اخبار طلا

طلا در انتهای ۲۰۲۰ می‌درخشد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که روز گذشته نوسانات ارزش اونس حتی تا زیر مرز روانی ۱۹۰۰ دلاری هم ادامه داشت،تا ساعت۲۰و۴۰دقیقه به وقت تهران به ۱۹۰۲دلار برای هر اونس رسید. این در حالی بود که دلار آمریکا، روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و ارزش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی مجددا به زیر مرز ۹۳ واحدی بازگشته است.

دلار آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد تا همچنان روندی کاملا مخالف با ارزش اونس داشته باشد. در حالی این نوسانات رقم خود که در حال حاضر نااطمینانی‌های قابل توجهی در بازارها وجود دارد؛ از افزایش مجدد تعداد مبتلایان در آمریکا و اروپا، تا سرنوشت پر از ابهام بسته حمایتی جدید و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که کمتر از دو هفته تا موعد آن باقی‌مانده است. علاوه بر اینکه بسیاری از تحلیل‌گران به دلیل نااطمینانی‌های موجود در بازار انتظار دارند بازارهایی مانند طلا روند صعودی داشته باشند، بانک آمریکایی گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی کرده است که بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات ارزشمند و بخش انرژی در سال ۲۰۲۱ نیز همچنان روند صعودی داشته باشند. بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران این بانک شاخص بازدهی کالایی برای دوره ۱۲ ماهه پیش‌رو ۲۸ درصد اعلام شده است؛ در پیش‌بینی آمده است که بخش فلزات گرانبها به‌طور میانگین بازدهی ۹/ ۱۷ درصدی د اشته باشند. این بانک اعلام کرده است در حالی قیمت میانگین قیمت طلا در پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۸۳۶ دلار خواهد رسید که در سال ۲۰۲۱ میانگین قیمت فلز زرد ۲۳۰۰ دلار  خواهد شد.

ژیائو فو، تحلیلگر در بانک بین‌المللی چین درباره وضعیت بازار طلا گفت: طلا در هفته‌ای که گذشت توانست از تضعیف ارزش دلار استفاده کند و علاوه بر این موضوع بازارها انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پیش‌رو دارند و همین موضوع سبب شده است تا سطح نااطمینانی در بازارها بسیار بالا باشد. علاوه بر این موضوع همچنان مذاکرات درباره بسته حمایتی جدید نیز ادامه دارد. البته در روزهای گذشته سیگنال‌هایی از مذاکرات بسته حمایتی به بازارها مخابره شد که سبب افزایش امیدواری بازارها نسبت به سرنوشت این مذاکرات شده است. در ادامه این سیگنال‌ها نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنج‌شنبه خبر از پیشرفت در مذاکره با مقامات دولت ترامپ داد و افزود که این احتمال وجود دارد که به زودی توافقی در این مورد صورت بگیرد. موضوعی که می‌تواند خبر بسیار خوبی برای طلا باشد و سبب شود تا طلا خیز بزرگی به سوی مرز ۲ هزار دلاری بردارد.نکته دیگری که تحلیل‌گران درباره وضعیت بازارها از جمله بازار طلا در مورد آن یاد می‌کنند این موضوع است که حتی با مشخص شدن برنده انتخابات سوم نوامبر نیز نااطمینانی‌ها در بازار وجود خواهد داشت. در حقیقت حداقل تا پایان سال جاری میلادی در مورد سیاست‌ها و نحوه اجرای آنها توسط دولت کنونی آمریکا ابهامات بسیار زیادی باقی مانده است. تحلیل‌گران بانک سوییسی UBS نیز در مورد وضعیت طلا در ادامه سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که این احتمال وجود دارد که به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد پاندمی کرونا و احتمال وضع محدودیت‌های اجتماعی جدید و همچنین نااطمینانی در مورد نتایج انتخابات آمریکا، طلا وارد روند صعودی جدیدی شود. یکی از شواهد افزایش اهمیت موضوع همه‌گیری کرونا نیز آخرین مناظره میان دونالد ترامپ و جو بایدن بود که نشان داد طرفین دیدگاه‌های متفاوتی به این پدیده دارند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی به دلیل افزایش تعداد مبتلایان در روزهای اخیر و دو برابر شدن تعداد مبتلایان روزانه در ۱۰ روز گذشته مجددا دست به وضع قوانین محدودکننده زده‌اند. این در حالی است که تعداد کل مبتلایان در جهان طبق آمار رسمی به بیش از ۴۱ میلیون نفر رسیده است.

پیش‌بینی یک‌ساله گلدمن ساکس از بازارها

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که بازارهای کالایی (commodities) در سال ۲۰۲۱، روندی صعودی داشته باشند. این در حالی بود که این بازارها در سال ۲۰۲۰ نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت خاص آن روندی صعودی داشتند و اکنون با پیش‌بینی این بانک معتبر، سال آینده نیز همچنان به مسیر سال جاری خود ادامه خواهند داد. گلدمن ساکس اساس این پیش‌بینی خود را بر این استدلال بنا نهاده است که دلار آمریکا همچنان تضعیف خواهد شد، تورم بالا خواهد رفت و همچنان احتمال این وجود دارد که بانک‌های مرکزی دست به اقدامات انبساطی بیشتری بزنند. این بانک بازدهی شاخص کالایی S&P گلدمن ساکس برای ۱۲ ماه آینده را در حدود ۲۸ درصد پیش‌بینی کرده است. جزئیات پیش‌بینی گلدمن ساکس نشان می‌دهد، تحلیلگران این بانک انتظار دارند که فلزات گرانبها ۹/ ۱۷ درصد، بخش انرژی ۶/ ۴۲ درصد و فلزات صنعتی ۵/ ۵ درصد در بازده یک ساله پیش‌رو افزایش ارزش داشته باشند. در حقیقت پیش‌بینی این بانک را می‌توان به این صورت تعبیر کرد که سرمایه‌گذاران باید موقعیت‌های بلندمدتی در بازارهای نقره، مس، طلا و نفت برنت اتخاذ کنند. همچنین یکی دیگر از دلایلی که این بانک روندی صعودی در برابر بازارهای کالایی غیرانرژی را پیش‌بینی کرده به دلیل افزایش تقاضا توسط چین است. در حقیقت اقدامات انبساطی توسط مقامات پکن در سال جاری سبب خواهد شد که تقاضای طلا توسط دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال آینده به بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۱ برسد. تحلیل‌گران در این باره گفته‌اند که به دلیل کسری کالاها در انبارها، می‌توان پیش‌بینی کرد که این بازارها همچنان روند صعودی خواهند داشت و تا زمانی که تقاضا با ریزش بسیار بزرگی مواجه نشود وضعیت به همین روال ادامه خواهد یافت. همچنین این بانک پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی سوخت جت نیز که در ماه‌های اخیر با کاهش چشمگیری مواجه شد تا تابستان سال ۲۰۲۱، به اندازه ۹/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. البته تحلیل‌گران همچنین متذکر شده‌اند که تقاضا در صنعت هواپیمایی تا سال‌ها به سطح قبل از آغاز همه‌گیری کرونا نخواهد رسید و شرکت‌های هواپیمایی همچنان باید برای ضررهای بیشتر خود را آماده کنند.

همچنین این بانک پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت طلا در سال جاری میلادی ۱۸۳۶ دلار خواهد بود، در حالی که در سال آینده به ۲۳۰۰ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید. همچنین تحلیل‌گران این بانک در مورد بازار نقره پیش‌بینی کرده‌اند که میانگین قیمت این فلز در حالی در سال جاری ۲۲ دلار خواهد بود که در سال آتی به ۳۰ دلار خواهد رسید. اغلب بازارها در حال حاضر نگرانی زیادی درباره تورم احتمالی ناشی از بسته‌های انبساطی دارند که در سال جاری میلادی برای مقابله با صدمات همه‌گیری کرونا به اجرا گذاشته شد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *