اخبار ارزدیجیتال خبر

رمزارزها و NFTها با توجه به آینده دیجیتالی ترکیه، مقررات را رعایت می کنند.

با وجود قوانین و مقررات نامشخص یا حتی فقدان قوانین و مالیات بر ارزهای دیجیتال، ترکیه به طور فزاینده ای از دارایی های دیجیتال در میان تورم بالا استفاده می کند.

رمزارزها و NFTها با توجه به آینده دیجیتالی ترکیه، مقررات را رعایت می کنند

سلوا اوزلی، وکیل مالیاتی بین‌المللی و CPA، در ستون ماهانه خود Expert Take، تقاطع بین فناوری‌های نوظهور و پایداری را پوشش می‌دهد و آخرین پیشرفت‌ها را در مورد مالیات‌ها، مقررات AML/CFT و مسائل حقوقی مؤثر بر کریپتو و بلاک چین ارائه می‌کند.

ترکیه – مهد تمدن – با وجود اقتصاد پر تورم خود، بی سر و صدا در حال دیجیتالی شدن است و نوسانات لیر ممکن است با قیمت بیت کوین ( BTC ) و اتر ( ETH ) مرتبط باشد. در طول سه ماهه چهارم سال 2021، نرخ مبادله TRY/USD از 9 به 18.5 لیر در هر دلار در شش هفته منتهی به اواسط دسامبر سقوط کرد و سپس به 10 لیر تقویت شد و سپس به 13.87 لیر در زمان کاهش یافت. نوشتن، ارز را تبدیل به یک دارایی بسیار نوسان می کند.

نوسانات لیر ناشی از کاهش مخالف نرخ بهره توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بحبوحه تورم بالا و بر خلاف توصیه بانک‌های مرکزی است. تورم بالا باعث کاهش ارزش پول نقد می شود و سرمایه گذاران – از جمله سرمایه گذاران حرفه ای و نهادی بزرگ در کنار مدیران ارشد صندوق های تامینی مانند جورج سوروس – را به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال سوق می دهد. با افزایش تورم بالای 20 درصد، ایرهان قهرمان، سردبیر اخبار کوین تلگراف، به من گفت که در سال 2021:

استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ترکیه یازده برابر شده است.

به طور غیر منتظره ای، بازار ارزهای دیجیتال در اولین هفته معاملاتی سال 2022 سقوط کرد و در نتیجه، بیت کوین و اتر – که به ترتیب 100٪ و 300٪ در سال 2021 افزایش یافتند – وارد بازار نزولی شدند. علت سقوط این هواپیما ترکیبی از سه رویداد بود.

اولین رویداد، انتشار صورتجلسه نشست دسامبر فدرال رزرو ایالات متحده بود. آنها اشاره کردند که بانک مرکزی ایالات متحده محرک های دوران همه گیری خود را کاهش خواهد داد و زودتر از حد انتظار شروع به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. این خبر باعث فروش در بازارهای سهام جهانی شد که به بازارهای ارزهای دیجیتال سرایت کرد و قیمت بیت کوین در نهایت بیش از 40 درصد از بالاترین رکورد خود در نوامبر 2021 سقوط کرد. به طور مشابه، اتر پس از انتشار این خبر بیش از 13 درصد کاهش یافت. تا 3300 دلار

رویداد دوم، شورش‌های ضد دولتی در قزاقستان ، دومین مرکز بزرگ استخراج بیت‌کوین در جهان بود که منجر به برکناری دولت این کشور و بسته شدن خدمات اینترنتی شد و تخمین زده می‌شود که 13 درصد از عملیات استخراج بیت‌کوین در جهان آفلاین باقی بماند.

سومین رویداد، گسترش سریع نوع Omicron کووید-19 در سراسر جهان بود که با مریض گذاشتن میلیون‌ها سیستم مراقبت‌های بهداشتی که قبلاً تحت تلفات انباشته هر موج قبلی خم شده بودند، در توسعه اجتماعی و اقتصادی بلندمدت ویرانی ایجاد کرد. اوگور شاهین، بنیانگذار آلمانی-ترکیه سازنده واکسن کووید-19 BioNTech، با تقویت این ایده که مردم نباید دائماً در ترس از ویروس زندگی کنند، تأکید کرد که علیرغم اینکه ویروس اینجاست تا چند سال دیگر بماند، انواع COVID-19 در حال کنترل شدن هستند و BioNTech چشم خود را به گونه های جدید و گونه های جدید نگاه می کند.

با این وجود، سقوط غیرمنتظره بازار برای تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران ترکیه به ارزهای رمزپایه در برابر تضعیف لیر و تورم دو رقمی کافی نبود .

اولین ارزهای دیجیتال امن و سازگار با محیط زیست

در حالی که ساتوشی ناکاموتو با طراحی اولین ارز دیجیتال شناخته می شود، اما در واقع این امین گون سیرر آمریکایی ترک تبار – مدیر عامل آزمایشگاه آوا، استاد دانشگاه کرنل و مدیر مشترک ابتکار ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند – بود که اولین ارز دیجیتال را در سال 2003 طراحی کرد. شش سال قبل از راه اندازی بیت کوین. به نام “کارما”، بر اساس یک پروتکل اثبات کار بود.

از سال 2019، سیرر بر روی ساخت Avalanche متمرکز شده است، یک بلاک چین دوستدار محیط زیست که از مکانیزم اجماع جدید برای توان عملیاتی بالا استفاده می کند. همانطور که سیرر به من توضیح داد: “Avalanche یک بلاک چین با کارایی بالا و سازگار با محیط زیست است که به جای سخت افزار گران قیمت و انرژی بر، ریاضیات و علوم سخت را مقیاس می کند. در هسته خود، نوآوری اجماع Avalanche میزان ارتباط مورد نیاز بین گره‌های اعتبارسنجی را کاهش می‌دهد، که همچنین سخت‌افزار و قدرت مورد نیاز برای تامین امنیت میلیاردها دلار ارزش در شبکه را کاهش می‌دهد. با برداشتن یک قدم جلوتر، Avalanche یک پروتکل “سکوت” است، به این معنی که اگر فعالیت شبکه کند شود، گره ها به طور دائم انرژی را همانطور که تقریباً در هر پلتفرم دیگری می بینیم مصرف نمی کنند. گره ها به سادگی منتظر خواهند ماند تا تراکنش دیگری را برای پخش بشنوند و به سرعت به سمت تصمیم بعدی حرکت کنند. او اضافه کرد:

پایداری برای توانایی صنعت بلاک چین برای پیشی گرفتن از زیرساخت‌های سنتی و همچنین اخلاق اصلی کل این اکوسیستم استفاده از نوآوری برای بهبود زندگی مردم بسیار مهم است.

سیرر ادامه داد: «بسیاری از اینرسی که فعالان اقلیم با آن مواجه شده اند از سوی مقامات فعلی است که قدرت بسیار زیادی دارند. تمرکززدایی از قدرت آنها و قرار دادن کنترل اقتصادی بیشتر در دست افراد به جای نهادها، گامی باورنکردنی به جلو است. حرکت به سوی پذیرش انبوه خدمات غیرمتمرکز همچنان به سرعت در حال افزایش است و کاربران همچنین شاهد این هستند که عملکرد بالا و سازگاری با محیط زیست پلت فرم بلاک چین دشمن نیستند. در واقع، آنها همراهان ضروری برای رسیدن به فرزندخواندگی انبوه هستند که هم توسط مردم و هم از سوی کره زمین به درستی انجام می شود.

Sierra Nevada Corporation (SNC)، یک شرکت امنیت سایبری و هوافضا که توسط زوج ترک-آمریکایی Eren و Fatih Ozmen تأسیس شده است، با Ultra همکاری کرد تا زیرساخت رمزنگاری دستگاه‌های قدیمی Key Loader AN/PYQ-10 SNC را برای محافظت در برابر نصب سایبری مدرن‌سازی کند. و تهدیدات جنگ الکترونیک و حفاظت، ذخیره و توزیع اطلاعات حساس. SNC سرمایه گذاری مشترک با Aselsan و Havelsan دارد که شرکت های دفاعی، نرم افزاری و الکترونیکی دولتی هستند که بخشی از “پلتفرم همکاری دیجیتال لیره ترکیه” هستند.

رئیس جمهور اردوغان گفته است که هدف اصلی ترکیه تولید تمامی تجهیزات مورد استفاده در سیستم های هوافضا و فناوری پیشرفته از جمله سیستم های دفاع سایبری است.

ارز دیجیتال بانک مرکزی

بر اساس گزارش شورای آتلانتیک، 87 کشور – از جمله ترکیه – در حال بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند.

به عنوان بخشی از پروژه تحقیق و توسعه لیر دیجیتال ترکیه بانک مرکزی، بانک مرکزی جمهوری ترکیه پلتفرم همکاری لیره دیجیتال ترکیه را با همکاری نزدیک با Aselsan، Havelsan و Tübitak Bilgem ایجاد کرد. این پروژه در حال تحقیق در مورد مزایای بالقوه معرفی لیر دیجیتال برای تکمیل زیرساخت های پرداخت موجود در کشور است. انتظار می رود نتایج مرحله اول این تحقیق پس از اتمام آزمایشات در سال 2022 اعلام شود.

قهرمان کوین تلگراف ترکیه برای من توضیح داد که «صنعت بانکداری دیجیتال یا «فین تک» ترکیه از نظر پذیرش و فناوری‌های مورد استفاده، فرسنگ‌ها جلوتر از بسیاری از مناطق در سراسر جهان است. بانک های محلی خدمات دیجیتال بی شماری را به مشتریان خود ارائه می دهند. طبق تحقیقات پرداخت PwC در سال 2020، پرداخت‌های بدون نقد در حال حاضر بیش از 50 درصد کل تراکنش‌ها است. او اضافه کرد:

بنابراین، در حالی که مزایای آشکاری برای دولت و موسسات مالی ترکیه در صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی وجود دارد، من مزیت قابل توجهی برای شهروندان نمی بینم.

توکن های غیر قابل تعویض

«توهمات ماشینی: رویاهای مرجانی»، اثری از رفیک آنادول – هنرمند رسانه‌های جدید ترکیه‌ای-آمریکایی برنده جوایز – در طول سال 2021 آرت بازل میامی ، صحبت‌هایی در سراسر شهر بود .

آنادول اولین هنرمندی است که از هوش مصنوعی در یک اثر هنری همهجانبه عمومی استفاده می‌کند و با تیم‌هایی در مایکروسافت، گوگل، انویدیا، اینتل، آی‌بی‌ام، پاناسونیک، آزمایشگاه پیشرانه جت سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده، زیمنس، اپسون، موسسه ماساچوست همکاری می‌کند. فناوری، هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا-لس آنجلس، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو. او از جدیدترین علوم، تحقیقات و فناوری‌های پیشرفته در مجموعه کار خود استفاده می‌کند که شامل الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مبتنی بر داده است که محیط‌های انتزاعی و رویایی را ایجاد می‌کند.

قهرمان برای من توضیح داد که «پلتفرم‌های متعددی وجود دارد که هنرمندان ترک به طور فعال از آنها برای ایجاد و فروش NFT خود استفاده می‌کنند. اولین مورد OpenSea است – احتمالاً محبوب ترین بازار NFT در سطح جهان است. هنرمندان ترک مانند Refik Anadol، Cem Yılmaz و دیگران قبلاً NFT های خود را بر روی پلتفرم مبتنی بر اتریوم ساخته و فروخته اند. با این حال، هزینه های بالای گاز شبکه اتریوم (ضرب در نرخ ارز در ترکیه) مانعی برای بسیاری از هنرمندان کمتر شناخته شده و جوامع آنها ایجاد می کند. همراه با محبوبیت Avalanche در ترکیه، من می بینم که چندین هنرمند NFT های خود را در پلتفرم های مبتنی بر بهمن سازگار با محیط زیست منتشر می کنند، سپس مجموعه های خود را در Kalao می فروشند. اما صادقانه بگوییم، اکثر کاربران ترکیه ای از برنامه های جهانی مانند Binance، Huobi و غیره نیز استفاده می کنند. BtcTurk و Paribu دو وزنه برتر اکوسیستم NFT محلی هستند.

گالری Avenue 10 که توسط لوک ناوارو تأسیس شد و شعبه‌هایی در پاریس و بانکوک دارد، آثار هنری فیزیکی را دیجیتالی می‌کند تا NFT‌های سطح بالایی را که در OpenSea مبتنی بر اتریوم فروخته می‌شوند، ارائه دهد. ناوارو، یک هنرمند ترک‌تبار آمریکایی، از من دعوت کرد تا از مجموعه نقاشی‌های رنگ روغن خود «هنر در زمان کرونا» NFT بسازم، که از جمله شامل پرتره‌ای از اردال آریکان – مخترع اولین طرح کدگذاری کانال در جهان است. (کدهای قطبی) برای فناوری 5G.

مقررات ارزهای دیجیتال

همانطور که قهرمان برای من توضیح داد:

“در حال حاضر هیچ تنظیم کننده مشخصی وجود ندارد که بر همه تحولات مربوط به رمزارز در ترکیه حاکم باشد. رئیس جمهور اردوغان گفت قانون مربوط به دارایی های رمزنگاری برای مجلس (TBMM) آماده است، اما هنوز تاریخ قطعی وجود ندارد.

وی افزود: «در اسناد دولتی منتشر شده از ارزهای دیجیتال به عنوان «دارایی های رمزنگاری شده» یاد می شود. نهادهای مختلفی که روی جنبه‌های مختلف دارایی‌های کریپتو کار می‌کنند عبارتند از: هیئت بررسی جرایم مالی (MASAK) به طور فعال بر ارائه‌دهندگان خدمات کریپتو (صرافی‌های رمزنگاری) در مورد AML و مسائل مربوط به انطباق نظارت دارد. بانک مرکزی در حال تنظیم جنبه پرداخت دارایی های رمزنگاری شده است. در آوریل 2021، استفاده از دارایی های رمزنگاری شده را به عنوان روش پرداخت ممنوع کرد. هیئت بازار سرمایه (SPK) بازار کریپتو، از جمله ICOها و عرضه های توکن را به صورت موردی اداره می کند.

در بهار 2021، دو صرافی ارزهای دیجیتال ترکیه به نام Thodex و به دنبال آن Vebitcoin تعطیل شدند و هزاران سرمایه گذار قربانی یک کلاهبرداری 2 میلیارد دلاری شدند.

در تاریخ 1 مه 2021، اردوغان یک حکم ریاست جمهوری که صادر اضافه مبادلات cryptocurrency به به یک لیست از نهادهایی که باید تحت مبارزه با پولشویی و مقررات مقابله با تامین مالی تروریستی به کار گیرند. در همان ماه، MASAK راهنمای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های کریپتو را منتشر کرد که هدف آن جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم از طریق تراکنش‌های دارایی‌های کریپتو از طریق الزام صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای: 1) شناسایی مشتریان؛ 2) گزارش معاملات مشکوک. 3) ارائه اطلاعات و اسناد؛ 4) اطلاعات را به طور مداوم ارائه دهید. و 5) اسناد را حفظ کنید. MASAK همچنین تحقیقات خود را در مورد عملیات مربوط به ارزهای دیجیتال در ترکیه افزایش داد.

تاکنون، MASAK نقص‌هایی در کنترل‌های مبارزه با پولشویی BN Teknoloji، شعبه ترکیه بایننس – صرافی پیشرو ارزهای دیجیتال در جهان – پیدا کرده و آن را به پرداخت جریمه 8 میلیون لیر (تقریباً 750000 دلار در زمان اعلام) محکوم کرده است. .

به طور جداگانه، خبرگزاری Ihlas ترکیه گزارش داد که پلیس ترکیه به طور همزمان در 11 مکان حمله کرد و 40 مظنون از 44 مظنونی را که از ارز مجازی توییچ بیت برای پولشویی حدود 10 میلیون دلار استفاده می کردند ، دستگیر کرد .

مالیات بر ارزهای رمزنگاری شده

شهروندان ترکیه به طور فزاینده ای از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. با این وجود، در حال حاضر هیچ مقرراتی در مورد مالیات بر ارزهای دیجیتال یا تراکنش های NFT وجود ندارد. Eren Can Ersoy و Ezgi Kartın از قانون و مشاوره کیلینچ توضیح دادند که اگر ارزهای دیجیتال به عنوان “اوراق بهادار” یا “کالا” مشخص شوند، رفتار مالیاتی به شرح زیر است:

اوراق بهادار: برای اینکه ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار واجد شرایط شوند، مانند عرضه اولیه سکه، باید به عنوان «دارایی مالی» در نظر گرفته شوند. در این صورت، عواید حاصل از خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده و کمیسیون‌های کسب شده توسط صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ که بیش از ۱۹۰۰۰ لیر است، عموما مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود، اما مشمول مالیات بر ارزش افزوده (VAT) نمی‌شوند.

کالاها: اگر ارزهای رمزنگاری شده به عنوان کالاهایی مانند بیت کوین در نظر گرفته شوند و مالیات دهندگان در تجارت یا تجارت شرکت نداشته باشند، هر گونه سود برای سال 2021 بیش از 43000 لیر به طور کلی مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. اگر مالیات دهنده در تجارت یا تجارت مشغول باشد، سود تجاری خواهد بود و ارزهای دیجیتال مشمول مالیات بر درآمد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *