استیبل کوین stable coin چیست؟

استیبل کوین (stablecoin) چیست؟

آخرین بروزرسانی:10 اسفند 1400

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت (مثلا 1 دلار) است که برای کنترل نوساناتی که سرمایه‌گذاران هنگام استفاده از رمزارز تجربه می‌کنند، طراحی شده است. استیبل کوین ها معمولاً با پشتوانه به دارایی دیگری که ارزش پایدار دارند (مثل دلار) متصل می‌شوند، اما ممکن است توسط یک الگوریتم نیز پشتیبانی شوند. 

کاربرد استیبل‌کوین‌ها بیشتر زمانی مطرح می‌شود که مصرف کنندگانی که به دنبال خرید یا فروش کالاها و خدمات غیر ارزی هستند، ممکن است در حین یا پس از معامله، تغییر قیمت زیادی را تجربه کنند استیبل کوین‌ها راه حل کاهش این نوسانات و حفظ ارزش دارایی هستند. در واقع استیبل کوین‌ها زمین بازی را بدون نیاز به تغییر مجدد به فیات، یکسان می‌کنند.

پس از نوسانات شدید سال 2017، استیبل کوین ها شروع به افزایش محبوبیت کردند. پس از اینکه بیت کوین تقریباً به 20000 دلار رسید و سپس بیش از 50 درصد کاهش یافت، سرمایه گذاران به دنبال یک ذخیره ارزش مبتنی بر کریپتو با نوسانات کمتر بودند، در این زمان بود که خرید و فروش استیبل کوین‌ها رشد چشمگیری را تجربه کرد.

هدف از طراحی استیبل کوین

استیبل کوین‌ها برای مقابله با نوسانات ذاتی کریپتوکارنسی‌ها به بازار ارائه شدند. برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که قیمت پایداری ندارند و ممکن است در این میان معامله‌گرانی نیز از این نوسان قیمت سود ببرند، استیبل کوین‌ها در برابر نوسان شدید قیمت ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران محافظت می‌کنند.

انواع استیبل کوین stable coin

انواع استیبل کوین‌ها

انواع مختلفی از استیبل کوین ها وجود دارد که عمدتاً با دارایی، پشتوانه آنها متمایز می شوند. در اینجا انواع عمده وجود دارد:

1. استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کالا با دارایی های سخت مانند طلا یا مستغلات تثبیت می شوند . متداول‌ترین دارایی مورد استفاده برای وثیقه کردن استیبل کوین‌ها طلا است، اگرچه بسیاری از آنها از سبدهای متنوع فلزات گرانبها استفاده می کنند.

2. استیبل کوین های تحت حمایت فیات

استیبل کوین هایی که توسط ارزهای فیات پشتیبانی می شوند مانند یوان چین، ذخیره ای از آن ارز را به عنوان وثیقه نگه می‌دارند. سایر اشکال فیات شامل فلزات گرانبها مانند پلاتین یا نقره و کالاهایی مانند ذرت یا روغن است. 

اکثر استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات با ذخایر دلاری پشتیبانی می شوند. ذخیره ارز از طریق یک متولی مستقل اداره می شود که به صورت برنامه ریزی شده حسابرسی می شود تا از رعایت آن اطمینان حاصل شود.

3. استیبل کوین های دارای پشتوانه رمزنگاری

کریپتو می‌تواند از سایر ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی کند. چنین موردی در مورد استیبل کوین های دارای پشتوانه کریپتو وجود دارد. برای مقابله با نوسانات نسبی بالاتر استیبل کوین‌های پشتیبان از طریق کریپتو، این سکه موقعیت بیش از حد وثیقه‌ای را حفظ می‌کند. 

به عنوان مثال، یک استیبل کوین با پشتوانه کریپتو ممکن است به ازای هر 2000 دلار ارز رمزنگاری شده به جای حفظ نسبت 1 به 1، تنها 500 دلار سکه صادر کند.

4. استیبل کوین بدون پشتوانه

این نوع از استیبل کوین‌ها از هیچ دارایی به‌عنوان پشتوانه استفاده نمی‌کنند و عملکردشان مانند سیستم بانک مرکزی است. درواقع از مکانیسم توافقی برای افزایش یا کاهش عرضه توکن‌ها استفاده می‌کنند که مانند فرایند چاپ اسکناس بانک‌های مرکزی است. با افزایش تقاضای کل، عرضه جدیدی برای استیبل کوین‌ها ایجاد می‌شود تا قیمت به سطوح پایدار قبلی بازگردد. هدف اصلی این است که تا حد ممکن قیمت استیبل کوین به ۱ دلار نزدیک شود.

بهترین استیبل کوین ها در حال حاضر

همه استیبل کوین‌ها یکسان ایجاد نمی شوند. با افزایش تعداد استیبل‌کوین‌ها، خوب است که از مفیدترین و به‌خوبی‌ترین انتخاب‌ها آگاهی داشته باشید. در اینجا بهترین استیبل کوین ها در حال حاضر آمده است:

  • استیبل کوین دای DAI (بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز)
  • تتر USDT (بهترین استیبل کوین متمرکز)
  • دلار واقعی TUSD
  • Binance USD (BUSD)
  • سکه (USDC) USD
  • Paxos Standard (PAX)

استیبل کوین مناسب ایرانیان

حتما اسم استیبل کوین تتر را زیاد شنیده اید؛ تتر جزو استیبل کوین‌های معروف در جهان و همچنین بین ایرانیان است. اما باید بدانید معاملات و نقل و انتقالات تتر قابل رهگیری است و با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های ایران امکان مسدود شدن حساب و دارایی‌های شما در صرافی‌ها و کیف پول بین المللی شما وجود دارد. لذا بهترین گزینه برای استفاده ایرانیان استیبل کوین دای Dai است که همان ویژگی ها و محبوبیت تتر را دارد اما قابل رهگیری نیست و شما به راحتی می‌توانید دارایی خود را با به صورت دای به صرافی‌های داخلی انتقال دهید و خرید و فروش مطمئن‌تری را انجام دهید.

بهترین استیبل کوین ها stable coins

مزایا در مقابل معایب

مثل هر نوع از رمزنگاری، stablecoins با مجموعه ای منحصر به فرد از مزایا و معایب آمده است.

مزایا

  • بدون مرز استیبل کوین ها قدرت همه ارزهای دیجیتال را برای حرکت بدون توجه به مرزهای فیزیکی حفظ می کنند.
  • سرعت معامله تراکنش های مالی روی بلاک چین ها به طور عینی سریعتر از فرآیندهای سنتی است. تراکنش‌های استیبل کوین برای تأیید انتقال نیازی به انتظار شخص ثالث ندارند، به این معنی که هیچ‌کس به هیچ شخص ثالثی نیز کارمزدی پرداخت نمی‌کند.
  • شفافیت. تراکنش‌هایی که از استیبل کوین‌ها استفاده می‌کنند، بر خلاف ارز فیات، در دفتر کل عمومی ثبت می‌شوند که می‌تواند توسط هر کسی نظارت شود.

معایب

  • تمرکز. برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها عمدتاً توسط سازمان‌های متمرکزی که صاحب ارز هستند ایجاد می‌شوند. حتی DAI، یک استیبل کوین معتبر که خود را غیرمتمرکز به بازار عرضه می کند، برای سازمان متمرکز خود مورد بررسی قرار گرفته است.
  • نیاز به ممیزی شخص ثالث دارد. استیبل کوین ها باید از طریق اشخاص ثالث حسابرسی شوند که ممکن است تضاد منافع را برای یک تجربه غیرمتمرکز، بی اعتماد یا مستعار ایجاد کند.
  • رشد کمتر. استیبل کوین‌ها پتانسیل بالقوه بازگشت سرمایه بالا را برای سرمایه‌گذاران مانند ارزهای رمزنگاری نشده فراهم نمی‌کنند.

کاربرد استیبل کوین ها

  •  خریدوفروش‌های روزمره:

امکان استفاده از استیبل کوین‌ها برای خریدوفروش‌های روزمره وجود دارد. با توجه به کنترل نوسان این ارز ساختار آن مشابه به ارز فیات بوده و درعین‌حال برخی از مزیت‌های کریپتوکارنسی ها را هم با خود همراه دارد.

  • امکان پرداخت‌های هوشمند:

یکی دیگر از کاربردهای استیبل کوین‌ها امکان ارضای پیش‌شروط قراردادهای هوشمند با آن است. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند با تنظیم از قبل سیستم، پرداخت حقوق کارمندان خود را در هر گوشه‌ای از جهان به‌صورت خودکار و هوشمند در دست بگیرند.

  • افزایش سرعت بالای نقل و انتقال مالی

یکی دیگر از کاربردهای این ارز دیجیتال جایگزینی آن با سیستم‌های گردش مالی کند است. از این طریق می‌توان در کسری از ثانیه مقادیر قابل‌توجهی پول را در سراسر دنیا به گردش درآورد.

  • سرمایه‌گذاری:

امکان استفاده از استیبل کوین هم‌زمان با داد و ستدهای روزانه برای سرمایه‌گذاری کاربرد دیگری است که کاربران این ارزها به دنبال آن هستند.

نحوه کار با استیبل کوین ها

برای کار کردن با استیبل کوین می‌توانید یکی از دو راه stablecoin ارز فیات و یا کریپتوکارنسی را انتخاب کنید. به طور معمول، شما می‌توانید از دلار آمریکا و یورو استفاده کنید. در برخی از منابع هم گفته شده که حتی می‌توانید از طلا برای سرمایه گذاری بر روی ارز استیبل کوین بهره ببرید.

در مقابل، حمایت از استبیل کوین بدون پشتوانه هنوز چندان شناخته شده نیست که بتوان بر روی سرمایه گذاری آن، حساب ویژه‌ای باز کرد!

سخن آخر

ارزش استیبل کوین به میزان تقاضا و عدم توازن عرضه وابسته نیست. به همین خاطر، در دسته‌ی ارزهای دیجیتال کم ریسک قرار می‌گیرد.به همین خاطر است که از این نوع ارزها برای معاملات ایده‌آل استفاده می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *