اخبار طلا

کاهش حباب در بازار سکه

در اولین روز هفته، سکه امامی از کانال ۱۳ میلیون تومانی دورتر شد. روز شنبه، سکه ۴۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  با ثبت این افت، میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی نسبت به سقف تا‌ریخی خود به بالای منفی ۲۳درصد رسید. سکه در بیست و چهارمین روز مهرماه، روی عدد ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قرار داشت که بالاترین قیمت تا‌ریخ این فلز گرانبها بود.

قیمت ربع‌سکه و نیم‌سکه هم در همان تا‌ریخ ۲۴ مهرماه سقف تا‌ریخی خود را تجربه کرد؛ ولی سکه‌های کوچک کمی کمتر از سکه امامی کاهش پیدا کردند. قیمت نیم‌سکه در روز شنبه نشانگر حدود ۲۲ درصد افت نسبت به سقف تا‌ریخی خود بود. ربع‌سکه هم افت ۲۲‌درصدی را نشان می‌داد. ربع‌سکه دیروز حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش داشت،‌ حال آنکه سقف قیمتی آن در اواخر مهرماه کمی بیش از ۶ میلیون تومان بود. کمترین افت نسبت به سقف قیمتی را دلار تجربه کرده است که نزدیک به ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است. دلار دیروز ۵۰ تومان افت کرد و به بهای ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این قیمت در حدود ۵هزار تومان کمتر از قیمت ۲۴‌مهر اسکناس آمریکایی بود.

حباب سکه امامی یک ماه پیش بالای ۲میلیون تومان بود، با این حال‌ روز شنبه میزان حباب این فلز گرانبها به حدود ۵۰۰هزار تومان رسید که فاصله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با سقف یک ماه قبل داشت. کاهش حباب در بازار سکه نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها در مسیر طبیعی‌تری قرار گرفته و در حال‌ نزدیک‌شدن به ارزش ذاتی خود است. روز گذشته‌ در حالی‌ در بازار آزاد سکه امامی در حوالی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که ارزش ذاتی آن حدود ۱۲ میلیون تومان بود. زمانی‌که سکه در بازار با قیمت‌های بالای ۱۶‌میلیون تومان به‌فروش می‌رفت، ارزش ذاتی سکه در میانه کانال ۱۴ میلیون تومانی قرار داشت.

به گفته برخی فعالان، کاهش حباب سکه نشان می‌دهد که هیجان مربوط به سرنوشت انتخابات آمریکا در حال تخلیه‌شدن است، با این حال‌ همچنان سکه از سطح قیمتی ابتدای سال فاصله زیادی دارد. سکه پیش از ورود به سال ۹۹، در کانال ۶ میلیون تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت. برخی فعالان باور داشتند، با تعطیل شدن معاملات فردایی سکه ممکن است کمی حباب قیمت بیشتر تخلیه شود؛ با این حال، برای اینکه فلز گرانبهای داخلی به مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومان برسد، نیاز است که قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند. تا‌ زمانی‌که دلار نزدیک به سطح ۲۷ هزار تومانی نوسان می‌کند، احتمال نزول بیشتر سکه دور از انتظار است. در این میان، عده‌ای هم باور دارند در صورت ادامه افت اونس طلا، سکه توان مقاومت در برابر ریزش بیشتر قیمت را ندارد. با این حال، معامله‌گران سکه حداقل دو‌بار در همین یک هفته اخیر نشان دادند که به‌راحتی اجازه نمی‌دهند قیمت حتی به زیر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. آنها هر بار قیمت به میانه کانال ۱۱ میلیون تومانی رسید، با قدرت زیادی خریدهای خود را بالا آوردند. سکه‌بازان حتی تا‌ جای ممکن برای حفظ مرز ۱۲ میلیون تومانی هم تلاش خواهند کرد. برخی معامله‌گران باور داشتند که بازار ممکن است در انتهای روز شنبه در معاملات پشت‌خطی نوسانات بیشتری را نیز تجربه کند، چراکه افراد زیادی در ابتدای روز با قیمت‌های بالای ۱۳ میلیون اقدام به خرید سکه کرده بودند. ضرر این گروه می‌توانست موجب شود که بخواهند با افزایش خریدها در معاملات پشت‌خطی، کمی قیمت را بالاتر بیاورند و ضرر خود را کاهش دهند.

سکه نزدیک به نیم‌میلیون ارزان شد

در اولین روز هفته، قیمت سکه در مقایسه با دلار افت بیشتری را ثبت کرد. در بیست و چهارمین روز آبان‌ماه، دلار تنها ۵۰ تومان افت قیمت را ثبت کرد و به بهای ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این در حالی بود که در بازار سکه، این فلز گرانبها ۴۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و اونس طلا نوسان خاصی نداشت، افت سکه را از لحاظ بنیادی می‌توان به کاهش قیمت دلار ارتباط داد؛ با این حال، از آنجایی که ریزش قابل‌توجه‌تری در بازار سکه نسبت به دلار وجود داشت، باید عوامل دیگری را نیز برای این کاهش ریشه‌یابی کرد. برخی فعالان باور داشتند، حباب سنگینی که بر روی شانه‌های سکه وجود داشت، روز شنبه تا‌ حدی تخلیه شد و این مساله زمینه‌ساز افت قیمت بیشتر سکه در مقایسه با دلار بود. در واقع از نگاه آنها، سکه حبابی داشت که ظرفیت کاهش بیشتری را برای آن نسبت به دلار ایجاد می‌کرد.  با این حال، حباب سکه مدت‌ها در بازار وجود داشت و تخلیه هم نمی‌شد. در این شرایط حتما عامل دیگری وجود داشته است که معامله‌گران را تشویق به فروش کرده است و این مساله هم منجر به افت قیمت و کاهش حباب شده است. از نظر برخی فعالان، چنین عاملی، تغییر انتظارات معامله‌گران در بازار سکه بود. در واقع با مشخص شدن سرانجام انتخابات آمریکا و عبور بازار از این اتفاق، انتظارات افزایشی درازمدت معامله‌گران سکه تا‌ حدی تعدیل شده است و همین مساله موجب شد که آنها ترجیح دهند،‌ اقدام به فروش برخی از سرمایه سکه‌ای خود کنند. در این میان، گروهی از فعالان هم باور داشتند، تعطیلی احتمالی معاملات فردایی سکه عاملی بود که میزان فروش معامله‌گران بزرگ در روز شنبه را افزایش داد.‌در این میان، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم دلیل افت قیمت در بازار سکه را نبود تقاضا عنوان کرد.  کشتی‌آرای با تا‌کید بر اینکه خریداری در بازار طلا و سکه وجود ندارد، تصریح کرد: بازار طلا دیگر تمایلی به افزایش قیمت ندارد و همین موضوع باعث ثبات نسبی قیمت‌ها دربازار شده است. وی یکی از دلایل اصلی کاهش معاملات و قیمت‌ها در بازار طلا را دستگیری دلال‌های معاملات کاغذی و فردایی طلا در روزهای گذشته اعلام کرد و افزود: به همین دلیل نیز سطح معاملات طلای آبشده در بازار به‌شدت کاهش یافته است. کشتی‌آرای همچنین گفت:‌ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، سطح تردد در سطح شهر و بازار تهران به‌شدت کاهش یافته و برهمین اساس نیز میل به خرید طلا و سکه کاهش چشمگیری داشته است؛ ضمن اینکه ثابت‌بودن طلای جهانی نیز به ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی کمک کرده است.  افت قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که برخی فعالان انتظار داشتند،‌ افزایش بهای اونس طلا در روز جمعه و نزدیک شدن به مرز هزار و ۹۰۰ دلار کمی جذابیت خرید را بالاتر ببرد. با این حال، به‌نظر می‌رسد برای سکه‌بازان عوامل درون بازاری اهمیت بیشتری نسبت به متغیرهای بیرونی داشت. برخی فعالان هم باور داشتند سکه‌بازان زمانی که از افزایش قیمت ناامید شدند، فروش‌های خود را بالا بردند تا‌ آماده خرید در نرخ‌های پایین‌تر شوند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *