اخبار طلا

موج سرگردانی در بازار نزولی سکه و ارز

دنیای‌اقتصاد نوشت : نزول قیمت‌ها در بازار ارز و سکه ادامه یافت. در اولین روز هفته، دلار ۵۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. افت قیمتی اسکناس آمریکایی موجب شد که سکه امامی نیز ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان برسد.

موج سرگردانی در بازار نزولی سکه و ارز

عامل دیگری که افت بهای سکه را تسریع کرد، نزول بهای طلا در بازارهای جهانی بود. طلا در انتهای هفته به محدوده هزار و ۷۷۰ دلاری رسید و این موضوع موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار سکه تقویت شود.

بازار در دوران سردرگمی

پس از اینکه بازار ارز و سکه از دو هفته صعودی ابتدای تعطیلات۱۴۰۰ عبور کرد، فلز گرانبهای داخلی و اسکناس آمریکایی در مسیر نزولی قرار گرفتند؛  بخشی از معامله‌گران در انتظار آن هستند که این دوران نزولی پایان بپذیرد. این در حالی است که شماری از معامله‌گران انتظار دارند، قیمت سکه و دلار افت معنادارتری را تجربه کند. به‌عنوان مثال آنها منتظرند، اسکناس آمریکایی به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی برود و سکه نیز تا زیر کانال۹ میلیون تومانی کاهش پیدا کند. در واقع عده‌ای از معامله‌گران به اندازه‌ای به نتایج مذاکرات و گشایش‌های اقتصادی امیدوارند که در انتظار ثبت رکوردهای جدید کاهشی و خرید در نرخ‌های پایین تر هستند.

نگاه تحلیلگران به آینده دلار

برخی تحلیلگران با تجربه بازار اعتقاد دارند، شرایط برای صعود دلار در ۶ ماه ابتدایی سال آنچنان فراهم نیست، ولی اینکه قیمت افت معناداری را تجربه کند، سختی‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال، حسین عبده تبریزی در جلسه‌ای در کلاب هاوس «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد که بازیگران انتظارات خود را روی دلار ۲۲هزار تومانی تنظیم کنند. عبده تبریزی اعتقاد دارد، دولت با کسری بودجه مواجه است و اگر دارایی‌های ارزی بلوکه شده آزاد شوند، اقدام به فروش آن‌ها در بازار خواهد کرد. با این حال، فروش ارز در قیمت‌های پایین احتمالا کسری بودجه را جبران نخواهد کرد. این موضوع را می‌توان چنین تفسیر کرد که دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمی‌تواند نیازهای دولت را جبران کند. با این حال، دولت‌ها معمولا تمایل دارند، قدرت را در حالی ترک کنند که دلار در محدوده‌های بالایی قرار نداشته باشد. در چنین شرایطی طبیعی است که از طریق، فشار عرضه، بازارساز اجازه افزایش معنادار قیمت‌ها را ندهد. می‌توان گفت بخشی از بازار باور دارند، قیمت دلار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دچار نوسان کاهشی و افزایشی شدیدی نخواهد شد و دوران باثباتی را پشت سر خواهد گذاشت.

سرنوشت دلار و اخبار مذاکرات

دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازار بیشتر به اخبار مذاکرات واکنش نشان خواهد داد. از نگاه آن‌ها اگر مذاکرات به نتیجه خاصی برسد، قیمت دلار با افزایش عرضه شدید مواجه خواهد شد و در صورتی که توافقی صورت نگیرد، تقاضای خفته، بار دیگر به بازار باز خواهد گشت و در ابتدا سقف ۲۸ هزار تومانی فعال خواهد شد. در این میان، «اقتصاد نیوز» نیز گزارش داده است که معامله‌گران با تجربه به آماتورها پیشنهاد می‌کنند که «نظاره گر وقایع بازار باشند». آن‌ها اعتقاد داشتند، اگر کسی در سال ۱۴۰۰ خریدوفروش خاصی را صورت نداده است، چند روز دیگر نیز صبر کند تا تکلیف مذاکرات هسته‌ای یا نقاط حمایت و مقاومت دلار مشخص شود.

به‌طور مشخص، بازیگران فنی بازار اعتقاد دارند، تا زمانی که دلار زیر محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار دارد، بهتر است که موقعیت خرید جدیدی ایجاد نشود و تا هنگامی‌که به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی نرفته است، فروش‌های جدیدی صورت نگیرد.از نگاه آن‌ها،موقعیت‌های خریدوفروش در دامنه ۲۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان چندان جذاب نیست.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *