اخبار ارزدیجیتال خبر

راه بروید و ارز دیجیتال دریافت کنید؛ ماجرای توکن «STEPN» چیست؟

مدتی است که یکی از برنامه‌های مبتنی بر شبکه سولانا به نام استپن (STEPN) سروصدای زیادی به پا کرده است. در این برنامه کاربران در ازای قدم‌هایی که در طول روز بر می‌دارند، ارز دیجیتال دریافت کنند؛ اما ماجرای این پروژه پرسروصدا چیست و کسب درآمد از آن چگونه است؟

به گزارش کوین دسک، در حالی که استقبال کاربران از صنعت بازی‌های بلاک چینی مبتنی بر کسب درآمد (P2E) پس از هک ۶۲۰ میلیون دلاری شبکه رونین (Ronin) به‌طور کلی تحت‌تأثیر قرار گرفته است، به نظر می‌رسد یکی دیگر از زیرشاخه‌های گیمیفای (Gamefi) در حال گسترش است و تاکنون نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده است.

پروژه استپن که تیم فایند ساتوشی لب (Find Satoshi Lab) آن را با ایده «حرکت‌کردن برای کسب درآمد» (Move To Earn) در شبکه سولانا راه‌‌اندازی کرده، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ توانسته است ۲۶ میلیون دلار درآمد کسب کند. طرح حرکت‌کردن برای کسب درآمد استپن مشابه بازی‌های مبتنی بر کسب درآمد، برنامه‌ای است که در آن کاربران بسته به تعداد قدم‌های‌شان با ارزهای دیجیتال پاداش دریافت می‌کنند.

شیتی منقانی (Shiti Manghani)، یکی از مدیران ارشد استپن، با اشاره به یک میلیونی‌شدن تعداد دانلودهای این اپلیکیشن، گفته است:

از اواسط ماه مارس (اسفند)، روزانه ۱۰۰٬۰۰۰ کاربر فعال داشتیم و این تعداد از آن زمان تاکنون دو برابر شده است.

در حالی که سایر بازی‌های مبتنی بر کسب درآمد انگیزه‌ای برای مشغول‌شدن افراد به بازی‌های آنلاین ایجاد می‌کنند، استپن به‌عنوان یک نمونه اولیه در حوزه گیمفای در حال ظهور است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌جای نشستن و بازی‌کردن با موبایل یا رایانه شخصی‌شان به دنبال تناسب اندام و تندرستی باشند و از این راه کسب درآمد کنند. در این مدل جدید، کاربران کفش‌های مخصوصی را در قالب توکن‌های غیرمثلی (NFT) خریداری می‌کنند و به ازای هر قدمی که برمی‌دارند، پاداش می‌گیرند.

افزایش موفقیت استپن اثرات جانبی‌ای هم دارد. برای مثال، رویداد «STEPN ۵K» قرار است در جریان کنفرانس آتنز دائو (AthensDAO) که ویژه سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز مبتنی بر سولاناست، برگزار شود. دین پاپاس (Dean Pappas)، مدیر پروژه شبکه اجتماعی گریپ (Grape) که به سازماندهی این کنفرانس کمک می‌کند، اعلام کرده است که بسیاری از اعضای گریپ در حال حاضر از استپن استفاده می‌کنند.

او می‌گوید:

هیجان‌زده هستیم تا برنامه‌هایی را به مردم نشان دهیم که با ارزهای دیجیتال در ارتباط هستند و در زندگی واقعی کاربرد دارند. استپن یکی از بهترین نمونه‌هاست که موفق به ساده‌سازی و یکپارچه‌کردن این تجربه شده است. کافی است فقط روزی ۱۰ دقیقه ورزش و از آن کسب درآمد کنید.

این برنامه به ازای قدم‌های هر کاربر با ارز دیجیتال بومی خود، یعنی گرین ساتوشی توکن (Green Satoshi Token) به او پاداش می‌دهد. طبق داده‌های وب‌سایت کوین گکو، قیمت گرین ساتوشی توکن در ۳۰ روز گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

در برنامه استپن دقیقاً مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، کاربران برای شروع کار خود و دریافت پاداش باید یک NFT خریداری کنند. طبق گفته‌های منقانی، حجم معاملات روزانه NFTهای استپن در شبکه سولانا اکنون چیزی حدود ۱۲ میلیون دلار است. مدیرعامل سابق شرکت تناسب‌اندام بریث هپی (Breathe Happy) گفته است این پروژه برای کاربران جذاب است زیرا «مجبور نیستند یک دوچرخه ۱٬۰۰۰ پوندی [۱٬۳۰۰ دلاری] بخرند».

در حال حاضر، ارزان‌ترین NFT کفش ورزشی موجود در استپن ۱۱.۵ واحد سولانا، معادل ۱٬۰۰۰ دلار قیمت دارد. بازیکنان برای کسب درآمد از طریق دویدن باید مالک حداقل یکی از NFTهای گران‌قیمت این بازی باشند.

البته استپن در حال برنامه‌ریزی یک ویژگی برای اجاره‌دادن این کفش‌هاست که در آن کاربران بدون نیاز به خرید NFTهای گران‌قیمت، می‌توانند به‌صورت رایگان کفش‌های ورزشی بازیکنان دیگر را قرض گرفته و در درآمد حاصل از دویدن با آنها سهیم شوند.

پاپاس، مدیر گروه گریپ، با اشاره به لزوم راه‌اندازی این ویژگی گفته «قیمت کفش‌های ورزشی استپن به شدت در حال افزایش است».

اجاره دارایی‌های دیجیتال در بازی‌های مبتنی بر کسب درآمد به دلیل ایجاد نوعی «بردگی دیجیتال» مورد انتقاد قرار گرفته است. در این شرایط بازیکنانی که نمی‌توانند هزینه‌ NFTهای لازم برای انجام این بازی‌ها را بپردازند، آنها را از وام‌دهندگان شخص ثالث اجاره می‌کنند. بازیکنان در این حالت ساعت‌های طولانی بازی کرده، اما دستمزد اندکی دریافت خواهند کرد.

البته بازی‌هایی هم وجود دارند که مشارکت در آنها بدون پرداخت هزینه است.

برای مثال، در بازی مبتنی بر کسب درآمد جنوپتز (Genopets) بازیکنان به‌صورت مشابه با فعالیت‌های زندگی واقعی‌شان ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. از آنجایی که ساخت NFTهای لازم برای بازی و کسب توکن در جنوپتز هزینه‌ای ندارد، می‌توان گفت این پروژه مدل بازی‌های رایگان و بازی برای کسب درآمد را با هم ترکیب کرده است.

جنوپتز که فعلاً تنها نسخه آزمایشی آن عرضه شده، تا کنون با استقبال به‌نسبت کمتری مواجه شده است. جی چانگ (Jay Chang)، یکی از بنیان‌گذاران این پلتفرم، گفته است این بازی در روزهای جمعه و با برگزاری چالش‌های هفتگی جدید ۳۰٬۰۰۰ بازیکن جذب می‌کند و در این روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این آمار و ارقام در مقابل استپن ناچیز هستند و نشان می‌دهد که مردم بیشتر مایل‌ هستند برای مشارکت در پروژه‌های با مدل حرکت برای کسب درآمد، هزینه پرداخت کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا رای بدهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید
رای بدهید post
نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

نظرات(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *