تفاوت سرمایه گذاری و پس انداز

آیا سرمایه گذاری با پس انداز فرق دارد؟

آخرین بروزرسانی:08 شهریور 1400

هدف اصلی پس‌انداز حفظ ارزش پول است در حالی‌که هدف اصلی سرمایه‌گذاری رشد سرمایه اولیه در یک بازه زمانی است. 

پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هر دو برای رسیدن به اهداف مالی انجام می‌شوند، اما تفاوت های مهمی با هم دارند که باید به آنها توجه کرد. حتماً اطلاع از این موضوع در آینده مالی شما تاثیرگذار است!

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری به امید اینکه در آینده قیمت آن افزایش می‌یابد و یا درآمدی را ایجاد خواهد کرد.

پس انداز چیست؟

صرف نظر از مصرف پول در زمان حال و نگه‌داشتن آن برای روز مبادا.

تفاوت سرمایه گذاری و پس انداز

  • سرمایه‌گذاری توانایی و درک درست از بازار مالی هدف است که دارای سود و زیان می‌باشد و اگر به درستی انجام شود می‌توان از آن کسب‌درآمد کرد و به سودهای خوبی دست پیدا کرد. اما پس‌انداز به عنوان پولی ذخیره شده برای اهداف و شرایط خاص (روز مبادا) که همیشه در دسترس است، می توان از آن استفاده کرد ولی نمی توان از آن کسب‌درآمد کرد.
  • درست است که ظاهراً پس‌انداز زیان ندارد و قرار نیست با ضرر و زیان از بین برود، اما با توجه به شرایط امروز جامعه و تورم موجود، صرفاً پس‌انداز کردن می تواند در بسیاری از موارد عقلانی نباشد و سرمایه ‌شما را بی‌ارزش کند. پس بهترین کار برای رسیدن به آینده مالی بهتر این است که بخشی از درآمدتان را به پس‌انداز و بخشی دیگر را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید.
  • سرمایه‌گذاری سود و زیان دارد و می‌توان درآمد کسب کرد ولی پس‌انداز همیشه قابل دسترس است و برای روز مباداست، با آن نمی‌توان کسب درآمد کرد.
  • سرمایه گذاری دارای ریسک می‌باشد ولی در پس انداز اینگونه نیست.
  • تفاوت دیگر بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، بازدهی و کسب سود است. هدف اصلی از پس‌انداز ایمن نگه داشتن پول است و کسب بازدهی از آن، از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار است. در حالی‌که سرمایه‌گذاری صرفاً با هدف افزایش سرمایه اولیه و کسب سود انجام می‌شود.
  • برخلاف سرمایه‌گذاری، قدرت نقدشوندگی پس‌انداز بالاست و در صورت نیاز به سرمایه اولیه، امکان دسترسی به آن به راحتی فراهم است.
  • پس‌انداز در حالت ایده‌آل برای اهداف کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی می‌شود. در حالی‌که ذات سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف طولانی مدت است.

سخن آخر

انتخاب بین پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری به اهداف شما بستگی دارد. همانطور که گفته شد، هدف اصلی پس‌انداز، حفظ ارزش پول است در حالی‌که هدف اصلی سرمایه‌گذاری، رشد سرمایه اولیه در یک بازه زمانی است و دارای ریسک بالایی می‌باشد. اگر شما اهل ریسک هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از طریق انتخاب گزینه سرمایه گذاری کسب درآمد کنید.

با سود پلاس همراه باشید …

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (2 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *