اخبار ارزدیجیتال خبر

سقوط تاریخی بیت کوین به زیر ۳۰هزار دلار؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

قیمت بیت کوین بامداد امروز پس از تقریباً ۳۰۰ روز به زیر ۳۰٬۰۰۰ دلار سقوط کرد؛ اما دلایل اصلی این ریزش تاریخی در بازار ارزهای دیجیتال چیست و کارشناسان در این شرایط چه آینده‌ای را برای قیمت‌ها تصور می‌کنند؟

به گزارش کوین دسک،‌ با گذشت چند روز از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش سریع‌تر نرخ بهره بانکی و بیشترشدن ترس سرمایه‌گذاران بازارهای مالی از شکل‌گیری رکود اقتصادی، بازار ارزهای دیجیتال و سهام هر دو با سقوط‌هایی کم‌سابقه مواجه شدند و قیمت بیت کوین پس از ۲۹۰ روز به زیر ۳۰٬۰۰۰ دلار سقوط کرد.

کف ۲۹٬۷۰۰ دلاری بیت کوین که در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسیده است، پایین‌ترین قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ و ۱۰ ماه گذشته محسوب می‌شود. بیت کوین آخرین بار در ۲۰ ژوییه ۲۰۲۱ (۲۹ تیر ۱۴۰۰) قیمتی زیر ۳۰٬۰۰۰ دلار را تجربه کرده بود؛ زمانی که پس از سقوط تا سطح ۲۹٬۳۰۰ دلار، یک اصلاح صعودی جدید را آغاز کرد.

سقوط تاریخی بیت کوین به زیر ۳۰هزار دلار؛ کارشناسان چه می‌گویند؟
نمودار قیمت بیت کوین؛ نمای ۱ روزه بازار بیت کوین/ دلار.

کارشناسان چه می‌گویند؟

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر بازارهای مالی در مؤسسه معاملاتی اواندا (Oanda)، می‌گوید:

سقوط اخیر ارزهای دیجیتال کاملاً تحت‌تأثیر افزایش فشار فروش در بازار سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است و ارتباط فاندامنتال چندانی با فضای ارزهای دیجیتال ندارد. شتاب نزولی کنونی می‌تواند بیت کوین را تا ۲۸٬۵۰۰ دلار پایین بکشد و ممکن است پس از رسیدن به این سطح برخی از خریداران بلندمدت وارد صحنه شوند. عوامل فاندامنتال مثبت و بلندمدت مربوط به بیت کوین همچنان به قوت خود باقی هستند، اما بازگشت به سطح رکورد قبلی قیمت (۶۹٬۰۰۰ دلار) زمان زیادی خواهد برد. پس از پایان حمام خون در وال استریت (بازار سهام آمریکا) بیت کوین می‌تواند یک دوره تثبیت تازه را آغاز کند. در حال حاضر اما، بسیاری از تحلیلگران با ترس از سقوط قیمت‌ها (Panic-Selling) در حال فروش دارایی‌های خود هستند.

استیون مک‌کلارگ (Steven McClurg)، مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری مؤسسه والکری (Valkyrie) و یکی از بنیان‌گذاران این شرکت، گفته است:

اگر بانک مرکزی آمریکا تا ماه‌های ژوئن و ژوییه (خرداد و تیر) به افزایش نرخ بهره بانکی ادامه دهد، احتمالاً بازار در طول تابستان نزولی خواهد بود. از آنجایی که انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا را در نوامبر (آبان) سال جاری در پیش داریم، انتظار دارم که بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه سپتامبر (شهریور) خود تصمیم به توقف افزایش نرخ بهره بانکی یا حتی کاهش آن بگیرد. این اتفاق می‌تواند [در پایان تابستان] جرقه‌ای در بازار ایجاد کند و باعث بازگشت دوباره قیمت‌ها شود.

جِف دورمن (Jeff Dorman)، مدیر بخش سرمایه‌گذاری مؤسسه آرکا (Arca) که در زمینه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فعال است، می‌گوید:

این سقوط به این خاطر اتفاق افتاده است که عقب‌نشینی خریداران و خودداری آنها از ورود به بازار، دیگر به اوج خود رسیده است و باید دید چه چیزی آنها را دوباره به بازار باز می‌گرداند؛ البته اگر چیزی باشد که بتواند آنها را به بازگشت ترغیب کند.

بانک مرکزی آمریکا این ماه تصمیم گرفت که نرخ بهره بانکی را ۰.۵ درصد افزایش دهد و احتمالاً در نشست ماه آینده در ژوئن (خرداد) هم همین کار را تکرار خواهد کرد.

همان طور که می‌دانید، سقوط این روزهای بیت کوین تنها بخشی از ریزش گسترده بازارهای مالی سراسر جهان است. هر سه شاخص کلیدی بازار سهام با سقوط مواجه شده‌اند. شاخص بورسی «S&P500» که یکی از آنهاست، با سقوطی ۳.۲ درصدی روی سطح ۳٬۹۹۱ قرار گرفته است. شاخص‌های سهامی نزدک (Nasdaq) و میانگین صنعتی داو جونز هم به ترتیب با ۴.۵ و ۲ درصد سقوط در سطح ۱۱٬۶۲۳ و ۳۲٬۲۴۵ قرار گرفته‌اند.

در جریان این سقوط کم‌سابقه، هم‌بستگی بین قیمت بیت کوین و شاخص بورسی نزدک هم به اوج تاریخی خود در ۸۰ درصد رسیده است که هماهنگی زیاد ارزهای دیجیتال و بازار سهام را نشان می‌دهد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *