لایت کوین چیست؟

معرفی لایت کوین (LiteCoin)

آخرین بروزرسانی:25 خرداد 1401

لایت کوین (LiteCoin) چیست؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که امکان پرداخت های نسبتا فوری و کم هزینه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.
لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد.
همانند بیت کوین، امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار (استخراج) تضمین شده است. تراکنش های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین هستند.

معرفی ارز لایت کوین

تفاوت‌های لایت کوین با بیت کوین

لایت کوین سه تفاوت اصلی با بیت کوین دارد که به ترتیب به «سرعت»، «تعداد سکه‌ها» و «ظرفیت بازار» مربوط می‌شود.

سرعت در لایت‌کوین

لایت کوین بر اساس همان کدهای متن باز که بیت کوین بر اساس آنها طراحی شده عمل می‌کند. با این وجود تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد. لایت کوین به وسیله چارلی لی (Charlie Lee) ایجاد شد. در آن زمان فرض بر این بود که اگر بیت کوین را طلا بدانیم، لایت کوین حکم نقره را خواهد داشت. اصلی‌ترین تفاوت میان این دو ارز دیجیتال به سرعت انجام تراکنش‌ها در آنها مربوط می‌شود.
سرعت ایجاد بلوک‌های در لایت کوین چهار برابر سریع‌تر از لایت کوین است و در واقع، این رمزاز سریع‌تر می‌تواند درستی تراکنش صورت گرفته را تایید کند. همچنین در یک بازه زمانی ثابت، حجم تراکنش‌های تایید شده در لایت‌کوین چهار برابر بیشتر از بیت کوین است.

تعداد سکه‌های لایت کوین

یکی از دلایل ارزش بالای ارزهای رمزپایه در بازار این است که تعدادشان با محدودیت روبروست. تعداد نهایی بیت کوین های قابل استخراج و نیز لایت‌کوین های قابل استخراج مشخص است و پس از استخراج همه آنها، دیگر نمی‌توان مقدار بیشتری سکه تولید کرد.
اما دومین تفاوت میان بیت کوین و لایت کوین به همین مقدار سکه‌های قابل استخراج مربوط می‌شود. این سقف در بیت کوین ۲۱ میلیون و در لایت‌کوین ۴ برابر آن یعنی ۸۴ میلیون است.

ظرفیت بازار لایت کوین

بیت کوین بیشترین حجم بازار را در دست دارد. در میان سایر ارزهای دیجیتال نیز لایت‌کوین رتبه ششم را (در زمان نگارش این مطلب) از نظر حجم بازار به خود اختصاص داده است. این جایگاه بر اساس قیمت و نیز تعداد سکه‌های در گردش هر ارز به دست می‌آید.

معرفی ارز لایت کوین

کیف پول های دسکتاپ لایت کوین

۱- هسته اصلی لایت کوین

این نرم افزار دستکتاپی، کیف پول اصلی لایت کوین است. این کیف پول غیرمتمرکز بوده و کلیدهای خصوصی فقط روی کامپیوتری که نرم افزار نصب باشد، قابل دسترسی است. به دلیل فول نود بودن در اولین نصب، نیاز به یک همگام سازی با بلاک چین وجود دارد. این کار می تواند تا چند ساعت طول بکشد.

نکات مهم:
همیشه پس از نصب، با یک عبارت از کیف پول خود محافظت کنید. از یادداشت این عبارت در یک مکان امن مطمئن شوید.

همیشه از فایل wallet.dat کیف پول خودتان در فضاهای مختلف بک آپ داشته باشید. سعی کنید این کار را با هر بار تراکنش انجام دهید. با استفاده از منوی File / Backup می توانید از کیف پول خود پشتیبان بگیرید.

۲- کیف پول Electrum LTC

الکتروم یکی دیگر از کیف پول های معتبر دسکتاپ است. برخلاف هسته اصلی لایت کوین، در این کیف پول نیاز به همگام سازی برای فول نود شدن نیست. امنیت کلیدهای امنیتی در مقابل افراد شخص ثالث تضمین شده است. این نرم افزار قابل نصب بر روی سه سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس است.

کیف پول های موبایل لایت کوین

۱- کیف پول‌ اندروید لایت کوین

این کیف پول موبایلی، توسط سایت رسمی لایت کوین تایید شده و ارسال و دریافت لایت کوین در آن به سادگی ارسال یک ایمیل است. شما می‌توانید این کیف پول را در تمام گوشی های اندرویدی نصب و استفاده کنید.

نکات مهم:
این کیف پول هیچ پشتوانه ی وب ندارد و مستقیم بر روی گوشی های هوشمند نصب می‌شود. از این رو سعی کنید در هر بار تراکنش از کیف پول پشتیبانی بگیرید تا در صورت مفقودی یا خرابی موبایل، بتوانید مبالغ خود را بازیابی کنید.

۲- کیف پول IOS لایت کوین

کیف پول موبایل LoafWallet که توسط تیم توسعه دهنده breadwallet بیت کوین توسعه یافته است، به عنوان یکی از کیف پول های تایید شده در سایت رسمی لایت کوین معرفی شده است.

نکات مهم:
این کیف پول هیچ پشتوانه ی وب ندارد و مستقیم بر روی گوشی های هوشمند نصب می‌شود. از این رو سعی کنید در هر بار تراکنش از کیف پول پشتیبانی بگیرید تا در صورت مفقودی یا خرابی موبایل، بتوانید مبالغ خود را بازیابی کنید.

کیف پول های تحت وب لایت کوین

کیف پول تحت وب LiteVault

به گفته وب سایت رسمی لایت کوین، LiteVault کیف پول تحت وب امنی است که با استفاده از مرورگرهای وب فعالیت می‌کند. این سایت به شما این امکان را می‌دهد که در همه جا و فقط با استفاده از یک مرورگر وب به کیف پول لایت کوین خود دسترسی داشته باشید. به منظور حفظ امنیت شما این سایت نمی‌تواند هیچ‌گونه دسترسی به ارزهای شما داشته باشد. کیف پول شما در سرورهای این سایت به صورت رمزنگاری شده ذخیره شده اند.

نکات مهم:
به صورت مرتب از کیف پول بک آپ بگیرید. همیشه اطلاعات مهم حساب خود مانند کلیدهای خصوصی را در مکان هایی امن و حتی الامکان به صورت چاپ شده و یا ذخیره شده در یک درایو usb داشته باشید. هیچ وقت اطلاعات کیف پول خود را در کامپیوترتان ذخیره نکنید.

معرفی ارز دیجیتال لایت کوین

کیف پول‌های کاغذی لایت کوین

کیف پول ساز LiteAddress

طبق گفته سایت رسمی لایت کوین، LiteAddress یک نرم افزار متن باز جاوا اسکریپ برای ساخت کیف پول های نوع زیر است :

  • کیف پول کاغذی
  • کیف پول ذهنی
  • کیف پول Vanity

وب سایت رسمی لایت کوین این اطمینان را به شما می‌دهد که این نرم افزار هیچ دسترسی به کیف پول های ساخته شده ندارد. در صورت عدم اطمینان می‌توانید صفحه html را ذخیره کنید و به صورت آفلاین اقدام به ایجاد کیف پول کاغذی کنید.

توجه:
اگر قصد ایجاد کیف پول ذهنی دارید، به منظور حفظ امنیت از عبارت عبور بسیار بلند استفاده کنید. هیچ‌گاه کلمات ساده یا شماره تلفن خود را برای عبارت عبور استفاده نکنید. پیشنهاد ما کلمه عبوری با حداقل ۳۰ کارکتر است.

کیف پول های سخت افزاری لایت کوین

کیف پول‌های سخت افزاری به دلیل امنیت بالایی که دارند را می‌توان بهترین گزینه برای ذخیره ارزهای دیجیتال دانست.

۱- کیف پول سخت افزاری لجر نانو (Ledger Nano S)

این کیف پول حدود ۲۷ ارز اصلی به علاوه تمام توکن های مبتنی بر اتریوم را پشتبیانی می‌کند. لایت کوین هم تحت ارزهای پشتیبانی شده لجر نانو قرار دارد.

۲- کیف پول سخت افزاری تریزور (Trezor)

این کیف پول سخت افزاری هم از ۱۵ ارز دیجیتال از جمله لایت کوین پشتیبانی می‌کند.

چگونه لایت کوین بخریم؟

خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار
تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به litecoin
خرید مستقیم لایت کوین با ریال از طریق سایت های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد. برای خرید مستقیم litecoin با دلار می‌توانید از سایت های Coinbase، Kraken و Bitstamp اقدام کنید.

خرید لایت کوین با ریال یا دلار

۱- خرید لایت کوین با ریال

خرید مستقیم لایت کوین با ریال از طریق سایت های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد. اکثر سایت های داخلی در حال حاضر فقط بیت کوین یا در برخی موارد اتریوم می‌فروشند. فقط تعداد کمی از سایت های ایرانی لایت کوین را به سبد فروششان اضافه کرده اند که اکثر اوقات هم موجودی این سایت ها صفر است. شما می‌توانید در این سایت ها در صورت وجود توجه داشته باشید که حتما از اعتبار یک سایت یا فرد برای خرید ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل فرمایید.

۲- خرید لایت کوین با دلار

خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار یک روش متداول در سراسر جهان است اما نه برای کاربران ایرانی. برای خرید ارزهای دیجیتال با دلار نیاز به حساب های بین المللی مانند مستر یا ویزا کارت است. به دلیل تحریم های موجود، برای افراد ساکن ایران، خرید مستقیم با دلار نیاز به واسطه های زیادی دارد که در نهایت باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به علاوه مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت های معتبر خارجی هم وجود دارد.
برای خرید مستقیم لایت کوین با دلار می‌توانید از سایت های Coinbase، Kraken و Bitstamp اقدام کنید.

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به لایت کوین

متداول ترین روش خرید لایت کوین و یا سایر ارزهای دیگر، مخصوصا برای کاربران ایرانی این روش است. در این روش شما باید از سایت های ایرانی یا سایت معتبر LocalBitcoins.com،‌با استفاده از ریال اقدام به خرید بیت کوین یا اتریوم کنید و سپس این بیت کوین یا اتریوم را به صرافی های معتبر منتقل و آن را تبدیل به لایت کوین کنید.

سایت های قابل استفاده برای کاربران ایرانی به منظور تبدیل بیت کوین یا اتریوم به لایت کوین:

چنجلی(Changelly)

یک پلتفرم تبادل سریع ارزهای دیجیتال است که بهترین نرخ کارمزد تبادل ارزهای دیجیتال را در بازار ارائه داده است. این سایت در واقع یک صرافی نیست.
ربات چنجلی با پلتفرم های بزرگ و معروف ارزهای دیجیتال مانند پولونیکس و بیترکس هماهنگ است. این ربات در کسری از ثانیه، درخواست های خرید و فروش را در این پلتفرم ها ثبت می کند سپس بهترین قیمت موجود را که در صفحه اصلی نشان داده می شود را انتخاب و به کاربر نشان می دهد. در چنجلی می توانید حدود ۳۵ ارز دیجیتال را به صورت خیلی سریع و فوری تبادل کنید.

 ShapeShift

یکی از راه های ساده تبدیل ارزها سایت شیپ‌شیفت است. این پلتفرم محیط کاربری ساده و زیبایی دارد و هر کسی می تواند به سادگی ارز خود را در آن تبدیل کند. امنیت بالای این صرافی در میان کاربران زبانزد است. این سیستم ارز شما را ذخیره نمی کند بنابراین خطر بلوکه شدن شما را تهدید نخواهد کرد. سرعت و کارمزد مناسب هم از ویژگی های خوب این سیستم است.

Binance

صرافی چینی بایننس هم روش خوبی برای خرید لایت کوین است. به دلیل چینی بودن صرافی احتمال تحریم و بلوکه شدن پول ها بسیار کم است. این سایت برای کاربران ایرانی قابل استفاده است. شما می توایند بیت کوین یا ارزهای دیگر را در این صرافی شارژ کنید و اقدام به خرید لایت کوین یا ارزهای دیگر نمایید. همانظور که گفتیم این صرافی می تواند به عنوان کیف پول،‌سرمایه شما را ذخیره کند. پیشنهاد می‌کنیم که پس از خرید، ارزهای خود را به کیف پول های امن منتقل کنید.

Hitbtc

مانند بایننس این پلتفرم هم محیط خوبی برای خرید و فروش لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. ریسک بلوکه کردن در این صرافی بسیار بالاتر است بنابراین سعی کنید بلافاصله پس از خرید مبالغ خود را به کیف پولی امن منتقل کنید.
صرافی های دیگری مثل bitfinex برای کاربران ایرانی قابل استفاده هستند اما به دلیل ریسک خیلی بالا،‌ شارژ ارز به آن ها را پیشنهاد نمی کنیم.

استخراج لایت کوین به چه صورت است؟

ماینرها از قدرت رایانه‌های خود استفاده می‌کنند تا مسائل پیچیده رمزنگاری شده را حل کنند. یکی از تفاوت‌های فنی و اساسی بین بیت کوین و لایت کوین در فرایند استخراج است. هر دوی آنها از الگوی اثبات کار (proof of work) استفاده می‌کنند. پروتکل اثبات کار از دو بخش تشکیل شده است:
حل مسئله باید سخت باشد در غیر این صورت ماینرها به سرعت تمام ذخایر ارز دیجیتال را استخراج می‌کنند.
تشخیص راه‌حل‌های درست باید کار آسانی باشد.
بیت کوین و لایت کوین، هر کدام این فرایند را کمی متفاوت از هم انجام می‌دهند. بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 برای فرایند استخراج استفاده می‌کند. مدت‌ها قبل، ماینرها متوجه شدند اگر قدرت رایانه‌های خود را به هم متصل کنند و یک استخر استخراج ایجاد کنند، شانس بیشتری برای حل مسائل دارند. در واقع دستورهای برنامه، بین چندین پردازنده تقسیم می‌شود که با این کار زمان ماندن روی برنامه کاهش می‌یابد و به این ترتیب استخرها تشکیل می‌شوند.
مسئله هش SHA-256 نیازمند قدرت پردازش بالا است و برای حل آن، باید از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) استفاده کرد. تنها دلیل استفاده از این مدارها به خاطر حل مشکلات استخراج بیت کویناست.
این استخرهای استخراج اساسا همه قدرت خود را از ASIC می‌گیرند که برای استخراج بیت کوین طراحی شده است. استخراجی که توسط ساتوشی پیش بینی شده بود هدفش ایجاد یک شرایط عادلانه برای این فرایند بود. ایده اصلی این بود که هر کس بتواند پشت لپ‌تاپش بنشیند و به عنوان یک استخراج کننده به کمک شبکه بیاید. هر چند با استفاده گسترده از ASIC، دیگر اشخاص عادی شانسی برای حل مسائل نخواهند داشت.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *