اخبار طلا

سکه به بالاترین قیمت تاریخ رسید.

آخرین بروزرسانی:20 شهریور 1399

اقتصاد نیوز: عده‌ای اعتقاد داشتند، با قطع شریان عرضه ارز ارزان، بازار آزاد با التهابات زیادی مواجه خواهد شد؛ ولی چنین اتفاقی در روز چهارشنبه رخ نداد.

از امروز بانک مرکزی بر روی تأمین ارز در قالب سایر، قلم قرمز کشید. تا دیروز دارنده هر کارت ملی می‌توانست با مراجعه به صرافی‌های رسمی برای یک‌بار در سال ارز باقیمت صرافی بگیرد. اما پس از فاصله قیمتی میان این دو نرخ و قیمت دلار در بازار مراجعه به صرافی‌های بانکی برای استفاده از این امکان خرید بالا رفت. حد مراجعه به‌گونه‌ای شد که بانک ظهر دیروز تصمیم گرفت تأمین این تقاضا را قلم بگیرد. درنتیجه همین تصمیم نیز امروز در برابر صرافی‌های خیابان فردوسی صف خرید ارز وجود نداشت. بااین‌حال، افراد زیادی به بازار مراجعه کردند که عمدتاً خریدار بودند، عاملی که موجب پیشروی محدود دلار در کانال 25 هزارتومانی شد.

جدول روند بهای سکه و ارز 19 شهریور

آزمون وعده همتی در بازار ارز

اتفاقات چند روز اخیر در بازار ارز موجب شد رئیس‌کل بانک مرکزی پس از چند روز مجدداً بیانیه بدهد. همتی در بیانیه خود وعده داده بود از امروز مجدداً سیاست نزدیک شدن به نرخ بازار باهدف حذف آربیتراژ را پرقدرت از سر می‌گیرد؛ اما در روز افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد، یک‌بار دیگر عدد 22 هزار و 750 تومان،‌ به‌عنوان نرخ فروش دلار بر تابلوی صرافی ملی نقش‌بست که این رقم هیچ تغییری باقیمت دیروز نداشت. بااین‌حال، جمعیت خاصی در برابر این صرافی مشاهده نمی‌شد.

 سایر صرافی‌ها نیز از قیمت فروش صرافی ملی تبعیت نکردند؛ آن‌ها یا قیمتی را بر تابلوی خود درج نکرده بودند یا نرخ فروش خود را به کانال 24 هزارتومانی برده بودند. برخی فعالان عنوان می‌کردند که صرافی ملی به تعهدات ارزی که بانک مرکزی درگذشته تعریف کرده است در قالب ارز مسافر، دانشجویی و درمان باقیمت 22 هزار و 750 تومانی، ارز تخصیص می‌داد، اما دیگر خبری از فروش 2 هزار و 200 دلار به هر کد ملی نبود.

کد 24 چیست؟

بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای تأمین ارز برخی مصارف خدماتی تدوین کرده است. در این بخشنامه تا دیروز به 23 تقاضا در قالب حق بیمه ارزی، پرداخت ارز به رانندگان ترانزیت، نیاز دانشجویی، درمانی و… بر اساس مدارک ارائه‌شده ارز باقیمت اعلام‌شده از سوی صرافی تخصیص می‌داد.

در این میان یک تقاضا نیز وجود داشت که از شمول ارائه مدرک خارج‌شده بود. این نیاز در قالب سایر تعریف‌شده بود و متقاضیان می‌توانستند با ارائه کارت ملی برای یک‌بار در سال 2 هزار یورو یا 2هزار و 200 دلار باقیمت صرافی ملی ارز بخرند. این تقاضا در قالب کد 24 تعریف‌شده بود و بیشتر باهدف پاسخگویی به نیازهای مردم خارج از 23 سرفصل تعیین‌شده بود. بانک مرکزی قصد داشت با تأمین این نیاز فشار به بازار را کم کند اما در چند روز اخیر همین سیاست موجب صف فروش و هیجان در بازار شد.

حذف این کد باهدف خارج کردن تقاضای غیرواقعی از بازار بود اما تحلیل گران می‌گویند حذف این کد راه‌حل میان‌مدت نیست و باید به‌جای حذف تقاضا که می‌تواند موجب فشار در آینده شود، فاصله قیمتی را از بین برد.

ارز ارزان قطع شد،‌ دلار هیجانی نشد.

درواقع بالاترین قیمت دلار در روز جاری در محدوده 25 هزار و 700 تومان بود، هرچند که در معاملات خرد، برخی افراد عادی با نرخ‌های نزدیک‌تر به کانال 26 هزارتومانی موفق به خرید ارز شدند.

از اواسط روز شرایط معاملاتی آرام شد و نوسانات دلار کاهش یافت. شرایط بازار در روز چهارشنبه تفاوت چندانی با روزهای قبل نداشت، ولی این اتفاق در حالی رخ داد که دیگر ارزی حداقل به‌صورت ارزان در اختیار افراد قرار نمی‌گرفت. اگر این ارز باقیمت‌هایی نزدیک به بازار عرضه شود، امکان تغییر جهت قیمت‌ها وجود دارد.

نمودار نوسان بهای دلار19 شهریور

ترس دلار از کانال 26 هزار تومان

تحلیل گران فنی کانال 26 را برای بازار کانال دریاچه یخ‌زده می‌دانند. علاوه بر اینکه ورود به این کانال سخت توصیف می‌شود حرکت در آن نیز سخت‌تر عنوان می‌شود. ازاین‌رو آنان اعتقاددارند دلار از این کانال می‌ترسد. به همین دلیل هم باوجود جوسازی‌های دیروز و اعلام قیمت‌ها بازار حاضر نشد سقف شکنی را تست کند.البته اگر قیمت درهم بالاتر از سطوح کنونی برود می‌تواند تمام این پیش‌بینی‌ها فنی را کنار بگذارد.بازار ساز برای مدیریت درهم می‌تواند دو راه را انتخاب کند یا از طریق حواله به افزایش عرضه کمک کند یا با تزریق اسکناس و حمایت از سقف 26 تلاش کند اثر تعدیل نوسان در بازار نقدی را به بازار حواله منتقل کند.

رشد شبانه در بازار سکه

نمودار نوسان بهای سکه 19 شهریور

سکه در معاملات پشت خطی روز سه‌شنبه اوج گرفت. این فلز گران‌بها که ساعت 5 بعدازظهر دیروز، حدوداً 11 میلیون و 570 هزار تومان بود، به‌یک‌باره از ساعت 8 شب در اتاق‌های معاملاتی با افزایش شدید قیمت مواجه شد و با دو کانال رشد به بالای سطح 11 میلیون و 700 هزارتومانی رفت. درنتیجه این روند هیجانی، صبح روز چهارشنبه، هیچ معامله‌گری حاضر نبود زیر سطح 11 میلیون و 800 هزارتومانی اقدام به فروش کند. ساعت 5 بعدازظهر هم سکه نزدیک کانال 11 میلیون و 900 هزار تومان، نوسان می‌کرد. فلز گران‌بهای داخلی در تمام طول تاریخ خود چنین سطوحی قیمتی را به چشم ندیده بود و چنین نوساناتی موجب شد که سکه بالاترین بازدهی را در روز چهارشنبه با عدد 6/2 درصد تجربه کند. بورس هم چنان در دامنه منفی باقی ماند، هرچند که در اواخر روز با اصلاحاتی مواجه شد. دلار و گرم طلا نیز روز چهارشنبه بازدهی مثبتی را تجربه کردند.

اتفاق مهم دیگر روز پنجم هفته، عبور نرخ حواله درهم از مرز 7 هزارتومانی بود. درهم درصورتی‌که به بالای 7 هزار و 100 تومان برود، می‌تواند دلار را به بالای 26 هزار تومان ببرد.

نمودار نوسان بهای درهم 19 شهریور
اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *