اخبار دلار ارز

لغو برخی تحریم‌ها، دلار را پایین کشید.

اقتصادنیوز: خبر لغو تحریم‌های اخیر آمریکا، قیمت دلار را کاهش داد و فروشندگان ارزی را به صف کرد.

لغو برخی تحریم‌ها، دلار را پایین کشید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، دلار به کمترین قیمت از تاریخ چهارم مهرماه رسید. روز شنبه اسکناس آمریکایی دومین افت متوالی را تجربه کرد و با ۲۰۰تومان نزول به بهای ۲۷هزار و ۷۰۰تومان رسید. به گفته فعالان، با انتشار خبر لغو برخی از تحریم‌ها، نگاه معامله‌گران ارزی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای تا حدی تغییر کرد و همین موضوع باعث شد فروشندگان ارزی بیشتر شوند. بورس‌بازان نیز طی معاملات این روز با اثرپذیری از افت نرخ دلار و احتمال دادن به کاهش ریسک‌های سیاسی با رفع تحریم برخی اشخاص، به شناسایی سود پرداختند تا اولین افت شاخص کل سهام در پاییز ثبت شود.

Bn6QFmBH76CY

در نخستین روز هفته، قیمت دلار به زیر محدوده حمایتی 27 هزار و 800 تومان رفت. اسکناس آمریکایی روز چهارشنبه حمایت اول خود یعنی مرز 28 هزار تومانی را از دست داده بود. از نگاه برخی فعالان، دگرگونی مسیر دلار در روزهای اخیر از تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی خبر می‌دهد.  دلار دو هفته پیش توانسته بود با افزایش فشار خریداران تا محدوده 28 هزار و 400 تومانی پیشروی کند. با این حال، از هفته گذشته، فروشندگان دست بالاتر را در بازار به دست آوردند تا اینکه در روز چهارشنبه مرز حمایتی مهم 28 هزار تومانی از دست رفت. دیروز با ادامه قدرت‌نمایی فروشندگان، دلار ساعت 3 بعدازظهر در محدوده 27 هزار و 700 تومان قرار گرفت که 200 تومان کمتر از چهارشنبه هفته گذشته بود. به این ترتیب، بازار از پنج‌شنبه دو هفته قبل حدود 700 تومان افت قیمت را تجربه کرده است.

به گفته فعالان، یکی از عواملی که زمینه‌ساز ادامه فروش معامله‌گران در روز شنبه شد، لغو برخی از تحریم‌ها از سوی آمریکا بود. جمعه بعدازظهر اعلام شد که پایگاه وزارت خزانه‌داری آمریکا، شماری از شرکت‌هایی را که پیش‌تر به دلیل ارتباط با ایران مورد تحریم قرار گرفته بودند از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

این خبر برای معامله‌گران ارزی بیانگر این بود که آمریکا سیگنال مثبتی به ایران برای شروع مذاکرات ارسال کرده است. البته سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد؛ پس نیازمند کلید ورود است. برداشت معامله‌گران از این صحبت‌ها آن بود که ایران برای شروع مذاکرات خواستار امتیازات بیشتری است و لغو تحریم چند شرکت کوچک برای برگشت به مذاکرات کافی نیست. البته قبل‌تر وزیر امورخارجه اعلام کرده بود که به زودی جمع‌بندی نهایی درباره مذاکرات قبلی ایجاد خواهد شد و به دنبال آن، زمان مذاکرات تازه اعلام خواهد شد.  در این شرایط، به نظر می‌رسد نگاه معامله گران ارزی درباره آینده مذاکرات تا حدی تغییر کرده است و همین عامل موجب شده است که فروشندگان بیشتری در بازار حضور پیدا کنند.  عامل دیگری که در ابتدای هفته فضای بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد، آغاز به کار رئیس کل جدید بانک مرکزی بود. برخی معامله‌گران انتظار داشتند با آغاز به کار صالح‌آبادی، عرضه ارز افزایش پیدا کند. این گروه به همین دلیل، انتظار افت قیمت دلار را داشتند و در نتیجه، تصمیم گرفتند که در موقعیت فروش قرار بگیرند.  برخی فعالان عنوان کردند که بازارساز نیز در روز شنبه یک نشانه کاهشی به بازار ارسال کرد. صرافی‌های بانکی در ابتدای هفته نرخ فروش دلار خود را 27 هزار و 250 تومان تعیین کردند که 450 تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. اگر قرار باشد بازارساز با همین سرعت قیمت فروش دلار را پایین بیاورد، احتمال دارد که در روز جاری، قیمت اسکناس آمریکایی در انتهای کانال 26 هزار تومانی قرار بگیرد. با این حال، برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند که افت روزهای اخیر دلار هیجانی است و با آرام شدن جو مذاکراتی، اسکناس آمریکایی به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. این گروه اعتقاد دارند که بین ایران و طرف‌های غربی موضوعاتی وجود دارد که به راحتی قابل حل نیست. در واقع گروه یاد شده باور دارند حتی با شروع مذاکره، لغو تحریم‌ها به سرعت صورت نخواهد گرفت.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *