اخبار دلار ارز

مجلس حذف کامل ارز ۴۲۰۰ بدون کنترل تورم را به صلاح نمی‌داند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت برای حذف ارز ترجیحی نیازی به مصوبه مجلس ندارد گفت: مجلس حذف کامل ارز ۴۲۰۰ را بدون راهکار عملی برای کنترل تورم به صلاح نمی داند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای حذف ارز ترجیحی دولت نیاز به مصوبه مجلس ندارد، تصریح کرد: بر اساس جزء 3 بند ب تبصره 1 قانون بودجه 1400 دولت می‌تواند هر زمان بخواهد نسبت به ارز ترجیحی اقدام نماید و این نیاز به مصوبه مجلس ندارد. بر خلاف آنچه در رسانه‌ها از این لایحه به حذف ارز 4200 نام برده می‌شود در حقیقت این لایحه ارز 4200 را به میزان 4.6 میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

وی افزود: دولت می‌تواند با افزایش سقف ارز ترجیحی از 8 به 12.6 میلیارد دلار همه 7 قلم کالا شامل دارو، گندم، روغن و نهاده‌های دامی را به همین شیوه فعلی ادامه دهد یا ارز 4200 را برای برخی از آنها قطع نماید.

زنگنه ادامه داد: در این لایحه دولت اجازه خواسته که بتواند 27 هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از حذف احتمالی ارز 4200 را به خانوارها یارانه نقدی اعطا کند که این نیز بر اساس ردیف شماره 71-53000 جدول شماره 9 از اختیارات دولت بوده و نهایت سقف آن ممکن است افزایش یاید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مجلس ضمن اینکه نسبت به شیوه فعلی ارز 4200 به سبب ایجاد رانت و عدم بهره مندی سفره مردم، معترض است گفت: با این‌ حال، حذف کامل ارز 4200 را برای نهاده‌های دامی در موقعیت فعلی بدون راهکارهای عملی جهت پشتیبانی از تولید و جلوگیری از آثار تورمی آن، به صلاح نمی‌داند.

وی افزود: ما جلسات متعددی با دولت در خصوص ارز 4200 داشته‌ایم اما تا کنون برنامه نهایی دولت در خصوص شیوه مدیریت ارز 4200 تا پایان سال ارائه نشده است و امیدواریم دولت آثار اقدامات خود به درستی پیش بینی و تدبیر نماید.

محسن زنگنه در پایان گفت: من معتقدم به جای حذف ارز 4200 و اعطای یارانه نقدی به مردم تا سقف 100 هزار تومان، می‌توان آن را به یارانه نقدی تبدیل و به انتهای زنجیره تولید پرداخت نمود تا بدین‌وسیله شاهد افزایش قیمت پروتئین و لبنیات در بازار مصرف نباشیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *