اخبار طلا

پیش‌بینی امروز قیمت‌ها/ آخرین نرخ سکه پیش از اول آبان چقدر بود؟

دلار در همان ابتدای روز کوشش کرد خود را به کانال ۲۸ هزار تومانی برساند و سکه سعی داشت بالای ۱۴ میلیون تومان معامله شود. ثمره تلاش نوسان‌گیران، رشد ۱۵۰ هزار تومانی سکه و رسیدن به قیمت ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. با رشد روز آخر میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی در مهرماه به بالای ۶/ ۷ درصد رسید. هیچ کدام از دارایی‌های دیگر در اولین ماه پاییز چنین رشدی را به ثبت نرسانده‌اند. در اواخر روز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان درج شد که فاصله زیادی با نرخ خرید حدودا ۲۵ هزار تومانی این صرافی‌ها داشت.

یکی از دلایل مهم رشد قیمت سکه در ابتدای پاییز، حرکت افزایشی دلار بود. اسکناس آمریکایی در پاییز از کانال‌های مهمی عبور کرد و در آخرین روز هفته هم توانست با ثبت ۸۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان برسد. با ثبت رشد روز ۳۰ مهر، بازدهی اسکناس آمریکایی در پاییز به بالای ۴ درصد رسید.  همان‌طور که مشاهده می‌شود بین رشد قیمت دلار و سکه فاصله معناداری وجود دارد. بخشی از این اختلاف ناشی از امیدهای افزایشی معامله‌گران سکه به بازار اونس طلا بوده است. مقایسه قیمت هر اونس طلا در ساعت ۴ آخرین روز کاری شهریورماه با همین بازه زمانی در روز آخر مهرماه حکایت از افزایش نیم درصدی دارد. در این شرایط، می‌توان گفت افزایش جزئی اونس طلا هم نمی‌تواند توضیح‌دهنده رشد زیاد سکه امامی باشد.

به‌نظر می‌رسد جدا از متغیرهای بنیادی عوامل روانی در رشد بهای سکه اثرگذار بودند و زمینه‌ساز افزایش حباب آن شدند. سکه در برخی از مقاطع مهرماه حتی نزدیک به ۲ میلیون تومان حباب داشت. بخشی از این موضوع می‌تواند ناشی از انتظارات تورمی باشد و در دیگر سو، باید اذعان کرد افراد عادی در ایران بیشتر از خرید دلار به مبادله سکه تمایل دارند. به‌نظر می‌رسد این موضوع نقش مهمی در جذابیت بازار سکه ایفا کرده و موجب شده است این فلز گرانبها پس از صدرنشینی در جدول بازدهی تابستان، در ابتدای پاییز نیز رتبه خود را حفظ کند. در قعر جدول بازدهی مهرماه هم بازار سهام قرار گرفت که شاخص کل آن بیشتر از ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص کل بورس در تابستان هم کمترین بازدهی را در میان سایر بازارها داشت، ولی در آنجا شاخص کل ۲۵ درصد رشد کرده بود.

فرصتی برای خالی کردن دلار؟

رشد قیمت دلار در آخرین روز مهرماه می‌تواند دو معنای متناقض داشته باشد؛ در حالت اول احتمال دارد که برخی از معامله‌گران بزرگ سعی کرده باشند با خریدهای زیاد در معاملات آتی زمینه افزایش قیمت را فراهم کرده باشند. در این حالت، هدف از تلاش آنها تنها می‌تواند این باشد که بتوانند دلار خود را در قیمت‌های بالاتر خالی کنند.  روز سه‌شنبه به یکباره قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و این مساله موجب شد دلارهای بالا خرید زیادی روی دست معامله‌گران باقی بماند. طبیعی بود که ریزش روز سه‌شنبه برای آنها گران تمام شده باشد و به همین دلیل تا جایی که در توان دارند سعی کنند قیمت‌ها را در روز چهارشنبه بالاتر ببرند. به این ترتیب، رشد روز چهارشنبه تا حدی می‌توانست تحت‌تاثیر افرادی باشد که تصمیم داشتند دلار خود را در قیمت‌های بالاتر خالی کنند. نشانه‌ای که صحت این نظریه را تقویت می‌کند، روند قیمت اسکناس آمریکایی بود. دلار دیروز توانست از کانال ۲۷هزار تومانی فاصله بگیرد و حتی تا کانال ۲۹ هزار تومان رشد کند. ولی پس از آن دوباره دچار ریزش سنگینی شد که تا ساعت ۴ بعدازظهر قیمت این ارز تا نزدیکی کانال ۲۸ هزار تومان پایین رفت. با توجه به شدت نوسانات، پس از ساعت ۴ بعدازظهر هم ممکن است قیمت‌های بالا یا پایین‌تری در بازار رقم خورده باشد. در واقع می‌توان گفت بازار تا حدی دچار سردرگمی شده است و در این شرایط با هر حرکت افزایشی یا کاهشی سعی می‌کند خود را هماهنگ کند.  در حالی که برخی فعالان باور داشتند، معامله‌گران در روز چهارشنبه به دنبال خالی کردن دلار خود در قیمت‌های بالاتر بودند، گروه دیگری باور داشتند، اسکناس آمریکایی کف قیمت خود را در روز سه‌شنبه پیدا کرد و از این پس، سعی می‌کند به تدریج به سوی نرخ‌های بالاتر خیز بردارد. با این حال، به باور آنها افزایشی‌ها همچنان نگرانی‌هایی نسبت به انتخابات آمریکا دارند و به همین دلیل هر خریدی را هم برای مدت طولانی نگه نخواهند داشت. بازار تا قبل از انتخابات آمریکا می‌تواند نوسانات رفت و برگشتی زیادی را تجربه کند ولی روند اصلی قیمت‌ها پس از انتخابات آشکار خواهد شد. با وجود این به‌نظر می‌رسد بازارساز تمایل دارد دلار به سطوح پایین‌تری هم برسد. بعضا نرخ خرید صرافی‌های بانکی تا کانال ۲۵ هزار تومانی پایین آمده است و این مساله نشان می‌دهد بازارساز قیمت‌های پایین‌تری را برای دلار در نظر دارد.

عرضه رسمی برای مدیریت قیمت

بانک مرکزی در هفتمین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۶۰ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان  ۵۰۰ هزار دلار در بازار مذکور، حدود ۷/ ۱ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.  همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که تا ساعت ۱۴، حدود ۱۹۱ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است. افزایش عرضه بازارساز در بخش حواله تا حد زیادی فشار بر قیمت‌ها را کاهش داده است.

دو روز پرنوسان در بازار سکه

سکه تمام بهار آزادی در دو روز انتهایی مهرماه، نوسانات زیادی را در معاملات نقدی و پشت خطی تجربه کرد. فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز سه‌شنبه تقریبا روی مرز ۱۵ میلیون تومانی قرار داشت ولی به یکباره دچار چنان ریزشی شد که کف ۱۴ میلیونی هم از دست رفت. این ریزش در معاملات پشت خطی هم ادامه یافت و گفته می‌شد ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه این فلز گرانبها در محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله شد. شروع روز چهارشنبه متفاوت بود. معامله‌گران سکه در ابتدا به دنبال آن بودند که کف قیمت سکه را بالا بیاورند و از آن نقطه پله پله قیمت‌ها را بالا ببرند. با این حال، سکه در بالاترین حالت روز چهارشنبه نتوانست به عدد ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد و در اواخر روز بیشتر تلاش می‌کرد مرز ۱۴ میلیون تومانی را حفظ کند. سکه در حالی برای حفظ کانال ۱۴ میلیون تومانی تلاش می‌کرد که پنج‌شنبه هفته گذشته بالای ۱۶ میلیون و ۵۰۰  هزار تومان در بازار معامله شده بود و برخی از نوسان‌گیران اعداد بالای ۱۸ میلیون را برای سکه متصور بودند. ریزش قیمت‌ها در هفته جاری نشان داد که روند سکه و ارز هم مانند بازار سهام غیر قابل پیش‌بینی است و برندگان بازارهایی که ریسک معامله در آنها زیاد است، کسانی هستند که همیشه حد ضرر و حد سود را رعایت می‌کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *