معرفی ارز تزوس

معرفی ارز تزوس (Tezos)

آخرین بروزرسانی:02 اسفند 1400

تزوس پلت‌فرمی مبتنی بر یک بلاک چین جدید است که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را به همراه ویژگی‌های خودتکاملی ارائه می‌کند. این پلت‌فرم و یکی از رقبای اصلی اتریوم محسوب می‌شود. این ارز با نماد XTZ در معاملات شناخته می شود.
در این پلتفرم، تمرکز خاصی بر اعضای شبکه تزوس است و هدف این پروژه این است که به نگهدارندگان توکن تزوس اجازه دهد که کاملا پلتفرم را مدیریت کنند و کیفیت اکوسیستم را بهبود ببخشند. تزوس راه اندازی شده تا یک جامعه دیجیتال واقعی را ایجاد نماید، شبکه ای که در آن همه افراد درگیر شده و صدایشان شنیده شود و وفاداری مشترکی را داشته باشند.
تزوس یک ارز رمزپایه عمومی و خودمحور است که می تواند هر دفتر کل توزیع شده دیگری را معرفی و تبلیغ نماید. بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال می توانند با اجرای رابط مناسب در لایه شبکه، درون پلتفرم تزوس نشان داده شوند. مهمتر از همه، تزوس از یک بروزرسانی پیشرفته بهره می برد که اجازه می دهد پروتکل های موجود بتوانند با اصلاح کد خود تکامل پیدا کنند.

معرفی ارز تزوس

تزوس ارز خود اصلاحگر

ویژگی خود اصلاحی به تزوس این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به فورک یا جدا شدن زنجیره‌ها به دو بلاک چین متفاوت، بروزرسانی‌های خود را اعمال کند. این مورد از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند جلوی چند قسمت شدن جامعه، تغییر انگیزه‌های سهام‌داران و مختل شدن شبکه در طول زمان را بگیرد. به خاطر ویژگی خود اصلاحی تزوس هزینه‌های اجرای بروزرسانی در پروتکل و پیاده‌سازی نوآوری‌ها در آینده کاهش می‌یابد.

تزوس چگونه کار می‌کند؟

تزوس یک پلتفرم غیرانحصاری، توزیع شده و خود اصلاحگر است که از قراردادهای هوشمند برای فراهم آوردن یک ساز و کار حاکمیتی درون زنجیره‌ای منحصربفرد و ایجاد برخی بهبودها نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم بهره می‌برد. تمرکز اصلی پلتفرم بر روی یک طراحی چند ساختاری با بروزرسانی‌های جزئی درون زنجیره‌ای در پروتکل است که به نوعی از مدل اجماع اثبات سهام اصلاح شده استفاده می‌کند که در آن سهامداران قادر به تغییر ساختار حاکمیتی پروتکل هستند.

تفاوت تزوس با اتریوم

تفاوت تزوس و اتریوم در زبان برنامه نویسی مورد استفاده جهت اجرای قراردادهای هوشمند در پلتفرم ها می باشد. اتریوم از زبان برنامه نویسی Solidity و تزوس از یک زبان برنامه نویسی به نام مایکلسون (Michelson) بهره می برد که یک زبان کاربردی است و مراحل تأیید رسمی در بلاک چین را فراهم می کند.

ویژگی‌های تزوس

خود اصلاحی

ویژگی خود اصلاحی باعث می‌شود بلاک چین بدون این که به هارد فورک‌های مختلف تفکیک شود، به‌روزرسانی شود.

مدیریت بر زنجیر

ویژگی مدیریت بر زنجیر، یک رای‌گیری ساده درباره اصلاح پروتکل‌های این پلت‌فرم است که روی خود پلت‌فرم انجام می‌شود. این اصلاحات می‌تواند گستره وسیعی را -از نحوه رای‌گیری تا طرح‌های ارائه شده برای اصلاح پروتکل‌های پلت‌فرم- در بر بگیرد. رای‌گیری توسط سهام‌داران پلت‌فرم انجام می‌شود و می‌تواند در هر سه ماه، یک‌بار انجام شود.

قراردادهای هوشمند و راستی آزمایی رسمی

قراردادهای هوشمند در تزوس با زبان برنامه‌نویسی مایکلسون توسعه داده شده است. مایکلسون یک زبان برنامه‌نویسی تابعی است که برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. استفاده از این زبان برنامه‌نویسی کار راستی‌آزمایی رسمی را هم آسان‌تر می‌کند. به زبان ساده، راستی‌آزمایی رسمی نشان می‌دهد که هر بخش از کد همان کاری را انجام می‌دهد که موردانتظار است و برنامه‌نویسی شده است. اما راستی‌آزمایی رسمی یک اثبات کامل نیست و نمی‌توان نتیجه گرفت که پس از راستی‌آزمایی، هیچ باگ و مشکلی وجود ندارد، بلکه این راستی آزمایی می‌تواند برای حفظ جوانب احتیاطی و برای جلوگیری از باگ‌های پرهزینه مانند آن‌چه در حمله DAO اتریوم مشاهده شد، مفید باشد.

چطور تزوس را خریداری کنیم؟

پس از تشکیل شبکه اصلی این رمز ارز، صرافی‌های رمز ارز مختلفی تجارت تزوس را آغاز کردند. “بیت فینکس” (Bitfinex) ترید جفت رمز ارزهای تزوس/بیت کوین و تزوس/تتر را پشتیبانی می‌کند. همچنین، پلت‌فرم‌هایی مانند “بیت پاندا” (Bitpanda)، “هیت بی تی سی” (HitBTC)، “کوین فیر ولیو” (CoinFairValue) و … امکان ترید این آلت کوین را فراهم کرده‌اند. همچنین، توکن‌های XTZ به شاخه اصلی نرم افزار Tezos Core اضافه شده است.

 اقتصاد توکن تزوس

این توکن ها به عنوان واحد های وجه برای پرداخت های مربوط کارمزد تراکنش ها و یا استفاده از قراردادهای هوشمند به کار می روند.
از آنجا که بلاکچین تزوس از الگوریتم گواه اثبات سهم تفویض شده استفاده می کند این توکن ها همچنین برای مدیریت شبکه نیز استفاده می شوند چراکه از آنها به صورت غیر مستقیم برای رای دادن جهت قبول و یا عدم پذیرش یک پروپوزال استفاده می شود.
تایید تراکنش ها در تزوس “پشتیبانی” نامیده می شوند و شبیه عمل استخراج در بیتکوین می باشد البته با این تفاوت که این پشتیبانی بر مبنای گواه اثبات سهم انجام می شود. پیشتیبانهای مذکور برای پشتیبانی و به عبارتی تایید یک تراکنش بر روی بلاکچین و در نتیجه حفظ امنیت شبکه TXZ دریافت می کنند.
این توکن ها همچنین برای خرید سهام توسط گره های توافق به عنوان معیاری برای سنجش میزان دستمزدشان استفاده می شود. هرچه سهم یک گره بیشتر باشد مزد بیشتری می گیرد.

کیف پول تزوس

برای نگهداری تزوس باید کیف پول مخصوص آن را داشته باشید یا از کیف پول‌هایی استفاده کنید که از تزوس پشتیبانی می‌کنند. برای این منظور سایت رسمی تزوس سه کیف پول نرم‌افزاری مخصوص تزوس معرفی کرده است. همچنین امکان ذخیره تزوس بر روی کیف پول‌های سخت افزاری ترزور و لجر نیز میسر است.

تزوس (Tezos) چیست؟

کیف پول گالئون

در صورتی که قصد نگهداری تزوس بر روی دسکتاپ دارید، می‌توانید از کیف پول گالئون که برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس ارائه شده، استفاده کنید.

تزوس (Tezos) چیست؟

کیف پول تزباکس

این کیف پول علاوه بر امکان نگهداری بر روی ویندوز و مک او اس، ذخیره تزوس بر روی آندروید را نیز فراهم می‌کند. گفتنی است که در حال حاضر نسخه آی‌او‌اس این کیف پول در حال توسعه است.

تزوس (Tezos) چیست؟
اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *