اخبار ارز

لیر تقویت شد.

ارزش پول ملی ترکیه با کنار رفتن رییس بانک مرکزی و وزیر دارایی این کشور تقویت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزیر دارایی و داماد اردوغان به دومین مقام ارشدی تبدیل شد که قربانی نوسانات ارزی این کشور می شود. برات آلبایراک ۴۲ ساله در پستی اینستاگرامی اعلام کرد به دلیل مشکلات جسمانی از سمت خود کناره گیری می کند و قصد دارد تا وقت بیشتری را کنار خانواده خود بگذراند. پیش از وی نیز مراد یوزال-رییس بانک مرکزی توسط رجب طیب اردوغان برکنار شده بود.  

بالا رفتن فشار تورمی و کاهش شدید ذخایر ارزی باعث نگرانی معامله گران از توانایی بانک مرکزی ترکیه در مدیریت شرایط کنونی شده است. از طرف دیگر نگرانی هایی از پیامدهای کرونا روی اقتصاد ترکیه که بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به گردشگری وابسته است، وجود دارد و تداوم شرایط کرونایی می تواند باعث عمیق تر شدن رکود اقتصادی در این کشور و افزایش شدید نرخ بیکاری شود.  

مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود اندکی تقویت شود و از کمترین نرخ برابری خود فاصله گیرد تا جایی که نرخ برابری دلار از کانال ۸.۴ لیر عقب رفت. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۸.۳۷۱ لیر رسید.

 ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.  

کاهش شدید ذخایر ارزی ترکیه از جمله دلایل اصلی ریزش لیر در برابر تمامی ارزهای مهم و ثبت رکوردهای پایین جدید بوده است. تا پایان ماه اکتبر ذخایر ارزی این کشور ۴۲.۲۶ میلیارد دلار بوده ۱.۸۳ میلیارد دلار نسبت به ماه قبل آن کاهش داشته است.  

در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۹.۹۴۹ لیر و هر پوند معادل ۱۱.۰۲۰  لیر اعلام شد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *