امنیت ارزدیجیتال

نکات امنیتی فعالیت در بازار ارزدیجیتال

آخرین بروزرسانی:29 دی 1400

با رشد و توسعه روزافزون بازار ارزهای دیجیتال و افزایش چشمگیر مخاطبان و فعالان این بازار، بازار ارزهای دیجیتال تبدیل به بازار سودآور و جذاب برای بسیاری از افراد با سطوح مالی متفاوت شده است.

در این بین با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال یک فناوری نوپا و جدید است و به دلیل وجود راه‌های مختلف کسب درآمد و سرمایه‌گذاری، توجه بسیاری از افراد سودجو را برای کلاهبرداری از تازه واردان و افراد ناآگاه به این بازار جلب کرده است. بنابراین لازم است نکاتی ساده و در عین حال مهم برای فعالیت در این حوزه همیشه مد نظر داشته باشید تا از اتفاقات ناخوشایند و از دست دادن سرمایه جلوگیری کنید. بخشی از این نکات شامل موارد زیر می‌شوند.

خرید و فروش ارزدیجیتال

یکی از موارد مهمی که در از دست دادن سرمایه اشخاص پرتکرار بوده و هست، خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرد به فرد در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام است. در بسیاری از موارد خرید و فروش در این قالب جنبه کلاهبرداری دارد، بنابراین یا به هیچ عنوان به این شکل خرید و فروش انجام ندهید، یا اگر قصد خرید و فروش با اشخاص به صورت مستقیم دارید حتما با افراد آشنا و تایید شده که از آن‌ها شناخت دارید این کار را انجام دهید.(البته به طور کلی این نوع مبادله پیشنهاد نمی‌شود)

اما راه حل: درست است هنوز ارزهای دیجیتال شکل و شمایل قانونی در ایران به خود نگرفته است و ظاهرا عموم صرافی‌های ارزدیجیتال مجوزی برای فعالیت ندارد، اما بازهم می‌توان این کار را در صرافی‌هایی که مدت‌هاست فعالیت بدون حاشیه و درستی مثل صرافی نوبیتکس و والکس، داشته‌اند انجام داد. البته با توجه به اینکه فعالیت در هر صرافی ریسک‌های مربوط به خود را دارد، پیشنهاد می‌کنیم از صرافی‌ها صرفا برای خرید و فروش استفاده کنید و ارزی در این صرافی‌ها نگهداری نکنید. بهترین کار خرید یا فروش در صرافی‌ها و نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های نرم افزاری یا سخت افزاری دیگر است.

ورود ایرانیان به صرافی های بین المللی

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم لازم است بدانید با توجه به سخت گیری ها و تحریم های بین المللی به زودی دسترسی ایرانیان داخل کشور به بسیاری از صرافی های متمرکز قطع خواهد شد، پس بهتر است از صرافی های غیر متمرکز مثل پنکیک سوآپ و یونی سوآپ استفاده کنید.
در سطح بین المللی محدودیت هایی برای فعالیت افراد در کشورهای مختلف وجود دارند و بسیاری از صرافی های متمرکز به کشورهای خاصی خدمات ارائه نمی‌دهند، مثل بایننس که به ایرانیان داخل کشور خدمات ارائه نمی‌دهد و قبلا می توانستید با استفاده از وی پی ان ثابت بدون احراز هویت در این صرافی فعالیت داشته باشید، البته با قوانین جدید بدون احراز هویت امکان فعالیت در این صرافی را نخواهید داشت. پس اگر معاملات محدودی دارید حتما از صرافی های داخل کشور خود (برای ایران صرافی هایی مثل نوبیتکس و والکس) استفاده کنید.

اما اگر قصد دارید از داخل ایران در صرافی های دیگر بین المللی مثل کوکوین، کوینکس و یا هر صرافی بین المللی دیگری فعالیت کنید حتماً از یک آیپی ثابت استفاده کنید، حتی اگر صرافی مورد نظر با ایرانیان مشکلی نداشت. دلیل این موضوع این هست که ممکن هست با گذشت زمان در شرایط مختلف، قوانین صرافی ها تغییر کند و با توجه به تحریم های بین المللی که در حال حاضر وجود دارد ممکن است این اتفاق رخ دهد.

نگهداری ارزهای دیجیتال

بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال، قرار دادن آن‌ها در کیف پول های الکترونیکی نرم افزاری و سخت افزاری است. با‌توجه به شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال و همچنین تحریم‌ها و تغییر قوانین حاکم در هر کشور بهتر هست سرمایه خود را در صرافی‌ها نگه ندارید. بهترین کار نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف‌پولتان است که هیچ کس به جز خودتان به آن دسترسی ندارد. بهترین گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال کیف‌پول‌های سخت افزاری و آفلاین است.

امنیت کیف پول‌های نرم افزاری

به هیچ عنوان، به هیچ دلیلی کدهای بازگردانی کیف پول الکترونیکی Security Key(مثل کد 12 کلمه‌ای) خود را در اختیار کسی قرار ندهید و آن را در جای امنی نگهداری کنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده کلاهبرداران برای حل مشکلات برخی تازه‌واردان بازار، درخواست ارسال کد 12 کلمه‌ای کیف پول را می‌کنند، که پس از ارسال کد به راحتی وارد کیف‌پول می‌شوند و موجودی افراد را خالی می‌کنند. پس تاکید می‌شود به هیچ عنوان کد امنیتی کیف پولتان را در اختیار کسی قرار ندهید.

شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری هایپ و …

برای سرمایه‌گذاری در وب سایت‌ها و پروژه‌هایی که در پلن‌های مختلف مبالغی را بصورت ارزدیجیتال دریافت می‌کنند و سودهای بالای روزانه و ماهانه پرداخت میکنند بسیار محتاطانه رفتار کنید. در بسیاری از سایت‌هایی که ماهیتا کلاه‌برداری هستند پلن‌هایی با پرداخت‌های نجومی ارائه داده می‌شود. اگر چشمتان را به سودهای وسوسه کننده ببندید و منطقی به پروژه‌ها نگاه کنید پرداخت سودهای روزانه 4 تا 10 درصد و ماهانه 30 تا 100 برای بسیاری از اشخاص و شرکت‌های بزرگ حرفه‌ای هم امکان‌پذیر نیست. پس با دقت بیشتری این پروژه‌ها را بررسی کنید. به طور کلی ما سرمایه‌گذاری در این موارد را توصیه نمی‌کنیم.

اکثر این پروژه‌ها اسکم هستند و در همان شروع فعالیت و یا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی سرمایه شما را به طور کامل بلوکه می‌کنند. معمولا فعالیت این سایت‌ها به این صورت هست که اگر پرداختی هم داشته باشند فقط برای روزها و ماه‌های ابتدایی و برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر است و بعد از مدتی سایت یا به حالت فعال با عدم پرداخت سود و اصل سرمایه در می‌آید و یا به طور کامل سایت و پروژه غیر فعال ‌می‌شود.

شرکت در پلتفرم‌های رایگان

سعی کنید برای شرکت‌ در ایردراپ‌ها و پلتفرم‌هایی که ارزدیجیتال رایگان ارائه می‌دهند از کیف پول اصلی خود استفاده نکنید. بهتر هست یک کیف پول مجزا برای این نوع فعالیت‌ها در نظر بگیرید و به هیچ عنوان پرداختی در این موارد نداشته باشید.

شرکت در ایردراپ‌ها

همانطور که می‌دانید ایردراپ‌ها همیشه پرداختی ندارند و سودآور نیستند؛ اما طبق تجربه شخصی و مشاهدات دوستان ما اگر پرداخت شود در برخی مواقع می‌تواند بسیار سودآور باشند. اما توجه داشته باشید ایردراپ‌ها رایگان هستند و به جز مواردی که فقط کارمزد ناچیز تراکنش شبکه (مثل شبکه بایننس اسمارت چین) پرداخت می‌شود، برای شرکت در ایردراپ‌ها نباید مبلغی را پرداخت کنید. پس حتما تاکید می‌شود در این موارد دقت به خرج دهید و هیچ پرداختی انجام ندهید.

سرمایه‌گذاری روی شت کوین ها

درصد زیادی از شت کوین های ایجاد شده بیشتر جنبه‌ی کلاهبرداری دارند یا تیم و برنامه‌ی قوی برای آینده ندارند، بنابراین به راحتی می‌تواند محلی برای سوختن سرمایه شما باشد. پس بهتر است زمانی وارد بازار شت کوین‌ها شوید که یا دانش کافی داشته باشید یا راهنمای قوی و کاربلدی درکنار خود داشته باشید.

شرکت در گروه‌‌های پامپ PUMP

گروه‌های PUMP در تلگرام وجود دارند که با جذب اعضا و سرمایه در یک ساعت مشخص و در مدت زمان کوتاهی، قیمت یک ارزدیجیتال (معمولا شت کوین) را بالا می‌برند. دقت داشته باشید 99 درصد این گروه‌ها کلاهبرداری هستند. به طور ساده صاحب این نوع گروه‌ها معمولا به 2 صورت عمل می‌کنند یا به تنظیمات ارزدیجیتال معرفی شده دسترسی دارند و همه دارایی افراد را بر‌میدارند یا قبل از معرفی ارزدیجیتال مورد نظر اقدام به خرید می‌کنند و در نقطه مورد نظر در حین خرید افراد دیگر، شروع به فروش می‌کنند و باعث کاهش قیمت و ضرر به دیگران (معمولا از دست دادن کل یا بخش زیادی از سرمایه) می‌کنند.

اعلام مقدار دارایی ارزدیجیتال

از ارائه اطلاعات مقدار موجودی کیف‌پول‌های خود به دیگران جدا خودداری کنید، آگاهی از موجودی کیف پول شما می‌تواند برای بسیاری از افراد وسوسه انگیز باشد. طبق تجربه اگر موجودی زیادی داشته باشید این کار می‌تواند خطرات جانی و مالی برای شما به همراه داشته باشد.

سخن آخر

برای انجام هر فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، حتما تحقیق، احتیاط و حفظ آرامش و عدم شتاب زدگی را سرلوحه کاری خود قرار دهید. مواردی که ذکر شد برخی از نکات امنیتی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بود که توجه و رعایت به آن‌ها می‌تواند سرمایه شما را حفظ کند و از ضرر جلوگیری کند. اگر در این مورد تجربه‌ی مفیدی دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.


امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
اگر تجربه یا اطلاعات و یا سوالی داشتید در بخش دیدگاه‌های همین پست با ما در میان بگذارید.
همراه ما باشید در سودپلاس$

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
4.6/5 - (9 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *