اخبار طلا

ایستگاه بعدی طلا کجاست؟

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دلار نیز روندی افزایشی را آغاز کرده است و این موضوع می‌تواند فشار زیادی بر قیمت اونس وارد کند. با این وجود بسیاری از کارشناسان با استناد به وجود عوامل بنیادی حمایت از قیمت طلا، هر گونه کاهش قیمت در کوتاه‌مدت را نوعی فرصت خرید قلمداد کرده‌اند.

صعود دلار، افول اونس

تحلیلگران بازارهای جهانی آغاز روند صعودی در ارزش دلار آمریکا را ریسک بزرگی برای ارزش اونس در روزهای پیش‌رو برشمرده‌اند. هفته گذشته طلا شروع قدرتمندی داشت و بارها مرز مقاومتی ۲ هزار دلاری را مورد حمله قرار داد، اما پس از آن و همزمان با افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهان، طلا در روزهای آخر هفته وارد روندی نزولی شد تا در نهایت در هفته گذشته ۵۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. شاخص دلار نیز نهایتا در هفته گذشته توانست رشدی ۳۸/ ۰ درصدی را رقم بزند و تا حدودی از پایین‌ترین ارزش خود در دو سال گذشته فاصله بگیرد. البته بر اساس نظر تحلیلگران رشدهای اخیر ارزش دلار آمریکا موضوع غافلگیرکننده‌ای نبود و بسیاری از معامله‌گران با توجه به موقعیت تکنیکالی اسکناس پشت سبز اقدام به خرید آن کردند. بیل براوچ مدیر Blue Line Futures نیز معتقد است که اکنون زمان حرکت دلار به سمت مرزهای قیمتی بالاتر است، موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند فشار زیادی بر قیمت اونس وارد کند.

فرصت خرید طلا؟

یکی دیگر از دلایل افت قیمت طلا در هفته گذشته مربوط به فشار سنگین فروش اونس در روز جمعه و پس از انتشار بازار کار آمریکا بود؛ طبق این گزارش ۴/ ۱ میلیون شغل دیگر به اقتصاد آمریکا در ماه آگوست اضافه شده است و نرخ بیکاری این کشور نیز با عملکردی بهتر از پیش‌بینی‌ها به مقدار ۴/ ۸ درصد رسیده است.

با توجه به وضعیت کنونی بازارها تحلیل‌گران به‌طور کلی اعتقاد دارند طلا در معاملات پیش‌رو میان مرز حمایتی ۱۹۲۰ دلاری و مرز روانی ۲ هزار دلاری نوسان خواهد کرد. با وجود اینکه فضای بازارها اکنون در مورد طلا کمی محتاطانه شده است و تردیدهای زیادی در مورد شکستن مرز روانی ۲ هزار دلار در میان تحلیل‌گران و معامله‌گران به وجود آمده است، گروهی از تحلیل‌گران عنوان کرده‌اند که هر گونه افتی در قیمت طلا می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای خرید آن باشد. بارت ملک، استراتژیست ارشد در TD Securities در این مورد گفت اگرچه دلار آمریکا پتانسیل بالایی در کوتاه‌مدت برای رشد دارد اما فاکتورهای بنیادی حمایت‌کننده طلا همچنان می‌توانند به‌عنوان پشتوانه قیمتی این فلز ارزشمند عمل کنند. ملک همچنین اضافه کرد که انتظار دارد مرز ۱۹۲۰ دلاری یک حمایت‌کننده قوی  برای قیمت اونس باشد. ملک عقیده دارد با وجود اینکه امکان ریزش قیمت طلا حتی به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار نیز وجود دارد، اما انتظار دارد که قیمت اونس پس از وقفه‌ای مجددا شروع به افزایش کند. از نظر او اکنون زمان خوبی برای خرید طلا است؛ از طرفی به نظر نمی‌رسد اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی به این زودی به اتمام برسد و همین موضوع به افزایش نرخ تورم دامن خواهد زد و از سویی دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه نیز همچنان در روندی کاهشی قرار خواهد داشت. این مجموعه از عوامل به‌طور کلی نگاه‌ها به روند آتی قیمت طلا را تا حدودی خوشبینانه می‌کند.

چشم طلا به بسته‌های حمایتی

گروهی دیگر از تحلیلگران بازار طلا نیز بر این باورند که قیمت اونس همچنان در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری در جا خواهد زد و در انتظار انتشار خبرهای بیشتر درباره جزئیات بسته‌های حمایتی خواهد ماند. البته انتشار خبرهای خوب درباره اقتصاد آمریکا تا حد زیادی بر انتظارات درباره بسته‌های حمایتی تاثیر خواهد گذاشت و فشار قیمتی را بر طلا تحمیل خواهد کرد. به‌عنوان مثال کاهش قابل ملاحظه نرخ بیکاری آمریکا در ماه آگوست به احتمال زیاد سبب خواهد شد فدرال رزرو دست به اقدام غیرقابل پیش‌بینی در ماه جاری نزند. یکی از مهم‌ترین دلایل رکوردشکنی‌های بی‌سابقه طلا از ابتدای سال جاری تا کنون اعمال بسته‌های انبساطی و حمایتی بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو برای حمایت از اقتصاد در برابر صدمات پاندمی کرونا بود.

نشست پولی اروپا

درحالی‌که انتشار اخبار امیدوارکننده درباره اقتصاد آمریکا توانست سبب صعود ارزش دلار آمریکا شود ولی سرمایه‌گذاران در انتظار خبر مهم دیگری این بار از سوی قاره سبز هستند. یکی از این اخبار مهم نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا است که می‌تواند تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی داشته باشد. این نشست قرار است در تاریخ ۱۰ سپتامبر برگزار شود. فیلیپ لین از مقامات بانک مرکزی اروپا هفته پیش عنوان کرد که مقدار نرخ برابری یورو در برابر دلار بسیار مهم است. به نظر می‌رسد مقامات بانک مرکزی اروپا به افزایش تورم در مقطع کنونی متمایل باشند و این موضوع سیگنال اقدامات انبساطی بیشتری را بر بازارها مخابره می‌کند. موضوعی که می‌تواند سبب کم شدن ارزش یورو و بالار رفتن ارزش دلار شود. اقتصاددانان در Nomura گفته‌اند انتظار ندارند بانک مرکزی اروپا اقدام پیش‌بینی نشده‌ای برای فشارهای ناامیدکننده تورم انجام دهد. اگر هم این نهاد اروپایی دست به اقدامی بزند به احتمال زیاد نرخ بهره را کاهش نخواهد داد و به اقدامات انبساطی دیگری بسنده خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا قبلا نرخ بهره را وارد محدوده منفی کرده بود و اکنون قدرت مانور زیادی برای استفاده از این ابزار در اختیار ندارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *