مدیریت سرمایه دانشجویان

چند نکته برای پس‌انداز و مدیریت سرمایه دانشجویان

آخرین بروزرسانی:09 خرداد 1399

اگر فرزند شما یکی از میلیون‌ها دانشجوی سال اولی است که به دانشگاه می‌رود، ممکن است چند ماه اول در مخارجش دچار مشکل شود و نتواند پول خود را مدیریت و پس‌انداز کند. اکنون زمان صحبت با فرزندتان در مورد امور مالی شخصی‌اش است. به عنوان والدین، ​​شما این وظیفه را بر عهده دارید که قبل از بازدید از دانشگاه، فرزند سال اولی خود را در زمینه بودجه ریزی و راهبردهای مدیریت هزینه آماده کنید.

نکات مربوط به امور مالی شخصی دانشجویان

1. بودجه‌بندی کنید

دانش آموزان دبیرستانی با بی‌دقتی، اغلب آنچه را که در حساب بانکی خود دارند، هدر می‌دهند و به قول معروف “خرج اتینا” میکنند. پس از آنکه آن دانشجو به دانشگاه برود، مدیریت‌ سرمایه برایش بسیار مهم می شود؛ زیرا اگر روال کار مثل قبل ادامه پیدا کند، پس‌اندازی برای آینده خود نخواهد داشت!
جزئیات سرمایه خود را، از جمله پولی که تأمین می کنید، درآمدی که از طریق کارتان به‌دست می‌آورید‌ و پول حاصل از وام دانشجویی، کمک های مالی و… را مشخص کنید. سپس، به دانشجوی سال اول خود نشان دهید که چگونه می‌تواند هزینه‌های خود را اولیت‌بندی کند. باید این را هم در نظر داشته باشید که شما نمی توانید فرزند خود را مجبور کنید که پول خود را نگه دارد، باید سعی کنید که آن را قانع کنید و بعد می توانید احساس اطمینان داشته باشید که او کار درست را انجام خواهد داد.

2. از خدمات آنلاین استفاده کنید

دانشجویان به احتمال زیاد نمی توانند پای یک صفحه گسترده اکسل بشینند و چند ساعتی را به محاسبه مخارجشان بپردازند؛ به ویژه هنگامی که گزینه‌های بهتری وجود دارد. شما می‌توانید مخارج فرزند خود را با یک سرویس آنلاین یا برنامه تلفن هوشمند تنظیم کنید که مدیریت پول را آسان و راحت می‌کند. به هر حال، تلفن‌های همراه عملاً به دست آن‌ها چسبیده‌اند!
برخی از برنامه‌ها، مانند نرم‌افزار Mint، مدیریت پول را برای یک دانشجوی شاغل یا فراموش‌کار آسان می کند. این‌گونه نرم‌افزارها به کاربران امکان می دهند تا اطلاعات‌ بانکی و هزینه‌های خود را بارگذاری کنند تا با کمک نرم‌افزار آن‌ها را مدیریت کنند.

3. به حداقل رساندن بدهی دانشجو

کاری را که درست است انجام دهید. طبیعتا، دانشجویان نباید برای تأمین هزینه پیتزا در اتاق خوابگاه خود، از شخصی پول قرض بگیرند، اما وسوسه می‌شوند و این کار ر انجام می‌دهند. وقت بگذارید و فرزند خود را قانع کنید که سراغ قرض گرفتن نرود. ممکن است وام‌ها مانند یک قرض به‌نظر برسند، اما سودی که بانک بابت آن وام از شما می‌گیرد و استرسی که بابت پرداخت آن وام به جان شما می‌افتد، ارزشش را ندارد. این وظیفه شما به عنوان والدین است که بگویید چه چیزی غلط و چه چیزی درست است.

4. به دنبال تخفیف‌های دانشجویی باشید

دانشجویان باید در زمینه کشف راه‌هایی که می تواند موجب پس‌انداز آنها شود، استاد شوند. خیلی از شرکت‌های خدماتی اغلب برای دانشجویان تخفیف‌های دانشجویی ارائه می‌دهند که باعث می‌شود شما پول بیشتری را پس‌ا‌نداز‌ کنید.

5. محدودیت‌های مالی تعیین کنید

یکی از راه های کمک به فرزندتان برای کنترل هزینه‌های سال اول، پیشنهاد اعمال محدودیت های مالی برای موارد غیر ضروری است. تعیین حد هزینه لزوماً باعث نمی شود دانشجوی سال اول از خرید چیزهایی که دوست دارد بگذرد، اما این فرصت را به او می‌دهید تا ارزیابی کند که آیا آیفون جدید واقعا لازم است یا نه. او با تعیین حد هزینه، موارد غیر ضروری را حذف کرده و پول بیشتری برای خود پس‌انداز می‌کند.

6. از خرید کتاب‌های درسی بپرهیزید!

خیلی از استادان هر سال متون را تغییر داده و به‌روز می‌کنند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق سالانه از همان کتاب های درسی استفاده می کنند. این بدان معناست که دانش آموز شما لازم نیست صدها هزار تومان پول را برای خرید کتاب از کلاس بخرد.
راه‌های زیادی برای صرفه‌جویی در خرید کتاب‌های درسی آن هم با قیمت بالا است. فرزند شما می‌تواند یک کتاب دست دوم را با قیمت نصف یا حتی یک سوم کتاب نو بخرد، دانشجوی شما می‌تواند از نسخه الکترونیکی کتاب‌ها به صورت رایگان و یا قیمت بسیار پایین استفاده کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (5 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *