اخبار ارزدیجیتال خبر

وضعیت بازار: احساس بی‌اعتمادی در بازار بیت کوین روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

آن‌طور که از وضعیت بازارهای آتی بیت کوین پیداست، معامله‌گران حرفه‌ای هنگام جهش قیمت در روزهای اخیر، اعتماد چندانی به این روند صعودی نداشتند و اکنون هم این شرایط ادامه دارد. ضمن اینکه تغییر مجدد احساسات معامله‌گران از صعودی به نزولی، استقبال از آلت کوین‌های بازار را هم با کاهش مواجه کرده است.

به گزارش کوین دسک، عملکرد قیمتی روز گذشته ارزهای دیجیتال، از ارزی به ارز دیگر متفاوت بود و این در حالی است که از اواسط هفته گذشته به نظر می‌رسد فشار فروش در بازار در حال افزایش است.

سقوط روز جمعه بیت کوین پس از عبور موقتی قیمت از مقاومت ۴۴٬۰۰۰ دلاری اتفاق افتاد. هم‌زمان با کاهش قیمت بیت کوین، نیر پروتکل (NEAR Protocol) جهشی ۲۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت ویوز (WAVES) و ریپل نیز در این مدت به‌ترتیب ۱۰ و ۳ درصد کاهش یافت.

فروکش‌کردن روند روبه‌رشد چند روز اخیر ارزهای دیجیتال نشان‌دهنده بازگشت مجدد احساس بی‌اعتمادی به سرمایه‌گذاران است و تأثیر این تغییر احساسات را می‌توان به‌وضوح در سقوط ۸ درصدی بیت کوین در هفت روز گذشته مشاهده کرد. علاوه بر این، با تغییر دوباره احساسات سرمایه‌گذار از صعودی به نزولی، توجه به آلت کوین‌های بازار هم کمتر از قبل شده است.

شاخص بورسی «S&P500» روز گذشته تقریباً بدون نوسان بود و از سوی دیگر، قیمت دلار و طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت. بازدهی سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی آمریکا با سررسید ۱۰ ساله به بالاترین سطح سه سال گذشته خود در ۲.۷ درصد رسیده است. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، سرمایه‌گذاری کمتر فعالان بازار در این شکل از اوراق بهادار است. کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه دولتی آمریکا هم عمدتاً تحت‌تأثیر افزایش تورم در ماه‌های گذشته و تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره بانکی در ماه‌های آینده است.

معامله‌گران حرفه‌ای هم خوش‌بین نیستند

شرایط در بازارهای آتی (Futures) بیت کوین آرام به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد جهش ۳۰ درصدی قیمت بیت کوین از کف ۳۳٬۰۰۰ دلاری ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) کار معامله‌گران بازارهای آنی (Spot) بوده است.

نمودار زیر تعداد کل قراردادهای آتی باز بیت کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) را نشان می‌دهد که در هفت روز گذشته با کاهش مواجه شده است. منظور از قراردادهای باز، آن دسته از موقعیت‌های معاملاتی مشتقه است که هنوز تسویه نشده‌اند. گفتنی است که از این شاخص به‌عنوان ابزاری برای سنجش جریان ورود و خروج پول در بازارهای آتی استفاده می‌شود.

فعالیت در بازارهای آتی بیت کوین از زمان اوج‌گیری در نوامبر (آبان) سال گذشته رو به کاهش بوده است. اوج‌گیری این شاخص در آن دوره، پیش از کاهش ۵۰ درصدی قیمت بیت کوین اتفاق افتاده بود و سطوح فعلی نیز همچنان بالاتر از بازه‌ بین مه تا سپتامبر (اردیبهشت و شهریور) سال گذشته است که نشان می‌دهد فعالیت در ماه‌های اخیر به‌نسبت آن زمان بیشتر است.

وضعیت بازار: احساس بی‌اعتمادی در بازار بیت کوین روزبه‌روز بیشتر می‌شود
نمودار تعداد کل قراردادهای آتی باز بیت کوین در بورس کالای شیکاگو.

تحلیلگران می‌گویند میزان استفاده از اهرم‌های معاملاتی (Leverage) نیز میان معامله‌گران بازارهای آتی بیت کوین کاهش یافته است و همین موضوع نشان می‌دهد که جهش چند روز پیش قیمت از نظر سرمایه‌گذاران چندان مطمئن نبود است.

شاخص «بازده سالانه نرخ پایه با مبنای ۳ ماهه» که اختلاف بین قیمت بیت کوین در بازارهای آتی با بازارهای آنی را اندازه‌گیری می‌کند،‌ در طول ۱۴ روز گذشته، در صرافی‌های مطرح ارز دیجیتال رو به کاهش بوده است. این موضوع نشانه‌ای دیگر برای بی‌‌اعتمادی معامله‌گران به آینده قیمتی بیت کوین است.

وضعیت بازار: احساس بی‌اعتمادی در بازار بیت کوین روزبه‌روز بیشتر می‌شود
نمودار بازده سالانه نرخ پایه با مبنای ۳ ماهه.
اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *