص راسل ۲۰۰۰ (Russell2000) تنها ۳۰ درصد است. راسل ۲۰۰۰ شاخصی است که از آن برای بررسی بازار سهام شرکت‌های کوچک و متوسط آمریکا استفاده می‌شود. علاوه بر این، طبق شاخص ام‌اس‌سی‌آی (MSCI) کشور چین، سهام شرکت‌های چینی سالانه ۳۲ درصد نوسان دارد.

داده‌های تازه: برای مشخص‌کردن کف قیمت بیت کوین خیلی زود است
میزان نوسان قیمت بیت کوین به دلار (نمودار بنفش)، شاخص هنگ سنگ (نمودار آبی) و نمودار راسل ۲۰۰۰ (نمودار نارنجی) در ماه فوریه (بهمن).

بین قیمت بیت کوین، بازار سهام هنگ سنگ و شاخص راسل ۲۰۰۰ ایالات متحده همبستگی زیادی وجود دارد. یکی از دلایل احتمالی این همبستگی می‌تواند سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا برای کاهش عرضه پول باشد. فدرال رزرو در این مدت با کاهش سرعت بازخرید اوراق قرضه و تهدید به افزایش نرخ بهره بانکی، باعث شده است معامله‌گران بترسند و به‌دنبال ایجاد حاشیه امنی برای خودشان باشند.

علی‌رغم اینکه نرخ بهره بانکی هم‌زمان با رسیدن تورم به ۷.۵ درصد در ماه ژانویه (تیر)، افزایش نیافته است، سرمایه‌گذاران به‌دنبال این‌اند که از دارایی‌های خود در برابر کاهش ارزش دلار و مشکلات مربوط به خزانه‌داری آمریکا محافظت کنند. شایان ذکر است وقتی احساس بی‌اعتمادی در بازار زیاد می‌شود، این مسئله کاملاً صدق می‌کند.

معامله‌گران بازار آتی بیت کوین احساساتی نزولی دارند

برای اینکه نظر معامله‌گران حرفه‌ای را درک کنیم، باید معاملات بیت کوین در بازارهای مشتقه را بررسی کنیم. پریمیوم سالانه قراردادهای آتی بیت کوین باید بین ۵ تا ۱۲ درصد باشد تا معامله‌گران حاضر شوند پول خود را برای دو تا سه ماه، یعنی تا پایان تاریخ سررسید معامله قفل کنند. پریمیوم قراردادهای آتی شاخصی است که اختلاف میان قیمت قراردادهای آتی و قیمت در بازارهای آنی را محاسبه می‌کند.

داده‌های تازه: برای مشخص‌کردن کف قیمت بیت کوین خیلی زود است
شاخص پریمیوم قراردادهای آتی سه‌ماهه بیت کوین در صرافی اف‌تی‌اکس (FTX) و اوکی‌اکس (OKX).

اگر شاخص پریمیوم سالانه کمتر از ۵ درصد باشد، یعنی معامله‌گران انتظار دارند که قیمت بیت کوین به‌شدت کاهش یابد. از طرفی، اگر شاخص پریمیوم سالانه بیشتر از ۱۲ درصد باشد، یعنی معامله‌گران انتظار دارند که قیمت بیت کوین به‌شدت افزایش یابد. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، شاخص پریمیوم قراردادهای آتی بیت کوین در ۹ فوریه (۲۰ بهمن) به زیر ۵ درصد رسید. این نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای این بازار از بابت افزایش قیمت بیت کوین مطمئن نبوده‌اند.

پریمیوم ۲.۵ درصدی فعلی، کف این شاخص از ۲۰ ژوییه ۲۰۲۱ (۲۹ تیر) محسوب می‌شود. در این تاریخ اصلاح قیمتی ۷۴ روزه بیت کوین تمام شده بود. در حقیقت، صعود ۷۱ درصدی قیمت بیت کوین از آن روز و رسیدن‌ به اوج ۶۹,۰۰۰ دلاری، این نظریه را تأیید می‌کند که شاخص پریمیوم قراردادهای آتی تنها معیاری مربوط به گذشته‌‌ است.

داده‌های تازه: برای مشخص‌کردن کف قیمت بیت کوین خیلی زود است
همبستگی ۳۰ روزه بیت کوین و شاخص راسل ۲۰۰۰ (نمودار بنفش).

در تصویر بالا می‌توانید ببینید که در ۲۰ ژوییه (۲۹ تیر) اصلاح بیت کوین همبستگی زیادی با شاخص راسل ۲۰۰۰ داشته است. با این حال، این وضعیت سریعاً برعکس شد؛ چراکه بیت کوین توانست مستقل از بازارهای سنتی روند صعودی خود را شروع کند.

فعلاً برای مشخص‌کردن کف قیمت زود است

همانند شاخص پریمیوم قراردادهای آتی، برای ارزیابی همبستگی‌ها نیز از داده‌های تاریخی استفاده می‌شود. در نتیجه، نمی‌توان با استفاده از آن پیش‌بینی کرد که آیا روند بیت کوین تغییر می‌کند یا نه. سرمایه‌گذاران و خصوصاً مدیران حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تمایل دارند در بازارهای آشفته‌ از دارایی‌های پرنوسان دوری کنند.

درک روانشناسی بازار مسئله بسیار مهمی برای دوری از نوسانات غیرمنتظره قیمت است. در نتیجه، تا زمانی که اعضای بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین به‌عنوان یک دارایی پرریسک نگاه می‌کنند، این اصلاح‌های کوتاه‌مدت باید نوعی قاعده و قانون و جزئی از روند آن در نظر گرفته شوند؛ نه یک اتفاق غیرمنتظره.

بنابراین، به‌جای اینکه پیش‌بینی کنیم بیت کوین در کف قیمتی خود قرار دارد یا نه، بهتر است منتظر نشانه‌های بیشتری باشیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *