اخبار ارزدیجیتال خبر

۳ دلیل برای جهش دوباره بیت کوین به ۶۰هزار دلار

با وجود نزولی‌بودن بازار، ادامه‌دارشدن مناقشات سیاسی و روند پرنوسان اخیر بیت کوین، همچنان احتمال جهش دوباره این ارز دیجیتال به ۶۰٬۰۰۰ دلار وجود دارد. تحلیلگران ۳ دلیل برای این اتفاق ارائه کرده‌اند که تصور می‌کنند باعث خواهند شد بازار ارزهای دیجیتال دوباره صعودی شود.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین در ماه مارس (اسفند) به زیر ۳۸٬۰۰۰ دلار سقوط کرد و تمام قله‌هایی را که هفته گذشته با رسیدن به ۴۵٬۰۰۰ دلار فتح کرده بود، از دست داد.

قیمت نفت خام برنت با افزایش ۱۸ درصدی در اوایل روز گذشته تا تقریباً ۱۳۹ دلار به‌ازای هر بشکه رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ است. به نظر می‌رسد فروش عمده در بازارهای ریسکی و سقوط قیمت‌ها عمدتاً به‌دلیل افزایش قیمت نفت خام است.

با این حال، وقتی که بیت کوین نتوانست ریسک نوسانات موجود در بازار را برای دارندگان خود کم کند، برخی از سرمایه‌گذاران به کاربرد آن به‌عنوان «ابزاری برای ذخیره ارزش» شک کردند. ضمن اینکه روز دوشنبه ضریب هم‌بستگی بیت کوین با شاخص نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite)، شاخص مربوط به ۴٬۰۰۰ سهام آمریکایی و غیرآمریکایی در بورس نزدک، به ۸۷ درصد رسید.

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین/ دلار و هم‌بستگی آن با شاخص نزدک و طلا
نمودار هفتگی قیمت بیت کوین/ دلار و هم‌بستگی آن با شاخص نزدک و طلا.

در مقابل، هم‌بستگی بیت کوین با طلا، رقیب اصلی آن، به منفی ۳۸ درصد رسیده که نشان‌دهنده عملکرد کاملاً متفاوت آنها در طول آشفتگی بازار است.

از سوی دیگر، با وجود تشدید درگیری‌های بین روسیه و اوکراین و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا در ماه مارس (اسفند)، احتمال اینکه بیت کوین به روند نزولی خود ادامه دهد، زیاد است.

با این حال، برخی از شاخص‌های تکنیکال و درون‌زنجیره‌ای در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر حاکی از روند صعودی و بازگشت احتمالی قیمت به ۶۰٬۰۰۰ دلار در ماه‌های آینده هستند.

حمایت خط روند صعودی چندساله بیت کوین

اگر تاریخ تکرار شود، کاهش اخیر بیت کوین تا سطح حمایت خط روند صعودی چندساله خود، می‌تواند زمینه‌های لازم را برای بازگشت احتمالی تا مقاومت ۶۰٬۰۰۰ دلاری فراهم کند.

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین/ دلار با مشخص‌کردن زمان بازارهای نزولی
نمودار هفتگی قیمت بیت کوین با مشخص‌کردن زمان بازارهای نزولی.

باید دقت کرد که خط روند متشکل از نقاط حمایتی بیت کوین و خط روند متشکل از نقاط مقاومت افقی آن یک الگوی مثلث صعودی ایجاد کرده‌ است. این وضعیت از دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) تاکنون در جریان بوده است. کف الگو به‌عنوان منطقه انباشت و سقف آن به‌عنوان منطقه فروش برای معامله‌گران عمل کرده است.

تعداد نهنگ‌های بیت کوین در حال افزایش است

از طرفی دیگر، داده‌های درون‌زنجیره‌ای کوین متریکس (CoinMetrics) نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران ثروتمند، در حال خرید بیت کوین در همین سطوح قیمتی فعلی هستند.

به‌عنوان مثال، تعداد آدرس‌هایی که حداقل ۱,۰۰۰ واحد بیت کوین دارند (نهنگ‌ها)، بین ۲۷ تا ۲۸ فوریه (۸ تا ۹ اسفند) به‌شدت رشد کرد و از ۲٬۱۷۷ به ۲,۲۶۶ عدد رسید.

آدرس‌های بیت کوین با موجودی حداقل ۱٬۰۰۰ واحد
تعداد آدرس‌های بیت کوین با موجودی حداقل ۱٬۰۰۰ واحد.

در همان بازه زمانی، قیمت بیت کوین از حدود ۳۸٬۰۰۰ دلار به تقریباً ۴۵٬۰۰۰ دلار صعود کرد. در تاریخ ۶ مارس (۱۵ اسفند)، قیمت بیت کوین به زیر ۳۸٬۰۰۰ دلار سقوط کرد؛ اما فقط ۳ تن از این نهنگ‌ها بیت کوین خود را فروختند و از فهرست آدرس‌های با موجودی حداقل هزار واحد خارج شدند. این موضوع نشان می‌دهد افراد ثروتمند تصمیم گرفته‌اند برخلاف احساسات منفی که موقتاً در بازار وجود دارد، سرمایه خود را حفظ کنند.

جوهال مایلز (Johal Miles)، تحلیلگر و سرمایه‌گذار مستقل بازار، همچنین عنوان کرده است که وقتی قیمت در محدوده ۳۳٬۰۰۰ تا ۳۸٬۰۰۰ دلار قرار دارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین‌های بیشتری انباشت می‌کنند. در نتیجه، شکستن حمایت این محدوده برای فروشندگان دشوار خواهد بود.

روند برداشت بیت کوین از صرافی‌ها ثابت باقی مانده است

داده‌های سانتیمنت (Santiment)، سرویس تحلیل ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد که از اکتبر ۲۰۲۱ (مهر) در ۸۱ درصد از مواقع خالص جریان هفتگی ورود و خروج بیت کوین از صرافی‌ها منفی بوده است. به‌عبارت دیگر، در این مدت حجم بیت کوین‌هایی که از صرافی‌ها خارج شده‌، بیشتر از حجم بیت کوین‌هایی است که وارد آنها شده‌اند. نزدیک‌شدن قیمت بیت کوین به کف شش‌ماهه خود هم چیزی را تغییر نداده است.

سانتیمنت در توییت ۷ مارس (۱۶ اسفند) خود با استناد به نمودار جریان ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌ها (عکس زیر) نوشت:

جریان برداشت بیت کوین از صرافی‌ها در ۲۱ هفته از ۲۶ هفته گذشته، بیشتر از جریان ورود به حساب‌های موجود در صرافی‌ها بوده است.

جریان ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌های
جریان ورود و خروج بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال.

افزایش جریان خروجی بیت کوین صرافی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌دنبال هولد (نگهداری) بیت کوین برای بلندمدت هستند. برعکس، افزایش جریان ورودی بیت کوین صرافی‌ها نشان‌ می‌دهد که سرمایه‌گذاران قصد دارند بیت کوین خود را با سایر دارایی‌های دیجیتال یا ارزهای فیات مبادله کنند.

موجودی بیت کوین در صرافی‌ها
نمودار موجودی بیت کوین صرافی‌ها.

طبق گزارش‌های سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant)، موجودی صرافی‌های ارز دیجیتال همچنان در حال کاهش است. موجودی بیت کوین صرافی‌ها اکنون به کمترین میزان خود از سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۹۷)، یعنی ۲.۴ میلیون بیت کوین رسیده است.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *