اخبار ارز

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۰اردیبهشت

آخرین بروزرسانی:20 اردیبهشت 1400

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ اگرچه مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و دلار کماکان منتظر نتیجه این نشست سرنوشت‌ساز است، ولی از اواخر هفته گذشته در پی انتشار برخی اخبار پیرامون برجام مبنی بر به بن‌بست خوردن مذاکرات، انتظار معامله‌گران تغییر کرد و اگرچه پیش‌بینی می‌شد بازار ارز به مسیر نزولی که از شنبه در پیش گرفته بود ادامه دهد، اما برخلاف انتظارات از روز پنجشنبه تا امروز روند کاهش قیمت دلار متوقف شده است.

امروز دلار معاملات بازار آزاد را با قیمت ۲۱۴۵۰تومان یعنی ۵۰تومان پایین‌تر از دیروز آغاز کرد که علت آن صحبت‌های امروز روحانی پیرامون مذاکرات بود که اظهار کرده تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد؛ گفتنی است که این کاهش جزیی قیمت دلار درحالی رخ داده که همیشه بازار ارز به صحبت‌های مسئولان واکنش منفی نشان می‌داد اما اظهارات امروز رییس‌جمهور به معاملات ابتدای صبح سیگنال کاهشی وارد کرد.

البته این فاز کاهشی ماندگار نبود و سه عامل تداوم انتظارات منفی، بالا رفتن حجم خرید‌ها و رشد ارزش درهم باعث افزایش قیمت دلار در ادامه روز شد؛ اگرچه هفته پیش برخی رسانه‌ها از بروز مشکلاتی در مذاکرات گزارش دادند اما اخبار حاکی از روند رو‌به بهبود نشست برجامی وین است و در همین راستا طرفین در تلاش هستند تا اختلافات بر سر متون را کاهش دهند.

از طرفی شنیده‌ می‌شود که بازارساز طی چند روز گذشته حجم عرضه ارز را افزایش داده و نسبت عرضه به تقاضا بالاست که این موضوع مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شده است؛ اما با وجود سیگنال‌های کاهشی در بازار ارز، دلار همچنان تحت تاثیر انتظارات منفی معامله‌گران نسبت به آینده برجام و به‌تبع آن افزایش خرید‌ها در مقایسه با هفته گذشته در مدار صعودی قرار دارد.

البته قیمت دلار از پنجشنبه تا امروز از ۲۱۷۰۰تومان تجاوز نکرده که به گفته تحلیلگران، این وضعیت نشان‌دهنده قوی نبودن اهرم افزایشی‌ یعنی همان خریداران دلار برای بالا بردن قیمت و مقاومت بازار ارز در برابر انتظارات منفی است.

همدستی درهم با انتظارات منفی

یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد قیمت دلار، افزایش ارزش درهم از اواخر هفته گذشته تا امروز است؛ درحالیکه هفته پیش قیمت درهم به ۵۸۰۰تومان کاهش یافته بود از پنجشنبه وارد سیر صعودی شده تا جاییکه قیمت روز آن به ۶۰۰۰تومان رسیده است.

حالا در نتیجه همدستی درهم ۶۰۰۰تومانی با انتظارات منفی قیمت دلار به ۲۱۶۵۰ رسیده که به گفته تحلیلگران تا زمانی که ارزش درهم به محدوده ۵۰۰۰تومان بازنگردد دلار کانال ۲۰هزار تومان را نخواهد دید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *