اخبار طلا

مکث طلا طبیعی است؟

آخرین بروزرسانی:03 شهریور 1399

طلا در معاملات روز چهارشنبه پس از آنکه ارزش این فلز ارزشمند به بالای مرز ۲ هزار دلاری بازگشته بود، مجددا با سقوط ۶۵/ ۰ درصدی به زیر این مرز روانی مهم بازگشت.به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته اخیر مهم‌ترین عامل نوسانات روزانه قیمت فلز زرد نوسانات ارزش شاخص دلار آمریکا بوده است. ارزش شاخص دلار آمریکا مجددا با تغییر مسیر در روز چهارشنبه و با افزایش ۱/ ۰ درصدی به نزدیکی مرز ۳/ ۹۲ واحدی رسید.

اما مهم‌ترین عامل کلان تاثیرگذار بر بازار سهام در روز چهارشنبه انتظار معامله‌گران برای انتشار صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو است. این صورت‌جلسه تا حد زیادی جهت‌گیری سیاست‌های فدرال رزرو در آینده میان مدت را تعیین می‌کند. عواملی همچون تصمیم بر ادامه‌دادن اقدامات انبساطی مانند ادامه خرید دارایی توسط بانک مرکزی آمریکا و تصمیم راجع به آینده نرخ بهره یکی از مهم‌ترین عواملی است که در ادامه سال جاری میلادی می‌تواند بر روند قیمت طلا تاثیرگذار باشد. به‌طور کلی انتظار می‌رود که سیاست‌های پولی این نهاد تا پایان ماه آینده یعنی سپتامبر تغییر خاصی نداشته باشد. از سوی دیگر برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که نگرانی‌هایی در بازار نسبت به افزایش سریع قیمت طلا به وجود آمده است و از این رو توقف‌های بیشتر قیمت فلز زرد در مرز ۲ هزار دلاری می‌تواند سبب شود تا معامله‌گران بیشتر به سطوح قیمتی جدید عادت کنند و در فضایی کم‌هیجان‌تر به خرید و فروش این پناهگاه امن دارایی بپردازند.

تداخل افق‌های زمانی

با اینکه قیمت طلا در روزهای اخیر تحت تاثیر عدم تداوم روند نزولی ارزش شاخص دلار توقف زیادی در حوالی مرز ۲ هزار دلاری داشته است اما تحلیل‌گران بر این باورند که انتظارات شکل‌گرفته بر بازارها مبنی بر ادامه روند کاهشی ارزش دلار می‌تواند سبب افزایش ارزش طلا و رسیدن به بالای مرز ۲ هزار دلاری و حتی زدن رکوردهای جدید قیمتی باشد. همچنین انتشار صورت جلسه‌ نشست اخیر فدرال رزرو نیز می‌تواند به‌صورت مقطعی مجددا سبب به وجود آمدن موج جدیدی از فروش در بازار طلا باشد مخصوصا اگر هیچ سیگنال واضحی از طرف مقامات این نهاد برای تحمل کردن نرخ تورم فزاینده آمریکا وجود نداشته باشد. در حقیقت سیاست‌های ضد تورمی می‌تواند مانع افزایش قیمت طلا شود که معمولا در شرایط تورمی پناهگاه امن دارایی است. با اینکه سرمایه‌گذاران در این صورت جلسه به‌دنبال سیگنال‌هایی مبنی بر ادامه اقدامات انبساطی فدرال رزرو هستند اما انتظار می‌رود به‌طور کلی سیاست‌های این نهاد تا پایان ماه آینده (سپتامبر) تغییر خاصی نداشته باشد.

با اینکه در هر دو موضوع ارزش دلار و سیاست‌های فدرال رزرو که بر قیمت طلا تاثیر زیادی دارند، در افق کوتاه مدت شاید اتفاق خوبی برای طلا وجود نداشته باشد اما تحلیل‌گران بر این باورند که روند بلند مدت ارزش طلا و سیاست‌های این نهاد به سود قیمت طلا تمام خواهد شد.

اوله هانسن تحلیل‌گر استراتژی در Saxo Bank در مورد افت‌های اخیر قیمت طلا بر این باور است که این نوسانات قیمتی به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که انتظارات خود را با سطوح قیمتی جدید وفق دهند. این تحلیل‌گر استراتژی در بانک دانمارکی در این باره اظهار کرد که موج بی‌سابقه فروش در هفته گذشته که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است به هیچ‌وجه موضوع غافلگیرکننده‌ای نیست، اما از سوی دیگر ریکاوری قیمت طلا با حرکت خود در روز سه‌شنبه زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد آغاز شده است. از نظر هانسن با اینکه دلایل زیادی از جمله افت بازدهی اوراق قرضه، تضعیف دلار آمریکا و نااطمینانی‌های ژئوپلیتیک برای افزایش قیمت طلا وجود دارد، اما مکث بیشتر قیمت طلا در حوالی مرز ۲ هزار دلاری و اصلاح قیمتی بیشتر می‌تواند در بلندمدت به سود سرمایه‌گذاران طلا تمام شود. هانسن در این مورد گفت که بزرگ‌ترین نگرانی برای بازار طلا در حقیقت این موضوع است که هیچ نگرانی برای افزایش ارزش فلز زرد وجود ندارد و به همین دلیل بهتر است قبل از شروع رالی جدید قیمت طلا، اصلاح قیمتی مناسبی رخ دهد تا سرمایه‌گذاران به سطوح قیمتی جدید عادت کنند. در حقیقت اکنون این نظر دربازار وجود دارد که تقاضای طلا بیش از حد واقعی است و نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که ۳۱درصد از مدیران صندوق‌ها بر این باورند که تقاضای طلا بیش از حد طبیعی است. از این رو مدیران صندوق‌ها درباره حرکت شتابان قیمت طلا بیش از پیش نگران شده‌اند. هانسن همچنین متذکر شد که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبهای دیگر مانند پلاتینیوم می‌تواند یکی از راه‌حل‌های وضع موجود باشد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *