اخبار ارزدیجیتال خبر

بازگشت بیت کوین از خط روند صعودی ۷ ساله؛ آیا اصلاح به پایان رسیده است؟

به گزارش نیوز بی‌تی‌سی، بیت کوین در حال حاضر بالای سطح ۴۰,۰۰۰ دلار قرار گرفته است و قیمت با کف ثبت‌شده در اواخر ژانویه (دی) ۲۰ درصد فاصله دارد. با وجود بازیابی قیمت‌ها، احساسات معامله‌گران و نظرات تحلیل‌گران بیشتر بیان‌گر آن است که قیمت هنوز به کف خود نرسیده است.

قیمت بیت کوین به‌تازگی پس از برخورد با یک خط روند صعودی ۷ ساله، به سمت بالا بازگشته است؛ اما آیا این اتفاق در کنار تعداد کم افرادی که معتقدند قیمت به کف خود رسیده است، می‌تواند دلیل محکمی مشخص‌شدن پایان روند نزولی بازار باشد؟

روز گذشته قیمت بیت کوین در یک چشم‌به‌هم‌زدن به بالای ۴۰,۰۰۰ دلار بازگشت؛ سطحی که همچنان بسیار پایین‌تر از ۱۰۰,۰۰۰ دلاری است که جامعه ارز دیجیتال، تحلیل‌گران، مدل‌های ریاضی و بسیاری دیگر برای اوج قیمت در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده بودند.

همان کسانی که در گذشته پیش‌بینی کرده بودند که قرار است قیمت بیت کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد، اکنون می‌گویند بازیابی اخیر قیمت‌ها چیزی جز یک «تله گاوی» نیست و همچنان ممکن است قیمت به ۳۰,۰۰۰ دلار و حتی زیر این سطح سقوط کند.

در بسیاری از مواقع، زمانی که معامله‌گران انتظار دارد قیمت در جهت مشخصی حرکت کند، بازار روند مخالف را دنبال می‌کند. معامله‌گران با این تصور که قرار است قیمت باز هم کاهش پیدا کند، بیت کوین‌های خود را می‌فروختند و به همین خاطر جهش اخیر باعث شد تا بسیاری از آنها از بازار جا بمانند. خصوصاً با در نظر گرفتن این نکته که قیمت پس از برخورد با یک خط روند صعودی ۷ ساله به سطوح بالاتر بازگشته است. گفتنی است که این خط روند دو مرتبه در جریان بازارهای نزولی گذشته، به‌عنوان کف قیمت عمل کرده است.

بازگشت بیت کوین از خط روند صعودی ۷ ساله؛ آیا اصلاح به پایان رسیده است؟
خط روند صعودی ۷ ساله در نمای ۱ هفته‌ای بازار «بیت کوین/ دلار»

این خط روند صعودی که عمر آن به نزدیکی یک دهه می‌رسد، در تصویر بالا مشخص شده است. مبدأ این خط روند کف قیمت در جریان بازار نزولی سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۵ است و یک بار هم در همان دوره موقتاً قیمت به زیر این سطح سقوط کرد. پس از نوسان قیمت در محدوده این خط برای تقریباً دو سال تمام، قیمت بیت کوین در عرض چند ماه از حدود ۲,۵۰۰ دلار به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید.

در جریان بازار نزولی سال ۲۰۱۸، قیمت همواره بالای این خط نوسان می‌کرد و یک بار هم در دسامبر همان سال (آذر ۹۷) کندل قیمت با سطح خط روند صعودی برخورد کرد که منجر به تشکیل کف قیمت این چرخه نزولی شد. درست مانند روند نزولی سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۵، کمی بعد و در جریان سقوط بزرگ بازار در اوایل سال ۲۰۲۰ که با عنوان «سه‌شنبه سیاه» از آن یاد می‌شود، حمایت این خط از دست رفت.

بازیابی حمایت این خط جرقه‌ای برای آغاز روند صعودی گسترده بیت کوین در اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ بود و از آن زمان تاکنون قیمت در محدوده مشخصی در نوسان بوده است. از سال ۲۰۲۰ تاکنون نیز بیت کوین تنها یک بار و پس از سقوط غیرمنتظره قیمت به محدوده ۳۰,۰۰۰ دلار با این سطح برخورد کرده است.

جهش قیمت آغاز شده است اما عدۀ کمی از معامله‌گران هستند که انتظار دارند این سطح کف قیمت باشد. اما چرا کسی این‌طور فکر نمی‌کند؟ بیت کوین بارها و بیشتر از هر سطح دیگری، پس از برخورد با این خط روند صعودی به کف قیمتی خود رسیده است. در دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۹۷) نیز باور بیشتر معامله‌گران بر این بود که روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد و عدۀ کمی پذیرفته بودند که قیمت به کف خود رسیده است. بعدها مشخص شد که این سطح، کف روند نزولی سال ۲۰۱۸ بوده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *