اخبار طلا

عقبگرد سکه از مرز ممنوعه

دنیای‌اقتصاد نوشت : سکه در آخرین روز هفته از نزدیکی مرز ۱۳‌میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد؛ روز پنج‌شنبه فلز گرانبهای داخلی ۲۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار گرفت.

عقبگرد سکه از مرز ممنوعه/آخرین قیمت‌ها پیش از ٢٢ آذر

عقبگرد سکه از مرز ۱۳میلیونی موجب شد که برخی از معامله‌گران، از مرز ۱۳‌میلیونی به‌عنوان منطقه ممنوعه بازار یاد کنند.

افت روز پنج‌شنبه از آن جهت مهم بود که بازار سه افزایش متوالی را تجربه کرده بود و برخی معامله‌گران انتظار داشتند که خط مقاومتی ۱۳‌میلیونی هم شکسته شود. با این حال، زمانی‌که سکه خود را برای شکست این خط آماده می‌کرد، به یکباره با افزایش فروش معامله‌گران و سودگیری آنها از خریدهای قبلی مواجه شد. تحلیلگران فنی باور داشتند، با توجه به روند روز پنج‌شنبه می‌توان انتظار داشت که ورود به بازار در آستانه محدوده ۱۳ میلیون تومانی پرریسک‌تر از سوی معامله‌گران تلقی شود. البته در حالی‌که عده‌ای از تحلیلگران بر طبل کاهش قیمت‌ها می‌کوبند و اعتقاد دارند بازار به سوی شناسایی یک کف جدید در هفته‌جاری حرکت خواهد کرد، عده دیگری اعتقاد دارند، افت روز پنج‌شنبه تنها یک اصلاح قیمت بوده است و فلز گرانبهای داخلی بازهم به روند افزایشی هفته‌های اخیر خود ادامه خواهد داد. سکه دو هفته پیش بالای ۱۰درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و در هفته گذشته هم توانست بالای ۳درصد رشد قیمت را تجربه کند. برخی معامله‌گران با توجه به چنین روند افزایشی، انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها را دارند؛ با این حال، برخی معامله‌گران کاهش درصد بازدهی سکه را نشانه‌ای از این مساله می‌دانند که جهت بازار تغییر کرده و با کاهش نسبی تقاضا در مقایسه با دو هفته قبل مواجه شده است. آنها اعتقاد دارند چشم‌انداز خاص افزایشی در پیش نیست که معامله‌گران بخواهند برای مدت طولانی سکه‌های خود را نگه دارند و همین عامل موجب می‌شود که خریداران هفته‌های اخیر به مرور به صف فروشندگان اضافه شوند.

دل بستن سکه‌بازان به دلار

به‌نظر می‌رسد بخشی از افزایشی‌های بازار سکه به رشد قیمت دلار دل بسته‌اند و باور دارند، به دلیل وجود تقاضای فصلی برای ارز، اسکناس آمریکایی رو به سوی قیمت‌های بالاتر خواهد گذاشت و همین مساله منجر به رشد بیشتر قیمت سکه خواهد شد. دلار در هفته قبل ۶/ ۰ درصد رشد کرد، هر چند که روز پنج‌شنبه ۲۵۰تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در صورتی‌که دلار بتواند روز شنبه خود را بالای خط ۲۶ هزار تومانی نگه دارد، روند افزایشی در بازار ارز حفظ خواهد شد؛ با این حال به‌نظر می‌رسد برای دلار هم حرکت در منطقه ۲۶ هزار تومانی دشوار است و بازار برای اینکه از آن عبور کند نیاز به سوخت قوی تقاضا دارد. به احتمال زیاد، معامله‌گران ارزی در ابتدای هفته‌جاری به روند قیمتی درهم دقت زیادی خواهند کرد و در صورتی‌که ارز کشور همسایه بالای محدوده ۷ هزار و ۲۰۰ تومانی باقی بماند، انتظارات کاهشی در بازار داخلی تخفیف خواهد یافت. در صورتی‌که انتظارات افزایشی در بازار ارز داخلی افت کند، سکه هم با راحتی بیشتر به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت خواهد کرد. سکه در هفته گذشته به حباب بالای یک میلیون تومان رسید و طبیعی است که در صورت افت قیمت دلار، توانایی کاهش بیشتری را داشته باشد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *