شوک به بازار سرمایه با کاهش یافتن دامنه نوسان به 2 درصد

آخرین بروزرسانی:30 فروردین 1399

بروزرسانی خبر: این دستورالعمل در تاریخ 16 اسفندماه 1398 با دستور وزیر اقتصاد تعلیق شد و برای بررسی های بیشتر به آینده موکول شد.

در حالی که در سال جاری بورس شرایط بسیار خوبی را داشت و تاکنون حدود 200 درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورده  و سیل نقدینگی به سمت بازار سهام روانه شده بود، در هفته اخیر شاهد تصمیماتی از سوی مدیران سازمان بورس بودیم که چندان خوشایند فعالان بازار سرمایه نبوده است.

آخرین تصمیم در رابطه با بورس، در عصر چهارشنبه مورخ 14 اسفندماه 1398 گرفته شد. تصمیمی که همه سهامداران و فعال بازار بورس را شوکه کرد. مسئولین سازمان بورس تصمیم گرفتند که دامنه نوسان را از 5 درصد به 2 درصد کاهش دهند.

در نامه شرکت فرابورس ایران آمده است: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، مقرر شد دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس روز شنبه، ۱۷ اسفند ماه امسال به دو درصد کاهش یابد. تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد است. تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از مان اجرا قابل بازنگری است.

کاهش یافتن دامنه نوسان به 2 درصد

این تصمیم عجیب واکنش های منفی بسیاری را با خود به همراه داشته است. هر چند هنوز دلیل این تصمیم از سوی مسئولین سازمان بورس اعلام نشده است اما برخی گمانه زنی هایی را در این رابطه آغاز کرده اند. عده ای عنوان نموده اند که شاید رشد بورس با ریزشی همراه باشد به همین دلیل دامنه نوسان محدود شد تا سهامداران متضرر نشوند و عده دیگری این موضوع را به حذف صفر از پول ملی مرتبط دانسته اند.

به هر صورت فعالان بازار در یک سال اخیر با محدودیت دامنه نوسان بیگانه نبوده اند و در شهریور ماه سال جاری نیز مسئولین سازمان بورس تصمیم گرفتند که محدودیت دامنه نوسان را در بازار پایه ایجاد کنند یا در زمان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی مسئولین سازمان جهت جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران اقدام به محدود کردن دامنه نوسان به 2 درصد نموده بودند.

برخی ها معتقدند که این تصمیم می تواند جذابیت بازار بورس را کاهش دهد و نقدینگی را به سمت بازارهای موازی چون بازار ارز، سکه و طلا روانه کند. عده ای نیز این نقد را به این تصمیم وارد کرده اند که چرا باید دامنه نوسان به 2 درصد کاهش پیدا کند اما همچنان سهامداران برای معاملات خود کارمزد 1.5 درصد را پرداخت کنند. همچنین برخی دیگر از فعالان بازار سهام و کارشناسان با انتقاد از محدودتر شدن دامنه نوسان گفتند که بورس ایران جزوء معدود بازارهای بورس در دنیا است که برای معاملات آن دامنه نوسان تعریف شده است.

به هر حال هنوز جزئیات و دلایل اتخاذ این تصمیم برای فعالان بازار نامعلوم است و باید تا اظهار نظر مسئولین و شنیدن دلایل اتخاذ این تصمیم صبر کرد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *